Da visste han ikke om bilen skulle hentes til Norge.
Nå er ett prøveeksemplar på vei hit, og det skal i første omgang rattes av produktsjef Morten Maastad for å lodde stemningen: Hvor nysgjerrig er vi på kinesiske flerbruksbiler?
X9 skal vises frem på eCar Expo i februar, før Xpeng Norge tar beslutningen om den skal i ordinært salg.
Det vrimler av de såkalte MPV-ene i kinesiske storbyer, der plass til sju og komfort over snittet har gjort bilklassen populær, men selv i verdens største bilmarked er dette et segment der bestselgerne går i noen titusen eksemplarer per år. Xpeng har levert drøyt 20.000 biler siden X9 ble presentert ved nyttår.
– Kommer den for salg i Norge, blir det en bil til godt under millionen, sier Claes Persson.
Forhandlinger rundt betingelsene pågår stadig, men under Beijing-utstillingen i april antydet Persson en pris mellom 850.000 og 890.000 kroner.
7-seteren X9 er 529 cm lang, 199 cm bred og 178 cm høy. Den har akselavstand på 316 cm og et bagasjerom på 765 liter med nedfelt tredje rad – en seterad som kan felles ned til flatt gulv ved hjelp av stemmestyring, via skjermen eller en knapp. Den 2620 kg tunge bilen blir ventelig typegodkjent i Europa for en nyttelast på 570 kg. 0–100 km/t skal gå på 5,7 sekunder.
Den produseres både med forhjulsdrift og drift på alle fire hjul, kommer med luftfjæring og firehjulsstyring som standard, og har varme, ventilering og massasje i setene (ikke massasje på tredje rad). Selv om bilen er stor, er svingradiusen i småbil-klassen med sine 10,8 meter.
X9s rekkevidde er nær 500 km etter WLTP-syklusen. Den kommer med 101,5 kWt batteri, 800V-teknologi og skal kunne lade 10–80 prosent på 20 minutter. Maks ladeeffekt er på 330 kW.
– Vi mener dette er den ultimate familiebilen for den som liker litt luksus. Det er en fullverdig 7-seter, der personer på 190 cm har god plass også på tredje rad, sier Morten Maastad.
Annonse
Heller enn SUV?
MPV-klassen utgjør kanskje et salg på noen hundre tusen biler årlig i Kina. Her i Norge er verken konkurranse eller etterspørsel like intens.
Volkswagen dominerer segmentet stort med sin ID. Buzz, en modell som i GTX-versjon starter på 629.000 kroner.
Andre alternativer er Mercedes-Benz EQV, som kom fornyet i en ytterst delikat versjon på forsommeren til vel 1,1 million kroner (riktignok ikke med firehjulsdrift) og kinesiske Voyah Dream som Sulland-selskapet Electric Way har tatt til Norge med startpris på 939.000 kroner.
Begge disse modellene har plass, komfort og premiumfølelse i absolutt toppklasse, men har i liten grad vippet nordmenns preferanse for SUV-ene i retning flerbruksklassen.