OPPREISNING: Ford Mustang Mach-E kommer bedre ut i et oppgradert miljøregnskap.

Green NCAP regnet feil «fra vugge til grav»:

Elbiler enda mer miljø­vennlige, ifølge nye tall

En regnefeil fra anerkjente Green NCAP gjorde at enkelte elbiler ble utslippssyndere på nivå med dieselbiler. Korrigerte tall retter opp inntrykket.

Publisert Sist oppdatert

Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.

Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.

Etter vraking

21. april publiserte de en forskningsrapport, basert på målinger av 61 modeller som i perioden 2019–2021 har vært gjennom utslippstester - delvis i laboratorier, delvis i trafikken.

Bilenes CO2-utslipp ble vurdert i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer, altså alle utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen etter vraking.

Og noen av resultatene var oppsiktsvekkende. Ikke minst at en elektrisk Ford Mustang Mach-E hadde et større CO2-utslipp fra «vugge til grav» enn en Skoda Octavia diesel [nå korrigert med lenke til denne saken].

SMÅ OG RENE: Fiat 500e, en liten elbil, kommer ut med lavest CO2-utslipp «fra vugge til grav».

Dobbelt batteri

Men for en tid tilbake kom en beklagelse fra Green NCAP, der de opplyste at de hadde regnet med batteriet både i bilens totale masse og som en separat faktor knyttet til produksjonen.

Kjøremønster

Dermed ble det totale utslippet fra elbilene for høyt. Det samme gjelder ladehybridene og hydrogenbilene. Green NCAP konkluderer med at elbilene er enda mer miljøvennlige enn de første beregningene viste, og sammenlikningen av Mustangen og Octaviaen er dermed ikke like spennende.

Under kan du lese tabellen med oppdaterte tall. For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.

Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.

Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (NB: ikke rangert i rekkefølge):

Bilmodell Drivstoff Co2-utslipp i tonn (fra-til)
Fiat 500eelektrisk24-32
Audi A3 1,5 TSIbensin52-61
Audi A3 35 TDIdiesel38-55
BMW-1 118bensin48-59
BMW X1 XDrivediesel51-68
Citroën C3bensin42-61
Dacia Sanderobensin39-57
DS 3 Crossbackdiesel41-58
Fiat Panda 1,2bensin41-57
Ford Kugadiesel48-61
Ford Mustang Mach-Eelektrisk39-51
Ford Pumabensin45-58
Honda Civic 1,0bensin51-62
Honda Jazz 1,5bensin37-59
Hyundai Nexohydrogen38-67
Hyundai Tucsonbensin63-76
Kia Niroladehybrid32-64
Land Rover Discoverydiesel61-76
Lexus UX 300eelektrisk28-45
Mazda CX-30bensin48-69
Mazda 2bensin43-50
Mercedes A-klassediesel43-56
MINI Cooperbensin43-63
Mitsubishi Outlanderladehybrid48-88
Nissan LEAFelektrisk31-41
Opel Corsabensin44-59
Peugeot 208 1,5diesel37-48
Renault Capturladehybrid37-65
Seat Leon 2,0 TDIdiesel43-54
Skoda Fabia 1,0 TSIbensin41-56
Skoda Octavia 2,0 TDIdiesel38-49
Toyota Priusladehybrid29-54
Toyota Yaris 1,5bensin35-55
Volvo XC60diesel60-81
VW Golf 1,5 TSIbensin40-52
VW Golf GTEladehybrid30-71
VW ID.3elektrisk30-46
BMW-3diesel46-60
Dacia Dusterdiesel40-65
Honda CR-Vbensin52-77
Hyundai Konaelektrisk25-37
Jeep Renegade 1,6diesel47-64
Kia Sportage 1,6diesel51-75
Mazda CX-5bensin53-71
Mercedes C-klassediesel41-64
Mercedes V-klassediesel61-95
Nissan Qashqai 1,3bensin53-64
Opel Zafiradiesel66-91
Peugeot 2008 1,2bensin42-60
Peugeot 208 1,2bensin42-58
Peugeot 3008 1,5diesel43-62
Renault Captur 1,3bensin49-63
Renault Clio TCEbensin40-53
Renault Zoeelektrisk26-37
Suzuki Vitara 1,0bensin42-67
Toyota C-HR 1,8bensin38-60
VW Passat 2,0diesel47-63
VW Polo 1,0bensin39-57