
Lanserer den største ID-modellen:
Familiedrømmen som skal gjøre VW best i elbilbransjen
Volkswagens mål er å ha verdens mest komplette utvalg av elbiler om tre og et halvt år. ID.8 blir fysisk sett det største bidraget.
For oss i Europa vil de allerede lanserte modellene ID.3 og ID.4 prege trafikkbildet i årene framover. Samtidig jobber Volkswagen med flere varianter av ID-familien:
- ID.Buzz, som er en retroversjon av «folkevognbussen», ligger først på lanseringskalenderen.
- ID.5, som er kupéversjonen av ID.4
- ID.6, som allerede er lansert, og som er større enn ID.4, med mulighet for sju seter.
- ID. Space Vizzion, som er stasjonsvogn i Passat-stil.
- ID. Buggy, retroversjonen av den åpne strandbilen fra 60-tallet.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
Presenterte planene
ID.8 er den foreløpig siste og største i rekken. VW-sjef Herbert Diess avslørte modellen tidligere denne uken da han presenterte noen av konsernets planer.
Modellen sto ganske diskret nevnt på side 10 i presentasjonen hans.

Familedrøm
Diess sammenliknet ID.8 med VW Atlas, en SUV som på det amerikanske markedet betegnes som en «midsize SUV», men som i norsk trafikk vil være en koloss.
Følgelig blir den neppe noe vanlig syn, selv om det trolig blir en drømmebil for mange barnefamilier. For selvsagt får den både tre seterader og rikelig med bagasjeplass.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
100 prosent
Den litt beskjedne plasseringen i presentasjonen til Diess, henger nok sammen med at VW foreløpig har fint lite mer å komme med av informasjon.
Men med ID.8 på plass innen 2025, mener Volkswagen å kunne innfri ambisjonen å tilby det mest komplette utvalget av elbiler.
I følge Diess skal «nesten 100 prosent» av VW-modellene på de viktige markedene være utslippsfrie innen 2040. Ti år senere skal prosenttallet være definitivt.
