PRISVINNER: MG4 kommer med en svært gunstig pris i et segment der vi finner blant annet Nissan Leaf og VW ID.3.

MG4 kommer på veien over nyttår:

Nå skal MG ta opp jakten på bestselgerne

MG fortsetter å presse prisene, samtidig som bilene blir gradvis bedre. Det er en farlig kombinasjon – for konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

MG4 lanseres nå offisielt i Norge, og de første kundebilene er forventet levert i løpet av første måneden i 2023. Startprisen på en godt utstyrt versjon ligger på 318.000 kroner, inkludert levering.

Det er cirka 60.000 kroner under VW ID.3 og rundt 25.000 under godt utstyrte versjoner av Nissan Leaf og Peugeot e-2008, for å nevne tre relevante konkurrenter.

MG 4

  • Pris: Fra 318.000
  • Motor/drivlinje: 64 kWt batteri, 204 hk/250 Nm, bakhjulsdrift.
  • Rekkevidde (WLTP): 435 km.
  • Lading: 135 kW (DC), 11 kW (AC).
  • Lengde/bredde/høyde (cm.): 429/206 (inkl. speil), 150
  • Vekt/nyttelast/hengervekt (kg): 1685/448/500
  • Bagasjerom: 350 liter.

Designsamarbeid

MG kaller bilen deres hittil viktigste modell. Den er bygget på en ny skalerbar plattform, og designet i samarbeid med Advanced Design Studio og Royal College of Art, som begge ligger i London.

30 prosent bedre

Luxuryversjonen kommer blant annet med aktiv regulering av kjøleluft i frontskjørtet. Når behovet for kjøleluft er mindre, lukkes luftinntaket.

Det forbedrer aerodynamikken med opptil 30 prosent og øker rekkevidden med opptil 10 prosent, ifølge MG.

DESIGNSAMARBEID: Ulike designere med base i London har vært med å utvikle utseendet til MG4.
TRENDY: Det åpne instrumentbordet med de to skjermene er tydelig inspirert av VW ID.3, som defineres som en opplagt konkurrent.

Adaptive fjernlys

Utstyrsversjonen har også førersete med seksveis elektrisk justering og trådløs mobillading.

På sikkerhetsfronten finner vi standardutstyr som adaptiv fartsholder med avstandsregulering og skiltgjenkjenner, køassistent, filholderassistent, blindsonevarsler, filskiftevarsler og adaptive fjernlys.

Kommer i år

Batteriet kan brukes som strømkilde (vehicle-to-load) og forsyne for eksempel elsykler og smarttelefoner med strøm via en adapterkabel. Instrumentpanelet har en 10,25- toms infotainmentskjerm, som også kan brukes til å koble til smarttelefoner med Apple CarPlay og Android Auto.

  • De første demobilene kommer på senhøsten. Kundebiler kommer i første kvartal 2023.