VIKTIGE: Chip-ene er små, men betyr enormt mye for bilproduksjonen.
VIKTIGE: Chip-ene er små, men betyr enormt mye for bilproduksjonen.

Vente et år eller kutte ut utstyr?

Dette gjør dele­mangelen med nybildrømmen

Microchip. Halvleder. Databrikke. Navnene er mange, men problemet er det samme: Mangelen på disse svært viktige komponentene kan spolere nybilkjøpet.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en halvleder

  • Brukes til å lede strøm når det er ønskelig, og ikke lede strøm når det er aktuelt.
  • Kjernen i de fleste tekniske enheter, og grunnlaget for hele den moderne mikroelektronikken.
  • Halvledere er vanligvis laget av silisium.

Pandemien førte til nedstengning hos en rekke microchip-produsenter. I tillegg ble produksjonsmålene delvis redusert, i bekymring for at isolering og økonomisk usikkerhet skulle dempe kjøpelysten langt mer enn det som faktisk var tilfelle.

Dette kom på toppen i en bransje som allerede slet med råvaremangel, og som har opplevd stadig høyere etterspørsel etter produktene – ikke minst fra bilbransjen.

En elbil trenger rundt 10 ganger så mange halvledere som en dieselbil.

Sjø og land rammet

Ganske parallelt med nedstengningene rammet både branner og sjeldne naturfenomener fabrikker og råvaremarkeder. Og da man omsider kunne begynne å vende tilbake til normalen, sendte Russland sine første tropper inn i Ukraina.

Utstyr som påvirkes

  • Parkeringssensorer
  • Trådløs lader
  • Nøkkelfri adkomst
  • Led Matrix-lys
  • Diverse førerstøtteassistenter
  • Blindsonevarsler
  • Ryggekameraer og andre kameraer
  • Soltak
  • Elektrisk justerbare seter
  • Elektrisk bakluke
  • Høyttalersystemer

Nye lenker i forsyningskjedene ble kappet av. Både landtransporten i Europa og sjøtransporten i Asia ble lammet.

– Det er på mange måter «The Perfect Storm», sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel og Citroën.

Og galgenhumoren er grei å ha nå. «Skal det først gå galt, så kan det like godt gå maksimalt galt». Det er litt sånn bilbransjen opplever situasjonen.

Droppe utstyr

Og i enden av alt dette sitter nybilkundene, som kanskje må vente over et år på sin nye bil. Og drøyer det såpass lenge, og man har bestilt en bil til over en halv million, så påløper det fort også moms innen den blir registrert.

Alternativt kan man droppe enkelte utstyrsvalg, og få bilen tidligere.

En komplett oversikt over ventetiden på ny elbil kan du lese her.

Stå i månedsvis

– Det skjer ofte at det mangler en type komponent. Det kan skje på kort varsel, fra en produksjonsdato til en annen. Da blir bilene stående i produksjonen om man ikke passer på, og – hvis mulig – fjerner dette utstyret fra bilen. Hvis ikke, kan du risikere at den blir stående i månedsvis, forklarer Pettersen

Jan Tore Kopperud, Produktsjef i Volkswagen, opplever det på samme vis. Antallet biler som vil komme til Norge, er stort sett konstant.

– Men leveringstidspunktene er forskjøvet, fra for eksempel andre halvår i fjor, til første halvår i år. Og fra første halvår i år til andre halvår i år.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MOKKATID: </span>Det er surt å måtte vente lenge på en blank nybil i fargen du til slutt bestemte deg for, som for eksempel denne elektriske Opel Mokka.
MOKKATID: Det er surt å måtte vente lenge på en blank nybil i fargen du til slutt bestemte deg for, som for eksempel denne elektriske Opel Mokka.

Ser lysere ut

– Modellene hos oss som har vært mest rammet, er modellene vi har stor etterspørsel etter og som bestilles med mye utstyr. Primært ID.4 og ID.4 GTX, men også de ladbare hybridene av Tiguan. Nå ser det imidlertid ut som fabrikken begynner å bli ajour igjen med mange av våre mest etterspurte ID.4. I tillegg åpnes det for produksjon av ID ved fabrikken i Emden, så vi ser lysere på leveringssituasjonen. Bestiller du ID.4 eller ID.5 nå, vil du kunne få bil rundt årsskiftet, avhengig av utstyrsnivå, sier Kopperud.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FRAMSKYNDES:</span> Produksjonen av blant annet VW ID.5 er i ferd med å ta seg opp, og trolig kan denne leveres ved årsskiftet.
FRAMSKYNDES: Produksjonen av blant annet VW ID.5 er i ferd med å ta seg opp, og trolig kan denne leveres ved årsskiftet.

