OPPGRADERT: Med rekkevidde på 450 km dukker Lexus UX 300 opp på radaren igjen.

Lexus UX går 40 prosent lenger:

Plutselig blir dette en knallbra elbil

Med en rekkeviddeøkning fra 315 til 450 kilometer, kan plutselig Lexus by på mer enn klassens beste komfort.

Publisert Sist oppdatert

Lexus UX 300e fikk mye ros for komforten og kvalitetsfølelsen da den kom på markedet for to år siden. Men rekkevidden var selv den gangen bedrøvelig, og introduksjonsprisen ditto høy.

Senere har prisen stabilisert seg i øvre sjikt av den lille kompaktklassen, en del over for eksempel VW ID.3, men vesentlig under for eksempel Mercedes EQA.

MODERNE: UX 300 er en elektrisk versjon av fossilbilen, men formen med de mange vinklene, er fortsatt topp moderne.

Øvre halvdel

Men det er først nå modellen framstår som en reell konkurrent. Med oppgitt rekkevidde på 450 km for modellen med 17-tommers hjul (440 km med 18-tommer), legger den seg solid i øvre halvdel feltet.

Nevnte ID.3 og EQA har henholdsvis 422 og 493 km.

KVALITET: Lexus UX oppleves som den mest luksuriøse i i denne klassen, et lite hakk over Mercedes EQA.

Kun Chademo

Batteripakken til UX 300e har fått økt kapasitet – fra 54,3 til 72,8 kWt. Det gir da en rekkeviddeøkning på hele 40 prosent. Motoreffekten er den samme som før, 204 hk/300 Nm – og bilen leveres kun med forhjulstrekk.

Er man ofte ute på langtur og må hurtiglade, så er er det selvsagt en ulempe at UX 300 fortsatt har ladesstandarden Chademo og maks ladefart på 50 kW.

Lexus rapporterer at modellen også har fått endringer i både karosseri og chassis, som skal forbedre kjøreopplevelsen.

Blant annet skal lyddempingen, som allerede er blant de beste, ha blitt bedre. Merkbart er også et nytt og bedre multimediasystem, samt nye fargevalg både innvendig og utvendig.

  • UX 300e skal etter planen komme til Norge i mai. Lexus opplyser til Motor at prisene vil stige noe med den oppgraderte modellen, men dette er foreløpig ikke klart. I dag leveres den i tre ustyrsversjoner fra 360.000 til 454.000.