VOLVO-KAR: Jim Rowan sier kompleks programvare i EX90 krever mer arbeid.
VOLVO-KAR: Jim Rowan sier kompleks programvare i EX90 krever mer arbeid.

Sliter med programvaren:

Varsler ny forsinkelse for Volvos flaggskip

Volvo-sjefen Jim Rowan sier produksjonsstart for stor-SUV-en EX90 er forskjøvet fem-seks måneder. Forsinkelsen betyr trolig at levering i Norge tidligst skjer sent i 2024.

Publisert Sist oppdatert

Volvo har avvist rapporter om at forsinkelsen er knyttet til den banebrytende lidar-teknologien, som er standardutstyr på den nye modellen.

Volvo EX90

  • SPris fra: Kr. 899.900 (Twin Ultra) og kr. 979.900 (Twin Ultra Performance), med service og vedlikehold inkludert, og før merverdiavgift og eventuelle nye avgifter.
  • Antatt utleveringstart: Sent 2024.
  • EX90 Twin Ultra: Rekkevidde 585 km, forbruk 20.9 kWt/100 km, batteri 107 kWt (netto), motoreffekt 300 kW, dreiemoment 770 Nm, 408 hk, 0–100 km/t 5.9 sek, toppfart 180 km/t.
  • EX 90 Twin Ultra Performance: Rekkevidde 580 km, forbruk 21.1 kWt/100 km, batteri 107 kWt (netto), motoreffekt 380 kW, dreiemoment 910 Nm, 517 hk, 0–100 km/t 4.9 sek, toppfart 180 km/t.
  • Lading: Batteri med lagringskapasitet på 107 kWt netto (111 kWt brutto). Makseffekt hurtiglading 250 kW, anslått ladetid 10–80 prosent 30 min.
  • Lengde/høyde/bredde (mm): 5030/1740/1960 (uten speil).
  • Akselavstand: 2985 mm. Bakkeklaring: 208 mm. Hengervekt: 2200 kg. Vekt: 2818 kg.
  • Hjuldimensjon: 21 tommer standard, 22 tommer som tilvalg.
  • Bagasjerom: 655 liter (andre seterad), 310 liter (tredje seterad), inkl 65 liter under bagasjeromsgulvet, pluss 34 liter frunk.
  • Luftmotstandskoeffisient: 0,29.
  • Konkurrenter: BMW iX, Mercedes EQE SUV, Audi Q8 e-tron

Rowan peker utfordringer med kompleksiteten i programvarekoden som gjør at selskapet trenger mer tid for å være helt sikker på at teknologien fungerer som den skal.

Det er Volvos egne eksperter som skriver koden.

Utfordringer

Da bilen ble vist frem første i november i fjor, var planen at utlevering til norske kunder skulle starte i andre kvartal 2024 – etter planlagt produksjonsstart ved fabrikken i Sør-Carolina, USA sent 2023.

Men så har det kommet utfordringer:

I en melding til kundene i mai i år het det at «produksjonsstarten er flyttet fra slutten av 2023 til første halvår 2024. Leveringstiden for norske kunder vil bli påvirket som følge av dette».

Under fremleggelsen av resultatene for andre kvartal tidligere denne uken varslet Rowan en utsettelse som antagelig betyr lansering av produksjonsmodeller tidlig på høsten 2024.

Ikke alene

Volvo er på ingen måte den eneste produsenten som opplever at programvare-utvikling tar lengre tid enn planlagt.

Nye prestisjemodeller fra Audi og Porsche er mer enn to år forsinket etter problemer knyttet til Cariad-prosjektet, Volkswagen-konsernets nye digitale plattform.

Men også hos dem er det ventet at de aktuelle modellene – Q6 og Macan – kan komme på veien i 2024.