På «grønnsakstorget»

Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW, understreker at det totalt sett ikke produseres færre biler til det norske markedet:

– Men vi er ikke alene i verden og må derfor belage oss på å dele på den totale produksjonskapasiteten i større grad i den tiden vi nå er inne i. Vi forstår selvsagt at det er en fattig trøst, all den tid vi utfordrer tålmodigheten til mange kunder.

Tegneby sier han og kollegaene i BMW i Norge er på «grønnsakstorget» hver dag, og i kontinuerlig dialog med fabrikken.

– Det vi har gjort, er å få biler produsert med begrensninger i eksempelvis infotainmentsystemet, som lar seg oppdatere til fulle funksjoner «over the air» senere.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TÅLMODIG: </span>En BMW iX med dette interiøret kan være verdt å vente på, men hvor lenge? Ventetiden per i dag for iX50 er første kvartal 2023. iX40 kan du trolig få i juli-august.
TÅLMODIG: En BMW iX med dette interiøret kan være verdt å vente på, men hvor lenge? Ventetiden per i dag for iX50 er første kvartal 2023. iX40 kan du trolig få i juli-august.

Mest utsatt

Det fokuseres på utstyr type «need to have» fremfor «nice to have». Dermed er det stort sett komfortutstyr som er mest utsatt, som for eksempel induktiv lading og enkelte versjoner av høyttalersystemer. Begrensninger i utstyr vil variere fra modell til modell.

BMW er representert i mer enn 140 markeder som alle har ulike ønsker og behov.

– I all hovedsak blir alle våre elbilmodeller prioritert. Ergo er det modeller med forbrenningsmotor som er mest utsatt i det store bildet, sier han.

Valgt å vente

Biler i Norge har generelt mye utstyr. Og spesielt biler i det såkalte premiumsjiktet. Det er opplagt en ulempe i disse tider, mener Kopperud.

- Godt utstyrte biler betyr flere halvledere, og dermed større utfordringer i produksjonen og leveringstiden. Noen kunder har valgt å droppe utstyr for å få bilen raskere, men mange kunder har smurt seg med tålmodighet og valgt å vente, sier han.

Priskompensasjon

Importører og forhandlere er naturligvis svært opptatt av at kunden skal holdes informert om situasjonen.

– Men det er selvfølgelig ikke noe gøy når du har bestilt akkurat den bilen du ønsker, og kanskje lagt på litt ekstra, og så får beskjed om at utstyret ikke kan leveres. Det kan jo fort også være aktuelt med en priskompensasjon, sier Pettersen i Opel/Citroën.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ENKLERE:</span> Hos kinesiske BYD produserer de det meste selv, blant annet halvledere og batterier. Det gir produsenten en stor fordel i dagens situasjon.
ENKLERE: Hos kinesiske BYD produserer de det meste selv, blant annet halvledere og batterier. Det gir produsenten en stor fordel i dagens situasjon.

Kina størst

Frank Dunvold, sjef i RSA – som blant annet importører kinesiske BYD – kvitrer som om favorittklubben Stoke en sjelden gang skulle ha vunnet, da Motor spør ham om halvledermangelen.

– Ikke noe problem!

– BYD er i en særstilling som eneste leverandør i verden som er selvforsynt med batterier, elmotorer og, ikke minst, halvledere, legger han til.

Han påpeker at Kina er det største bilmarkedet i verden, og det største elbilmarkedet i verden. I tillegg er Kina store produsenter av både batterier og halvledere.

– Det er ganske naturlig at de kinesiske bilene kommer gunstigere ut av halvledermangelen, sier Dunvold.

Han har større utfordringer med forsyningene til sine andre asiatiske merker, Suzuki og Isuzu.

– Det er litt sånn akkurat nå, at vi kanskje vil bestille for eksempel 200 biler. Så får vi til svar at vi kan ikke få flere enn 40. Men hvis vi dropper radio og ryggekamera, så kan vi få 40 til, sier Dunvold – før han legger til:

– Nå bestiller vi 400, så får i hvert fall 80 Suzuki og Isuzu for rask levering.