Den store ladetesten:
Her vinner de kinesiske bilene på knockout
Elbilene hurtiglader stadig raskere – med et knippe kinesiske biler i en klasse for seg.
I etterkant av vinterens rekkeviddetest kjørte Motor og NAF bilene i en ladetest, der bilene kommer til lading etter sammenhengende kjøring i minimum to timer og med maks 10 prosent rest på batteriet.
To hovedkonklusjoner fra testen:
Flere av de attraktive familiebilene lader kjapt, altså på godt under halvtimen fra 10 til 80 prosent.
Kinesiske merker lader raskest, de fire beste var alle fra Kina – sammen med Kia som bekreftet sterke ladetradisjoner med sin nye EV9.
Ni av de 23 bilene i ladetesten fikk fylt batteriet til 80 prosent på under en halvtime. Lengre ned finner du hele oversikten – med lenke til detaljerte resultater på NAFs hjemmeside.
Ladetesten ble gjort på Ionity-stasjon på Dal ved Eidsvoll, riktignok ikke i altfor kaldt vær. Temperaturen lå mellom 1 og 3 varmegrader.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
10-punktsjekken med Markus Rooth:
«Bruker varmen i setene som passiv oppvarming»
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Elroq på Norgesbesøk:
Skodas prisvinner krever tålmodighet
-
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes
-
Se Mitsubishi-flaggskipet:
Tror nye Outlander vil selge over 1000 i året
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Aceman lansert:
Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk
-
Vincent er fortvilet:
Mobil-appen virker ikke i nesten ny bil
-
10-punktsjekken med Jan Kjærstad:
«Livet er for kort til ikke å ta sikkerhet på alvor»
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Bilkjøper får prisavslag:
Plutselig hadde Tesla endret på funksjonene
-
Svensk test:
– Mercedes, BMW og Audi har best rustbeskyttelse
-
Bileieren fikk sjokk:
Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon
Imponerende kort
– Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Aller raskest ladet Xpeng G9 – som dermed bekreftet gode tall fra ladetesten sist sommer. Lading opp til 80 prosent tok 19 minutter, ett minutt mindre enn lovet. G9 hadde ladeeffekt på 291 kW på det meste og et snitt på 219 kW.
Luksusbilen Lotus Eletre S, som er en del av det kinesiske Geely-konsernet, var den eneste som ladet i kulda med over 300 kW effekt, nærmere 315 kW på det meste. På det laveste i kurven opp til 80 prosent var effekten på 166 kW, snittet var på 221kW.
Også NIO-modellene EL6 og ET5 Touring hadde imponerende ladetider, på henholdsvis 22 og 26 minutter opp til 80 prosent. Begge var betydelig raskere enn anslaget fra importøren, som antyder 40 minutter på 10-80 prosent med 100 kWt-batterier (30 minutter på 75 kWt).
Store Kia EV9 ladet på 24 minutter, som lovet – med imponerende og stabil ladekurve inn den stupte ved 70 prosent.
Du kan lese mer om ladetesten – og se alle bilenes ladekurver – på denne lenken på naf.no
.
Positivt inntrykk
Positive tall hadde også Volkswagen ID.7, Mercedes-Benz EQE SUV og MG4, alle et par små minutter under lovet ladetid. Det var Hyundai Kona, men det gikk likevel tett på 40 minutter. Samme for Toyota bZ4x.
Like bra gikk det ikke for Hyundai Ioniq 6 – som med 34 minutter brukte hele 16 minutter mer enn annonsert.
Også BMW i5 eDrive40 brukte overraskende lang tid ved ladestolpen.
Men hovedinntrykket er positivt, mener NAF.
– Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør både Xpeng G9 og Lotus Eletre, sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.
Mest lest på Motor.no:
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
-
Testfusk-avsløring:
RAV4 i Europa omfattet av Toyotas sikkerhetsjuks
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra 1967 til 1972?
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
-
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra