Den store ladetesten:
Her vinner de kinesiske bilene på knockout
Elbilene hurtiglader stadig raskere – med et knippe kinesiske biler i en klasse for seg.
I etterkant av vinterens rekkeviddetest kjørte Motor og NAF bilene i en ladetest, der bilene kommer til lading etter sammenhengende kjøring i minimum to timer og med maks 10 prosent rest på batteriet.
To hovedkonklusjoner fra testen:
Flere av de attraktive familiebilene lader kjapt, altså på godt under halvtimen fra 10 til 80 prosent.
Kinesiske merker lader raskest, de fire beste var alle fra Kina – sammen med Kia som bekreftet sterke ladetradisjoner med sin nye EV9.
Ni av de 23 bilene i ladetesten fikk fylt batteriet til 80 prosent på under en halvtime. Lengre ned finner du hele oversikten – med lenke til detaljerte resultater på NAFs hjemmeside.
Ladetesten ble gjort på Ionity-stasjon på Dal ved Eidsvoll, riktignok ikke i altfor kaldt vær. Temperaturen lå mellom 1 og 3 varmegrader.
Har du lest disse sakene?
-
Blendes du av kraftige lykter?
Her er de smarte rådene for å ikke blendes i trafikken
-
Finregningen er klar:
Her er rekkevidde-dommen – så mye får du per krone
-
Prøvekjørt: Citroën E-C4
Fortsatt uslåelig på komfort
-
Fukt i VW Golf:
Bilkjøperen kom hjem og fant skumle flekker
-
Prøvekjørt: Mercedes-Benz EQE SUV Special Edition
Kanskje er billig luksus rett og slett best
-
10–80 prosent:
Alle ladetest-resultatene – store tidsforskjeller
-
Vi som kjører nederlandsk:
– Denne kjøpte jeg halvveis ned i en kasse pils
-
Forbrukerrådets tall:
Møller og Tesla topper listene ingen vil være på
-
Alvorlig batterifeil på Audi:
Møller ba Morten vente i 9 måneder på time
-
Ladefart:
Ladetilbudet er godt nok – det er bilene det står på
-
Rekkeviddetest vinteren 2025:
Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
-
Manglende firehjulstrekk:
Kjemper for å bli kvitt bil med ukjent svakhet
-
Kommentar: bilen som forsvant
Dårlig forklaring, Renault
-
Rekkeviddetest vinter 2025:
Her er alle testbilene – klart for ny rekord
-
Dropper siste fjellklatring:
Nå justerer vi ruten for rekkeviddetesten
-
Se bildene:
EU-godkjent med store rustskader
-
10-punktsjekken med Harald Skjøldt:
– Kjenner meg ikke igjen i all Tesla-misnøyen
Imponerende kort
– Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Aller raskest ladet Xpeng G9 – som dermed bekreftet gode tall fra ladetesten sist sommer. Lading opp til 80 prosent tok 19 minutter, ett minutt mindre enn lovet. G9 hadde ladeeffekt på 291 kW på det meste og et snitt på 219 kW.
Luksusbilen Lotus Eletre S, som er en del av det kinesiske Geely-konsernet, var den eneste som ladet i kulda med over 300 kW effekt, nærmere 315 kW på det meste. På det laveste i kurven opp til 80 prosent var effekten på 166 kW, snittet var på 221kW.
Også NIO-modellene EL6 og ET5 Touring hadde imponerende ladetider, på henholdsvis 22 og 26 minutter opp til 80 prosent. Begge var betydelig raskere enn anslaget fra importøren, som antyder 40 minutter på 10-80 prosent med 100 kWt-batterier (30 minutter på 75 kWt).
Store Kia EV9 ladet på 24 minutter, som lovet – med imponerende og stabil ladekurve inn den stupte ved 70 prosent.
Du kan lese mer om ladetesten – og se alle bilenes ladekurver – på denne lenken på naf.no
.
Positivt inntrykk
Positive tall hadde også Volkswagen ID.7, Mercedes-Benz EQE SUV og MG4, alle et par små minutter under lovet ladetid. Det var Hyundai Kona, men det gikk likevel tett på 40 minutter. Samme for Toyota bZ4x.
Like bra gikk det ikke for Hyundai Ioniq 6 – som med 34 minutter brukte hele 16 minutter mer enn annonsert.
Også BMW i5 eDrive40 brukte overraskende lang tid ved ladestolpen.
Men hovedinntrykket er positivt, mener NAF.
– Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør både Xpeng G9 og Lotus Eletre, sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.
Mest lest på Motor.no:
-
Rekkeviddetest vinteren 2025:
Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
-
Bruktbiljuks:
Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke
-
BMW-fører:
Ville betale for to plasser og stå slik – fikk bot
-
Pensjonert politi i ny Volvo-krasj:
Ekspoliti i ny Volvo-krasj: «verst å ikke bli trodd»
-
Hodebry for Møller:
Kjøpte millionbil, men hentet den aldri
-
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Hvis ikke denne får opp stasjonsvogn-interessen, vil ingen gjøre det
-
Ulovlig lyktepynt:
Vegvesenet advarer mot ny lyktetrend
-
Dundret inn i naboens hage:
– Plutselig gikk Volvoen som en rakett
-
Lakkskader for 75.000 kr:
Slik så Tesla-lakken ut etter første vask
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
-
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
-
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
-
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen