
Krasjtest av Model Y:
Noen detaljer gjør denne enda sikrere enn Model 3
Tesla Model 3 har overbevist i krasjtester både på hjemmebane og hos europeiske Euro NCAP. En fersk krasjtest konkluderer med at Model Y er enda sikrere.
De ferske krasjresultatene kommer fra IIHS – en ideell organisasjon finansiert av bilforsikringsselskaper. De har testkriterier som likner de vi finner hos Euro NCAP, den viktigste faginstansen for oss europeere.
Og skal vi tro ekspertene i IIHS, så er Tesla Model Y hakket sikrere enn Model 3, som fikk særdeles god score da den ble testet med litt andre kriterier av Euro NCAP 2019.
Svært god score
Foreløpig har ikke Teslas ferskeste modell møt barrierene hos Euro NCAP her i Europa, men mange venter i spenning på det prestisjefylte resultatet.
IIHS har to kategorier toppscore: Top Safety Pick og Top Safety Pick+. Plusstegnet betyr at modellen har bra lys – og at denne teknologien er standard på modellen. Model Y får naturligvis høyeste score.
Klassisk møteulykke
Det er primært i påkjørsel forfra, litt fra siden på førersiden – altså en ganske klassisk møteulykke – at Model Y tar noen viktige poeng sammenliknet med Model 3.
Se video her:
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Kritisk punkt
I denne type ulykker er hjulbrønnen et kritisk punkt. Den er hul, og den rommer et tungt hjul med kort avstand til førerens bein.
På Model Y blir støtet bedre fanget opp av bilens deformasjonssone enn på Model 3, konkludere IIHS.
Støtet ga bare én centimeter inntrengning i fotbrønnen i Model Y – mot 21 centimeter for Model 3.
Risikoen for hjernerystelse eller andre hodeskader i en frontkollisjon er også lavere i Model Y. Det samme er skadeomfanget ved en påkjørsel fra siden. Begge deler forklares med den noe høyere sitteposisjonen i større Model Y.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Tverrbjelke
Men nettopp størrelsen er også et minus i vurderingen av takstyrke. Model 3 kommer best ut her, på grunn av en kortere taklinje og tverrbjelke mellom b-stolpene.
Også NHTSA, et krasjinstitutt som er underlagt det amerikanske transportdepartementet, ga Model Y svært god score i krasjtest for et drøyt år siden.