NYKOMMER: Xpeng G6 skal konkurrere mot bestselgerne i familieklassen.

Xpeng G6 kommer til sommeren:

Tar ladegrep i jakten på Tesla

Klassens raskeste lading gjør Xpeng G6 til en spennende konkurrent til Model Y. Men prisen blir nok mer avgjørende.

Publisert Sist oppdatert

Xpeng har fått masse selvtillit etter lanseringen av den store SUV-en G9. Den har imponert i de store rekkevidde- og ladetestene til NAF og Motor, og ligger i øyeblikket på en 18. plass på registreringssstatistikken.

20 minutter

Nå stikker kineserne fronten inn i den aller tøffeste klassen, der Tesla Model Y er en suveren bestselger. Xpeng varsler en konkurransedyktig pris, men dette sier oss naturligvis ingen ting.

Faktatallene rundt lading er mer spennende – og godt dokumentert gjennom nevnte storebror G9: 

Ladehastigheten er oppgitt til 280 kW. Og ladetiden fra 10 til 80 prosent er 20 minutter. 

RENERE: Mens storebror G9 har skjermer i hele bilens bredde, er G6 langt mer dempet.
COUPEFORM: G6 henger seg på moten, med en coupeformet familiebil. Bagasjevolumet er oppgitt til 550 liter.
TYPISK: Den tynne stripen på panseret og de store lyktene nede på skjermen kjenner vi igjen fra øvrige Xpeng-modeller.

Rekkevidde

G6 leveres med to ulike batteripakker og motorer: 66 kWt, 435 km rekkevidde, 258 hester og bakhjulsdrift. 

Og trolig mer aktuelt i Norge: 87,5 kWt, 550 km rekkevidde, 476 hester og firehjulsdrift.

Alle versjoner leveres med blant annet 20-tommers hjul, panorama­glasstak, oppvarmede bakseter, ventilerte forseter, to 50W induksjons­ladere for smarttelefoner og 960W lydanlegg. Varmepumpe er standard.

De eneste tilvalgene er elektrisk uttrekkbart tilhengerfeste, vinterhjul og andre lakkfarger.

G6 kan bestilles fra mai og vil være tilgjengelig over sommeren. Mer informasjon om priser og spesifikasjoner kommer senere i april.