HEFTIG: Det er helt ny opplevelse å kjøre Lexus med det nye styresystemet og rattet.
HEFTIG: Det er helt ny opplevelse å kjøre Lexus med det nye styresystemet og rattet.

Lexus oppfinner rattet på nytt:

Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly

Merkelig form, knapt en omdreining mellom fulle rattutslag, og ingen mekanisk kobling til hjulene. Vi har kjørt Lexus med det svært omdiskuterte «steer by wire»-rattet.

Publisert

Lexus lanserer et revolusjonerende ratt i sin nye elbil RZ, og snart følger Tesla og andre produsenter etter. Vi har prøvekjørt Lexus med «steer by wire»-rattet.

Det starter med et nesten-fall inn i bilen. Uten en overside på rattet er det plutselig ingen vante steder å støtte seg.

Men, oj – dette var annerledes. Så godt man ser instrumentene. Ingen krans er i veien, og det blir litt ekstra plass til beina, ettersom også undersiden av rattet er flatt. Rattet er nesten rektangulært.

Eller som Lexus sier: Sommerfuglformet. Hendene havner automatisk i et kvart-på-tre-grep. Det er ikke så mange andre muligheter.

Du verden, som den svinger! Et lite utslag, og bilen holder på å havne utenfor veien. Her gjelder det å være forsiktig.

Mellom fullt utslag til venstre og fullt utslag til høyre, kreves det 0,8 rattomdreininger – mot vanligvis to-tre. Det skal ikke være nødvendig å bytte grep på rattet for å gjøre dette.

Dramatikken reduseres

Etter at det første sjokket har lagt seg, tilpasser hjernen seg den ekstremt skarpe styringen. Kjøringen skjer på en lukket bane, og oppe i landeveisfart reduseres dramatikken. Utvekslingen tilpasses farten, og i hastigheter over 70 km/t, er det som å kjøre en hvilken som helst bil.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TYNGRE: </span>Ved kraftige rattutslag i lavere hastigheter, blir det en merkbar motstand i rattet i Lexus RZ 450e. Det jobbes med å perfeksjonere dette, sier sjefsingeniøren.
TYNGRE: Ved kraftige rattutslag i lavere hastigheter, blir det en merkbar motstand i rattet i Lexus RZ 450e. Det jobbes med å perfeksjonere dette, sier sjefsingeniøren.

Først ute

Teknisk er det derimot en stor forskjell fra bilene de siste 100 årene. Det finnes ingen rattstang, ingen som helst mekanisk kobling mellom ratt og hjul.

Styringen er elektronisk, som på et fly. Rattutslaget gir et elektronisk signal videre til en elektrisk motor på forakselen, som igjen sørger for å vri på hjulene. Steer by wire, kalles det.

Lexus er først med å masseprodusere dette. Men ikke først med teknologien. I 2013 lanserte Nissan digital styring i sitt luksusmerke, Infiniti. Men de våget ikke å ta bort rattstangen, som kunne kobles til om elektronikken skulle svikte.

Systemet fikk uansett mye kritikk. Og etter noen år trakk Nissan det tilbake.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BORTE: </span>Rattstangen er fjernet, og all kommunikasjon mellom ratt og hjul skjer elektronisk.
BORTE: Rattstangen er fjernet, og all kommunikasjon mellom ratt og hjul skjer elektronisk.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SJEFEN:</span> Bare kalibreringen av den nya styringen har tatt tre år, forklarer sjefsingeniør Takashi Watanabe.
SJEFEN: Bare kalibreringen av den nya styringen har tatt tre år, forklarer sjefsingeniør Takashi Watanabe.

Reservemotor

Tesla kommer også med et liknende type ratt som i Lexus RZ, men styringen er fortsatt mekanisk. For å få systemet godkjent, har Lexus jobbet etter et slags prinsipp om «to av alt».

Et reservesystem fra et separat 12-voltsbatteri kobles inn hvis noe går galt, og fra rattet og til framakselen går det doble kabelrekker. Det er også en elektrisk reservemotor med direkte kobling til rattet.

«Vi er på vei inn i en ny verden av biler vi aldri før har sett»

Takashi Watanabe,
sjefsingeniør Lexus

Dermed økes vekten med rundt 10 kilo, til tross for at rattstangen på fem kilo er borte.

På en strekning med ujevnt underlag er styringen helt vibrasjonsfri. Men styrefølelsen er der fortsatt.

Tilbake ved starten for kjøreturen, forklarer Takashi Watanabe, sjefsingeniør for elbilene til Lexus elbilar, via en tolk:

– Vi kan ta bort og forsterke. Kontakten med veien, grepet, all informasjon som gjør at du vet hva som skjer, den følelsen formidler vi til føreren. Andre vibrasjoner, fra for eksempel karosseribevegelser og bremsing, er unødvendige. De tar vi bort.

Nye muligheter

– Gjennom å legge sammen denne styringen med en bil med elmotor, skaper vi en kjøreopplevelse på et høyere nivå enn hva som hittil har vært mulig, sier Watanabe.

Men det handler også om selvkjøring. Med elektronisk styring kan bilen ta over kontrollen uten at rattet rører på seg. Og uten rattstang åpnes nye muligheter.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORSIKTIG:</span> Et lite rattutslag, og bilen responderer kraftig. Men etter kort tid lærer sjåføren seg hvordan dette fungerer.
FORSIKTIG: Et lite rattutslag, og bilen responderer kraftig. Men etter kort tid lærer sjåføren seg hvordan dette fungerer.

Tidsspørsmål

– Det gjør at rattet ikke må plasseres i relasjon til hjulene. I framtiden kan vi endre kjøreposisjonen, sier Watanabe.

Han utelukker ikke midten foran – eller baksetet.

– Det er mulig. Elektrifisering og «steer by wire» utvider muligheten for hva en bil kan være. Vi er på vei inn i en ny verden av biler vi aldri før har sett. Det er bare et tidsspørsmål.

Lexus vil likevel ikke droppe det gode, gamle rattet. Et helt vanlig styresystem med rundt ratt er standard.

Etter å ha vekslet mellom to biler, en med tradisjonell og en med elektronisk styring, blir forskjellene tydelige. Den gamle styringen oppleves plutselig veldig upresis.

Under en skrens på en glatt bane, briljerer den nye styringen. Det korte utslaget gjør at føreren rekker å kontrastyre mye raskere.

I lav fart er ikke følelsen like effektiv. Vrir man maksimalt til den ene siden, og deretter endrer retning, gir elmotoren en kunstig motstand, og bilen blir plutselig tungstyrt.

– Vi holder fortsatt på med kalibreringen, og det er vanskelig, innrømmer Watanabe.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TIDLIG: </span>Saab fjernet rattet på en eksperimentbil i 1992 og la inn en joystick. I prinsippet det samme som Lexus gjør i dag. Bilen hadde også filbyttevarsling og adaptiv fartsholder, som de fleste biler har i dag. Planen var også at styresystemet skulle masseproduseres fra cirka 2010.
TIDLIG: Saab fjernet rattet på en eksperimentbil i 1992 og la inn en joystick. I prinsippet det samme som Lexus gjør i dag. Bilen hadde også filbyttevarsling og adaptiv fartsholder, som de fleste biler har i dag. Planen var også at styresystemet skulle masseproduseres fra cirka 2010.