
Bilene som oftest må berges:
Rapporten alle bruktbilkjøpere bør lese
Hvilke bilmerker og bilmodeller må oftest ha hjelp fra bergingsbil? Statistikken fra NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC gir svar om bilenes driftssikkerhet.
ADACs nødstoppstatistikk har enorme mengder data om hvilke biler som oftest må berges langs veiene. Den fyldige rapporten er basert på feil og mangler på bilene der føreren har måttet tilkalle bilberger fra organisasjonen.
ADAC er den tyske bilist- og trafikantorganisasjonen tilsvarende NAF i Norge, og har – som NAF – sin egen veihjelptjeneste.
Den årlige nødstoppstatistikken gir en pekepinn om hvilke bilmerker og modeller som går i stykker ofte – og hvilke som sjelden får problemer. Det betyr nyttig informasjon om driftssikkerheten man kan forvente når man kjøper en bruktbil.
Andre studier, som denne fra svenske regionale forsikringsselskaper, gir nyttige tilleggsperspektiver.
Les flere bruktbil-nyheter på Motor:
-
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
De beste og de dårligste
Bilklasse for bilklasse har vi listet opp de tre modellene som gjennomgående klarer seg best og de tre som gjør det dårligst.
Klikk på bilklassebetegnelsen i blått for å se tabellene med detaljerte resultater på ADACs tyske nettside for disse modellene og de øvrige – årsklasse for årsklasse.
Minibiler
Best: Toyota Aygo, VW up!, Opel Adam
Dårligst: Smart Forfour, Smart Fortwo, Fiat 500
Små biler
Best: Mini, Mitsubishi Space Star, Mazda CX-3.
Dårligst: Smart Forfour, Smart Fortwo, Fiat 500.
Kompakte biler
Best: Audi A3, BMW 1-serie, BMW X1.
Dårligst: Renault Kangoo, Nissan Qashqai, Renault Scénic.
Mellomklassen
Best: BMW X3, Audi A5, Audi A4.
Dårligst: VW Sharan, Seat Alhambra, Opel Insignia.
Store biler
Best: BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes V-klasse/Viano/Vito.
Dårligst: Renault Trafic, Opel Vivaro, Mercedes E-klasse 2011 - 2013-modell og Ford Tourneo 2017- og 2018-modell.
NB: Husk at for noen modeller kan det være store forskjeller avhengig av årsmodell.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kjør trygt i påsken:
Slik takler du såpeglatte veier
-
Testes ut av Ford:
Trafikklys koblet til bilen skal gi bedre trafikkflyt
-
To år etter Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
Krasjtest av Model Y:
Noen detaljer gjør denne enda sikrere enn Model 3
-
Euro NCAP-resultater 2021:
Dette er de sikreste nybilene på markedet
-
Ekspertene svarer:
Er det tillatt å sitte i midten i baksetet, med bare magebelte?
-
Ekspertene svarer:
Hvorfor må vi ha svart asfalt, den sluker jo alt lys?
Fra grønt til rødt
Indeksen er fordelt på år for førstegangsregistrering. Karakterer gis i form av fargekoder - fra mørkegrønt for de beste, til rødt for de dårligste. Det er for å gi den potensielle bruktbilkjøperen et raskt inntrykk av driftssikkerhetsnivået på en gitt modell.
Karakteren som gis tar hensyn til snittindeksen innenfor årsklassen.
Eksempelet nedenfor viser indeksen per årsmodell for den såkalte øvre mellomklassen (store biler). Legg merke til Mercedes E-klasse, som får en elendig score for 2011 og 2012 års modeller, mens 2017- og 2018-modellene gjør det svært bra. Det hindrer den i å komme på topp tre totalt.
Slik ser oversiktene på ADACs nettside ut:

Viktig å vite om statistikken:
- Statistikken baserer seg på en feil-indeks som indikerer hvor ofte en bilmodell havarerer i snitt målt i antall nødstopp per 1000 registreringer av modellen.
- I alt er 109 modeller av 25 bilmerker, som fikk nødstopp i løpet av 2020, bedømt. Modellene fordeles på bilklasser, fra minibiler til store biler.
- Bilene i oversikten er mellom tre og ti år gamle (førstegangsregistrert fra 2011 til 2018).
- Modellene må ha et tilstrekkelig høyt antall registreringer til at indeksen anses som statistisk signifikant - altså at det gir mening å bedømme den. I praksis vil det si at den må ha 10.000 registreringer eller mer for minst én årsmodell.
- 3,386 millioner biler måtte få veihjelp av ADAC i løpet av året - cirka ti prosent færre enn året før, grunnet pandemien. Det gir likevel en ganske anselig mengde data for å utarbeide en pålitelighetsvurdering.
- Den vanligste årsaken til at veihjelp tilkalles, er flatt batteri - det utgjør nesten halvparten av tilfellene. Deretter følger problemer med motor og motorstyringsfeil, etterfulgt av elektriske problemer.
Les Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
PS: Det kan være greit å ha i mente at langt fra all veihjelp langs tyske veier foregår i regi av ADAC. Blant annet har BMW og flere andre bilmerker sine egne veihjelp-programmer. Denne statistikken gir dermed ikke det komplette bildet av hvor stor risikoen er for å behøve veihjelp. Det kan derfor være nyttig å se på andre undersøkelser også, som denne svært grundige oversikten basert på feil rapportert ved EU-kontrollene: