![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">FULL FART:</span> NAF-ekspert Benny Christensen gliser over ladefarten på Xpeng G9.](https://image.motor.no/265677.webp?imageId=265677&x=7.80&y=12.12&cropw=76.14&croph=76.53&width=960&height=644&format=jpg)
Den store ladetesten:
Her vinner de kinesiske bilene på knockout
Elbilene hurtiglader stadig raskere – med et knippe kinesiske biler i en klasse for seg.
I etterkant av vinterens rekkeviddetest kjørte Motor og NAF bilene i en ladetest, der bilene kommer til lading etter sammenhengende kjøring i minimum to timer og med maks 10 prosent rest på batteriet.
To hovedkonklusjoner fra testen:
Flere av de attraktive familiebilene lader kjapt, altså på godt under halvtimen fra 10 til 80 prosent.
Kinesiske merker lader raskest, de fire beste var alle fra Kina – sammen med Kia som bekreftet sterke ladetradisjoner med sin nye EV9.
Ni av de 23 bilene i ladetesten fikk fylt batteriet til 80 prosent på under en halvtime. Lengre ned finner du hele oversikten – med lenke til detaljerte resultater på NAFs hjemmeside.
Ladetesten ble gjort på Ionity-stasjon på Dal ved Eidsvoll, riktignok ikke i altfor kaldt vær. Temperaturen lå mellom 1 og 3 varmegrader.
Har du lest disse sakene?
-
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
-
Foruroligende trend:
Hvor ble det av alle insektene?
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Jeg som elsker bilen min:
– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
10-punktsjekken med Carina Olset Hovda:
«Har alltid tenkt at jeg skal kjøpe meg drømmebilen»
-
Forbrukerrådet om bobiler:
Advarer mot å betale egenandeler på reparasjoner
-
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
-
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
-
10-punktsjekken med Olaf Tufte:
«Jeg ruller nok 50.000 km i året med alle disse bilene»
-
Bare se, ikke kjøpe:
Her er en ny VW-SUV med nær 600 km rekkevidde
-
Vi som bruker bilen til fest:
De frekke bryllupsbilene som får gjestene til å prate
-
Nedgang på 20 prosent:
Denne Tesla-nyheten vekker bekymring
-
Matprofil om bensinstasjonene:
«Skuffende hvor vanskelig det er å finne god, sunn mat»
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
-
Jeg som elsker bilen min...
«Hadde jeg visst at fiffen kjører G-Wagen, hadde jeg aldri kjøpt den»
-
10-punktsjekken med Jan Erik Larssen:
Autofil-Larssen parkerer alltid med «rumpa inn»
Imponerende kort
– Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Aller raskest ladet Xpeng G9 – som dermed bekreftet gode tall fra ladetesten sist sommer. Lading opp til 80 prosent tok 19 minutter, ett minutt mindre enn lovet. G9 hadde ladeeffekt på 291 kW på det meste og et snitt på 219 kW.
Luksusbilen Lotus Eletre S, som er en del av det kinesiske Geely-konsernet, var den eneste som ladet i kulda med over 300 kW effekt, nærmere 315 kW på det meste. På det laveste i kurven opp til 80 prosent var effekten på 166 kW, snittet var på 221kW.
Også NIO-modellene EL6 og ET5 Touring hadde imponerende ladetider, på henholdsvis 22 og 26 minutter opp til 80 prosent. Begge var betydelig raskere enn anslaget fra importøren, som antyder 40 minutter på 10-80 prosent med 100 kWt-batterier (30 minutter på 75 kWt).
Store Kia EV9 ladet på 24 minutter, som lovet – med imponerende og stabil ladekurve inn den stupte ved 70 prosent.
Du kan lese mer om ladetesten – og se alle bilenes ladekurver – på denne lenken på naf.no
.
Positivt inntrykk
Positive tall hadde også Volkswagen ID.7, Mercedes-Benz EQE SUV og MG4, alle et par små minutter under lovet ladetid. Det var Hyundai Kona, men det gikk likevel tett på 40 minutter. Samme for Toyota bZ4x.
Like bra gikk det ikke for Hyundai Ioniq 6 – som med 34 minutter brukte hele 16 minutter mer enn annonsert.
Også BMW i5 eDrive40 brukte overraskende lang tid ved ladestolpen.
Men hovedinntrykket er positivt, mener NAF.
– Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør både Xpeng G9 og Lotus Eletre, sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.
Mest lest på Motor.no:
-
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
-
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
-
Marius rammes av avgiftsregler:
Taper 55.000 kr på at bilen er «for ny»
-
Porsche-kunde fikk uoriginalt:
Krevde 177.000 kr for nye dekk og felger
-
Samina og Torstein leide ut bilen sin:
Leietakeren stjal bilen og kjørte den til Belgia
-
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
-
Knut Terje fikk kjøreforbud:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys
-
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
-
Bruktbilsvindel:
Denne rustbomben ble EU-godkjent
-
Ole Roar er kraftig irritert:
Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger
-
Lekkasje fra toalettet:
«Flott bobil» var reparasjonsobjekt
-
Lagringskonflikt:
Usolgte Teslaer hoper seg opp i Tyskland
-
Ulovlig, mener NAF:
Forhandler krever tilbakekjøp av innbyttevogn
-
Angret på Hongqi-kjøpet:
– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
Les alle biltestene på Motor:
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
73
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
-
80
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
-
70
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
-
66
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
75
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
82
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
70
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
66
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
71
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner