
Rekord for Audi e-tron med henger:
Slik reddes rekkevidden for elbiler med campingvogn
Ved å montere elektriske motorer på campingvognen har Dethleffs tilsynelatende overkommet den største utfordringen som møter elbilister på campingtur.
Elbil og camping har så langt ikke gått så veldig godt sammen, selv om det er dukket opp noen kreative løsningsforslag, som Nissans elektriske campingbil-konsept eller konverteringskit til Tesla Cybertruck som forvandler den til en bobil.
Løsningen har så langt vært å anskaffe en elbil med mulighet for å trekke tilstrekkelig med hengervekt og taue campingvognen med den.
Utfordringen? En dramatisk redusert rekkevidde, slik en tysk test vi omtalte på motor.no kunne dokumentere i fjor. Den konkluderte med at man skal være særdeles motivert, og ha svært god tid, for å dra på langtur med elbil og campingvogn.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Men i elektrifiseringens tidsalder er det selvfølgelig nødvendig for produsentene av campingvogner å finne en løsning på problemet om de vil bevare sitt marked.
Løsningen som nå er testet ut, er å utstyre også vognen med batteri og elektrisk motor.
Rekkevidderekord med vogn
Hvorfor har ingen tenkt på det før? Jo, selvsagt har noen tenkt på det før. Idéen ble presentert allerede i 2018. Men nå er tanken realisert i et samarbeid mellom campingvognprodusenten Dethleffs, Erwin Hymer Group og transmisjonsspesialisten ZF.
De har nemlig satt en ny verdensrekord ved å trekke campingvognen 386 km på vei over Alpene uten å måtte lade.
Ferden startet i Isny in Allergäu i Bayern og gikk gjennom Brennerpasset til Gardasjøen i Italia. Trekkbilen var en Audi e-tron Sportback. Den har en WLTP-rekkevidde på 376 km i velutstyrt utgave. I vår rekkeviddetest i fjor sommer kom vi 436 km – under gode forhold.
Det var det spesialiserte magasinet Caravaning som dekket rekordforsøket og dokumenterte fremdriften.
«Gjenoppfunnet»
Til sammen inkluderte turen 4870 meter med høydeforskjell. Snitthastigheten var 62,4 km/t og snittforbruket for Audien endte opp på 21,2 kWt, mens e.home Coco på sin side brukte i snitt 19,2 kWt.
Med campingvognen e.home Coco hevder Dethleffs relativt ubeskjedent å ha gjenoppfunnet campingvognen.
Den har en selvstendig fungerende elektrisk drivenhet og kan dermed redusere tilhengerlasten for trekkjøretøyet til en egendefinerbar verdi – for eksempel 100 kg.
Ifølge produsentens tekniske informasjonsside består drivenheten av to sentralt plasserte elektromotorer, som overfører effekten via hver sin drivaksel til hjulene.

Stabiliseringsfunksjoner
Både for økt sikkerhet ved å stabilisere vognen og for å gjøre manøvrering i stillstand enklere, har bilen aktiv momentfordeling mellom hjulene (såkalt torque vectoring).
Kontinuerlig effekt er 29 kW på hvert hjul (39 hk), som kan komme opp i maksimalt 90 (122 hk). Dreiemomentet som overføres til hvert hjul er opptil hele 1500 Nm. Hengeren skal være selvbalanserende og sørge for at den definerte hengervekten forblir konstant.
I vognens chassis, som skal være utformet etter sikkerhetsstandardene som gjelder for biler, er det integrert en batteripakke på 80 kWt.
Dethleffs satser åpenbart på at det blir den programmerte hengervekten som blir gjeldende for typegodkjenningen. Da kan selv en relativt liten elbil med begrenset tillatt hengervekt kunne brukes til å trekke vognen.
Fastsatt, lett hengervekt
Vognen er utstyrt med en såkalt trekkavlastningsmodul. Denne skal måle lasten på tilhengerfestet kontinuerlig og melde verdien til den sentrale styreenheten. Denne styrer elektromotorene på en slik måte at det bare er den definerte tilhengerlasten (100 kg i vårt eksempel) som ligger på hengerfestet.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
I bremsesituasjoner og ved kjøring i fjellterreng blir de elektriske motorene generatorer. De både bremser campingvognen og regenererer (gjenvinner) dermed strøm, som føres tilbake til batteripakken. Som i en elbil.
Både under kjøring og når den er parkert vil e.home Coco lade batteriet gjennom solcellepaneler på taket og forsyne den medbragte elektronikken med strøm i tillegg til motorene.
Vognen kan gjøre nytte for seg også parkert i oppkjørselen, eksempelvis som energilager i tilfelle strømsvikt og ved å gi ekstra strøm til nettet hjemme for å redusere strømregningen noe.
Når? Hvor mye?
Det vites ikke når denne fungerende prototypen kan tilbakelegge det siste, kritiske stadiet før det når produksjonslinjene. Noen utfordringer gjenstår nemlig før denne revolusjonerende campingvognen kan komme i salg til publikum.
Fremst av utfordringene er typegodkjenningen, da en motorisert campingvogn ikke tilhører noen definert kategori i godkjenningssystemet per i dag.
Vognen vil åpenbart bli temmelig mye mer kostbar enn en vanlig campingvogn, men noe anslag angående pris har vi ikke klart å oppdrive.