Den store ladetesten:
Her vinner de kinesiske bilene på knockout
Elbilene hurtiglader stadig raskere – med et knippe kinesiske biler i en klasse for seg.
I etterkant av vinterens rekkeviddetest kjørte Motor og NAF bilene i en ladetest, der bilene kommer til lading etter sammenhengende kjøring i minimum to timer og med maks 10 prosent rest på batteriet.
To hovedkonklusjoner fra testen:
Flere av de attraktive familiebilene lader kjapt, altså på godt under halvtimen fra 10 til 80 prosent.
Kinesiske merker lader raskest, de fire beste var alle fra Kina – sammen med Kia som bekreftet sterke ladetradisjoner med sin nye EV9.
Ni av de 23 bilene i ladetesten fikk fylt batteriet til 80 prosent på under en halvtime. Lengre ned finner du hele oversikten – med lenke til detaljerte resultater på NAFs hjemmeside.
Ladetesten ble gjort på Ionity-stasjon på Dal ved Eidsvoll, riktignok ikke i altfor kaldt vær. Temperaturen lå mellom 1 og 3 varmegrader.
Har du lest disse sakene?
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
10-punktsjekken med Dag Otto Lauritzen:
Obersten liker bilen ryddig og romslig
-
Vi som feirer «Mustang 60 år»:
Mustang-mennesker er de beste festløvene
-
Startbatteri-problemer:
Ny bil var 63 dager på verksted med flatt batteri
-
Dongfeng Box:
Dette blir Norges suverent billigste bil
-
Best over 10 år?
USA-tall: Tesla er billigst å vedlikeholde
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
-
Porsche Macan:
Når du trenger både familie- og sportsbil
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Europas største bilistorganisasjon:
Refser kinesernes assistansesystemer
-
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
10-punktsjekken med Dag Erik Pedersen:
«Var litt skeptisk til elektrisk. Nå er jeg overbevist»
-
Vi som elsker bakgårdsbiler:
Se nordmenns skjulte bil-moro
-
Hundrevis av milliarder:
Musk kjemper for tidenes høyeste lønn
-
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
-
Lakk- og autopilot-trøbbel:
Får heve Tesla-kjøp
-
Polestar 4 klar:
Her avdukes første Polestar uten bakrute i Oslo
Imponerende kort
– Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Aller raskest ladet Xpeng G9 – som dermed bekreftet gode tall fra ladetesten sist sommer. Lading opp til 80 prosent tok 19 minutter, ett minutt mindre enn lovet. G9 hadde ladeeffekt på 291 kW på det meste og et snitt på 219 kW.
Luksusbilen Lotus Eletre S, som er en del av det kinesiske Geely-konsernet, var den eneste som ladet i kulda med over 300 kW effekt, nærmere 315 kW på det meste. På det laveste i kurven opp til 80 prosent var effekten på 166 kW, snittet var på 221kW.
Også NIO-modellene EL6 og ET5 Touring hadde imponerende ladetider, på henholdsvis 22 og 26 minutter opp til 80 prosent. Begge var betydelig raskere enn anslaget fra importøren, som antyder 40 minutter på 10-80 prosent med 100 kWt-batterier (30 minutter på 75 kWt).
Store Kia EV9 ladet på 24 minutter, som lovet – med imponerende og stabil ladekurve inn den stupte ved 70 prosent.
Du kan lese mer om ladetesten – og se alle bilenes ladekurver – på denne lenken på naf.no
.
Positivt inntrykk
Positive tall hadde også Volkswagen ID.7, Mercedes-Benz EQE SUV og MG4, alle et par små minutter under lovet ladetid. Det var Hyundai Kona, men det gikk likevel tett på 40 minutter. Samme for Toyota bZ4x.
Like bra gikk det ikke for Hyundai Ioniq 6 – som med 34 minutter brukte hele 16 minutter mer enn annonsert.
Også BMW i5 eDrive40 brukte overraskende lang tid ved ladestolpen.
Men hovedinntrykket er positivt, mener NAF.
– Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør både Xpeng G9 og Lotus Eletre, sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.
Mest lest på Motor.no:
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
-
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
-
Slurv får krass kritikk:
Åtte måneder på verksted, tilbake igjen etter én dag
-
Se bildene:
– Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
-
Hanne kjente rettighetene sine:
– Motoren skal jo holde lenger enn 119.000 km
-
Parkeringsselskap:
Krevde 3200 kroner for 41 sekunder
-
Verksted:
30.000 kr for å fjerne Ikea-mutter og småstein i Tesla
-
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
-
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
-
Skulle bare bytte termostaten:
NAF-senteret glemte bilen til Kjell
-
10-punktsjekken med Erik Follestad:
– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera
-
Sommerdekktesten 2024:
Dette bør avgjøre dekkvalget til elbilen
-
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
-
Fikk måle seg mot Tesla Model 3:
Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest
-
Lakk-verksted tapte:
Krevde 433.000 i P-gebyr, tapte i retten så det sang
-
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Verkstedet krasjet Sverres bil, så rant bøtene inn
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
-
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
-
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
-
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
-
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
-
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret