NORGE NESTE: Xpeng Norge-sjef Claes Persson foran X9 under bilutstillingen i Beijing i april.

Tenker fortsatt:

Xpeng vurderer MPV som sitt 2025-prosjekt

G9 og G6 har løftet Xpeng til 16. plass blant Norges største bilmerker. En kinesisk paradeøvelse kan bli neste utfordring.

Publisert

Xpeng Norge-sjef Claes Persson smilte bredt ved siden av flerbruksbilen X9 da den ble vist frem på bilutstillingen i Beijing i april i fjor.

Da visste han ikke om bilen skulle hentes til Norge.

Nå er ett prøveeksemplar på vei hit, og det skal i første omgang rattes av produktsjef Morten Maastad for å lodde stemningen: Hvor nysgjerrig er vi på kinesiske flerbruksbiler?

X9 skal vises frem på eCar Expo i februar, før Xpeng Norge tar beslutningen om den skal i ordinært salg.

Det vrimler av de såkalte MPV-ene i kinesiske storbyer, der plass til sju og komfort over snittet har gjort bilklassen populær, men selv i verdens største bilmarked er dette et segment der bestselgerne går i noen titusen eksemplarer per år. Xpeng har levert drøyt 20.000 biler siden X9 ble presentert ved nyttår.

– Kommer den for salg i Norge, blir det en bil til godt under millionen, sier Claes Persson. 

Forhandlinger rundt betingelsene pågår stadig, men under Beijing-utstillingen i april antydet Persson en pris mellom 850.000 og 890.000 kroner.

(saken fortsetter under)

RØSLIG: Xpeng X9 er 529 cm lang, 32 cm mer enn for eksempel sjuseter-versjonen av Volkswagen ID.Buzz.
GØY PÅ KINO: X9 har en 21,4 tommers TV-skjerm, som kan felles ned fra taket.
ALLE SKAL MED: Ved å felle ned setene, kan du få plass til det meste. For eksempel fem sykler.

Stor, større, størst

7-seteren X9 er 529 cm lang, 199 cm bred og 178 cm høy. Den har akselavstand på 316 cm og et bagasjerom på 765 liter med nedfelt tredje rad – en seterad som kan felles ned til flatt gulv ved hjelp av stemmestyring, via skjermen eller en knapp. Den 2620 kg tunge bilen blir ventelig typegodkjent i Europa for en nyttelast på 570 kg. 0–100 km/t skal gå på 5,7 sekunder.

Den produseres både med forhjulsdrift og drift på alle fire hjul, kommer med luftfjæring og firehjulsstyring som standard, og har varme, ventilering og massasje i setene (ikke massasje på tredje rad). Selv om bilen er stor, er svingradiusen i småbil-klassen med sine 10,8 meter.

X9s rekkevidde er nær 500 km etter WLTP-syklusen. Den kommer med 101,5 kWt batteri, 800V-teknologi og skal kunne lade 10–80 prosent på 20 minutter. Maks ladeeffekt er på 330 kW.

– Vi mener dette er den ultimate familiebilen for den som liker litt luksus. Det er en fullverdig 7-seter, der personer på 190 cm har god plass også på tredje rad, sier Morten Maastad.

Heller enn SUV?

MPV-klassen utgjør kanskje et salg på noen hundre tusen biler årlig i Kina. Her i Norge er verken konkurranse eller etterspørsel like intens.

Volkswagen dominerer segmentet stort med sin ID. Buzz, en modell som i GTX-versjon starter på 629.000 kroner.

Andre alternativer er Mercedes-Benz EQV, som kom fornyet i en ytterst delikat versjon på forsommeren til vel 1,1 million kroner (riktignok ikke med firehjulsdrift) og kinesiske Voyah Dream som Sulland-selskapet Electric Way har tatt til Norge med startpris på 939.000 kroner. 

Begge disse modellene har plass, komfort og premiumfølelse i absolutt toppklasse, men har i liten grad vippet nordmenns preferanse for SUV-ene i retning flerbruksklassen.