Green NCAP har i flere år målt utslippet på biler, både i laboratorier og ute i vanlig trafikk, i samarbeid med europeiske myndigheter.
Målet er å gjøre forbrukerne mer bevisst rundt bilers miljøpåvirkning, samt å nyansere de offisielle utslipps- og forbrukstallene – WLTP-tallene, som er blitt et kjent begrep blant dagens elbileiere.
21. april publiserte de en forskningsrapport, basert på målinger av 61 modeller som i perioden 2019–2021 har vært gjennom utslippstester - delvis i laboratorier, delvis i trafikken.
Bilenes CO2-utslipp ble vurdert i en livsløpssyklus over 16 år og 240.000 kilometer, altså alle utslipp knyttet til produksjon av bilen, bruk av bilen, samt det som måtte være igjen etter vraking.
Men for en tid tilbake kom en beklagelse fra Green NCAP, der de opplyste at de hadde regnet med batteriet både i bilens totale masse og som en separat faktor knyttet til produksjonen.
Kjøremønster
Dermed ble det totale utslippet fra elbilene for høyt. Det samme gjelder ladehybridene og hydrogenbilene. Green NCAP konkluderer med at elbilene er enda mer miljøvennlige enn de første beregningene viste, og sammenlikningen av Mustangen og Octaviaen er dermed ikke like spennende.
Under kan du lese tabellen med oppdaterte tall. For hver bil publiseres et fra-til-tall, for å dekke opp ulikheter knyttet til faktorer som for eksempel de ulike lands energiforsyning, sjåførenes kjøremønstre og ladevaner på en ladehybrid.
Det er kun CO2 som er målt, ikke NOx, svevestøv eller andre typer forurensende utslipp.
Så mye CO2 slipper de ut på 16 år (NB: ikke rangert i rekkefølge):