FULL FART: NAF-ekspert Benny Christensen gliser over ladefarten på Xpeng G9.
FULL FART: NAF-ekspert Benny Christensen gliser over ladefarten på Xpeng G9.

Den store ladetesten:

Her vinner de kinesiske bilene på knockout

Elbilene hurtiglader stadig raskere – med et knippe kinesiske biler i en klasse for seg.

Publisert Sist oppdatert

I etterkant av vinterens rekkeviddetest kjørte Motor og NAF bilene i en ladetest, der bilene kommer til lading etter sammenhengende kjøring i minimum to timer og med maks 10 prosent rest på batteriet.

To hovedkonklusjoner fra testen:

  • Flere av de attraktive familiebilene lader kjapt, altså på godt under halvtimen fra 10 til 80 prosent.

  • Kinesiske merker lader raskest, de fire beste var alle fra Kina – sammen med Kia som bekreftet sterke ladetradisjoner med sin nye EV9.

Ni av de 23 bilene i ladetesten fikk fylt batteriet til 80 prosent på under en halvtime. Lengre ned finner du hele oversikten – med lenke til detaljerte resultater på NAFs hjemmeside.

Ladetesten ble gjort på Ionity-stasjon på Dal ved Eidsvoll, riktignok ikke i altfor kaldt vær. Temperaturen lå mellom 1 og 3 varmegrader.

Imponerende kort

– Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Aller raskest ladet Xpeng G9 – som dermed bekreftet gode tall fra ladetesten sist sommer. Lading opp til 80 prosent tok 19 minutter, ett minutt mindre enn lovet. G9 hadde ladeeffekt på 291 kW på det meste og et snitt på 219 kW.

Luksusbilen Lotus Eletre S, som er en del av det kinesiske Geely-konsernetvar den eneste som ladet i kulda med over 300 kW effekt, nærmere 315 kW på det meste. På det laveste i kurven opp til 80 prosent var effekten på 166 kW, snittet var på 221kW.

Også NIO-modellene EL6 og ET5 Touring hadde imponerende ladetider, på henholdsvis 22 og 26 minutter opp til 80 prosent. Begge var betydelig raskere enn anslaget fra importøren, som antyder 40 minutter på 10-80 prosent med 100 kWt-batterier (30 minutter på 75 kWt).

Store Kia EV9 ladet på 24 minutter, som lovet – med imponerende og stabil ladekurve inn den stupte ved 70 prosent.

Du kan lese mer om ladetesten – og se alle bilenes ladekurver – på denne lenken på naf.no

.

Positivt inntrykk

Positive tall hadde også Volkswagen ID.7, Mercedes-Benz EQE SUV og MG4, alle et par små minutter under lovet ladetid. Det var Hyundai Kona, men det gikk likevel tett på 40 minutter. Samme for Toyota bZ4x.

Like bra gikk det ikke for Hyundai Ioniq 6 – som med 34 minutter brukte hele 16 minutter mer enn annonsert.

Også BMW i5 eDrive40 brukte overraskende lang tid ved ladestolpen.

Men hovedinntrykket er positivt, mener NAF.

– Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør både Xpeng G9 og Lotus Eletre, sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.

Les alle biltestene på Motor:

Du kan lese mer om ladetesten – og finne alle bilenes ladekurver – på denne lenken på naf.no