
Lexus oppfinner rattet på nytt:
Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly
Merkelig form, knapt en omdreining mellom fulle rattutslag, og ingen mekanisk kobling til hjulene. Vi har kjørt Lexus med det svært omdiskuterte «steer by wire»-rattet.
Lexus lanserer et revolusjonerende ratt i sin nye elbil RZ, og snart følger Tesla og andre produsenter etter. Vi har prøvekjørt Lexus med «steer by wire»-rattet.
Det starter med et nesten-fall inn i bilen. Uten en overside på rattet er det plutselig ingen vante steder å støtte seg.
Men, oj – dette var annerledes. Så godt man ser instrumentene. Ingen krans er i veien, og det blir litt ekstra plass til beina, ettersom også undersiden av rattet er flatt. Rattet er nesten rektangulært.
Eller som Lexus sier: Sommerfuglformet. Hendene havner automatisk i et kvart-på-tre-grep. Det er ikke så mange andre muligheter.
Du verden, som den svinger! Et lite utslag, og bilen holder på å havne utenfor veien. Her gjelder det å være forsiktig.
Mellom fullt utslag til venstre og fullt utslag til høyre, kreves det 0,8 rattomdreininger – mot vanligvis to-tre. Det skal ikke være nødvendig å bytte grep på rattet for å gjøre dette.
Dramatikken reduseres
Etter at det første sjokket har lagt seg, tilpasser hjernen seg den ekstremt skarpe styringen. Kjøringen skjer på en lukket bane, og oppe i landeveisfart reduseres dramatikken. Utvekslingen tilpasses farten, og i hastigheter over 70 km/t, er det som å kjøre en hvilken som helst bil.

Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Først ute
Teknisk er det derimot en stor forskjell fra bilene de siste 100 årene. Det finnes ingen rattstang, ingen som helst mekanisk kobling mellom ratt og hjul.
Styringen er elektronisk, som på et fly. Rattutslaget gir et elektronisk signal videre til en elektrisk motor på forakselen, som igjen sørger for å vri på hjulene. Steer by wire, kalles det.
Lexus er først med å masseprodusere dette. Men ikke først med teknologien. I 2013 lanserte Nissan digital styring i sitt luksusmerke, Infiniti. Men de våget ikke å ta bort rattstangen, som kunne kobles til om elektronikken skulle svikte.
Systemet fikk uansett mye kritikk. Og etter noen år trakk Nissan det tilbake.


Reservemotor
Tesla kommer også med et liknende type ratt som i Lexus RZ, men styringen er fortsatt mekanisk. For å få systemet godkjent, har Lexus jobbet etter et slags prinsipp om «to av alt».
Et reservesystem fra et separat 12-voltsbatteri kobles inn hvis noe går galt, og fra rattet og til framakselen går det doble kabelrekker. Det er også en elektrisk reservemotor med direkte kobling til rattet.
«Vi er på vei inn i en ny verden av biler vi aldri før har sett»
Takashi Watanabe,
sjefsingeniør Lexus
Dermed økes vekten med rundt 10 kilo, til tross for at rattstangen på fem kilo er borte.
På en strekning med ujevnt underlag er styringen helt vibrasjonsfri. Men styrefølelsen er der fortsatt.
Tilbake ved starten for kjøreturen, forklarer Takashi Watanabe, sjefsingeniør for elbilene til Lexus elbilar, via en tolk:
– Vi kan ta bort og forsterke. Kontakten med veien, grepet, all informasjon som gjør at du vet hva som skjer, den følelsen formidler vi til føreren. Andre vibrasjoner, fra for eksempel karosseribevegelser og bremsing, er unødvendige. De tar vi bort.
Nye muligheter
– Gjennom å legge sammen denne styringen med en bil med elmotor, skaper vi en kjøreopplevelse på et høyere nivå enn hva som hittil har vært mulig, sier Watanabe.
Men det handler også om selvkjøring. Med elektronisk styring kan bilen ta over kontrollen uten at rattet rører på seg. Og uten rattstang åpnes nye muligheter.

Tidsspørsmål
– Det gjør at rattet ikke må plasseres i relasjon til hjulene. I framtiden kan vi endre kjøreposisjonen, sier Watanabe.
Han utelukker ikke midten foran – eller baksetet.
– Det er mulig. Elektrifisering og «steer by wire» utvider muligheten for hva en bil kan være. Vi er på vei inn i en ny verden av biler vi aldri før har sett. Det er bare et tidsspørsmål.
Lexus vil likevel ikke droppe det gode, gamle rattet. Et helt vanlig styresystem med rundt ratt er standard.
Etter å ha vekslet mellom to biler, en med tradisjonell og en med elektronisk styring, blir forskjellene tydelige. Den gamle styringen oppleves plutselig veldig upresis.
Under en skrens på en glatt bane, briljerer den nye styringen. Det korte utslaget gjør at føreren rekker å kontrastyre mye raskere.
I lav fart er ikke følelsen like effektiv. Vrir man maksimalt til den ene siden, og deretter endrer retning, gir elmotoren en kunstig motstand, og bilen blir plutselig tungstyrt.
– Vi holder fortsatt på med kalibreringen, og det er vanskelig, innrømmer Watanabe.

Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen