PUMPES OPP: Hyundai Ioniq 5 blir vesentlig mer sporty.
PUMPES OPP: Hyundai Ioniq 5 blir vesentlig mer sporty.

Hyundai Ioniq 5 N kommer i 2023:

Varsler rundt 600 hester i familieraceren

Mannen bak de kommende sportsversjonene av Hyundais elbiler antyder mellom 580 og 620 hester i familiebilen Ioniq 5.

Publisert Sist oppdatert

Dagens versjon har 325 hester og en akselerasjon fra 0–100 på 5,1 sekunder. Vi snakker altså om en tilnærmet dobling av effekten i bilen, som fortsatt skal ha alle sine fornuftige familiekvaliteter i behold.

– Det er ikke endelig bestemt, det kan være 580, 600, 620 hestekrefter. Det er mye, bekrefter Albert Biermann i et intervju med australske Drive.

Legende

Tyskeren ble pensjonist før jul. Da hadde han vært i Hyundai siden 2015, og før den tid, 31 år i BMW. Begge steder har det handlet om å foredle produktene og gjøre dem mer sportslige. Hos BMW fikk han nærmest legendestatus. Og i 2023 ser vi de første resultatene av jobben han har gjort med Hyundai.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SATSER BREDT: </span>To av Hyundais konseptbiler fra avdelingen for sport. De neste årene vil flere av disse komme på veien.
SATSER BREDT: To av Hyundais konseptbiler fra avdelingen for sport. De neste årene vil flere av disse komme på veien.

Stort glis

Ioniq 5 N er altså først ut av en rekke sportslige versjoner av Hyundai (det kan du lese mer om her). Biermann påpeker at hestekrefter og akselerasjon slett ikke er alt.

– Det handler om å glise, om hjerteslagene. Spørsmålet er hvor gøy det er, hvor stort er gliset ditt? Sier Biermann.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RÅTASS: </span>Også den kommende verdensnyheten Hyundai Ioniq 6 vil etter hvert bli pumpet opp til et skikkelig råskinn.
RÅTASS: Også den kommende verdensnyheten Hyundai Ioniq 6 vil etter hvert bli pumpet opp til et skikkelig råskinn.

Han snakker også om at bilene vil få kunstig lyd. Fortsatt skal en elbil kunne låte som en potent bensinbil i enden av turtallsskalaen. Fra innsiden vel å merke, ved hjelp av høyttalerne.

– Da jeg begynte i selskapet, snakket vi mye om å kutte støy. Nå snakker vi om å legge til lyd til elbilene for å gi sjåføren en god følelse, litt spenning, sier han.

Han bekrefter også at Ioniq 5 N blir firehjulsdrevet, men at den vil få et «sladdemodus» som overfører mer kraft til bakhjulene og som reduserer inngrepene fra assistansesystemene.