Cupra-modellen får en straffetoll på 21,3 prosent, men Griffiths sier at det ikke er mulig å legge en slik avgift på toppen av prisen som bilen nå kommer på markedet med.
Cupra har satset på at litt raffere design har kunnet forsvare en litt høyere prising, men slik elbilmarkedet nå ser ut i Europa må prisene ned – ikke opp.
Det skriver nyhetsbyrået Reuters.
Griffiths avfeier muligheten for å flytte produksjonen til en fabrikk i Europa, ettersom det allerede er gjort tunge investeringer for å bygge opp kapasitet ved Volkswagen-konsernets fabrikk i Anhui.
Men problemene kan bli langt mer omfattende for Cupra enn sviktende Tavascan-salg alene:
Uten en SUV å tilby i Europas mest populære bilsegment, vil Cupra heller ikke klare å nå utslippsmålene som EU skjerper overfor bilfabrikantene fra 2025.
Det betyr bøter i milliardklassen.
– Dette setter hele den økonomiske situasjonen til selskapet i spill. Intensjonene med straffetollen er å beskytte den europeiske bilindustrien, men effekten er den motsatte, sier Griffiths.
Cupra fikk først en straffetoll på 38,2 prosent, men den er nå redusert til 21,3. Det vil stadig prise en bil som Tavascan skyhøyt over konkurrentene.
Cupra har egentlig base i Spania, og har i samspill med spanske myndigheter besluttet å gjøre enorme investeringer i nye fabrikker. Men selskapet tok en strategisk beslutning for flere år tilbake om å produsere Tavascan i Kina, for raskest mulig å bygge seg en posisjon i det tøffe europeiske markedet.
Det slår nå tilbake på dem.
– Vi er ikke et kinesisk merke som prøver å oversvømme europeiske konkurrenter med billigbiler. Våre biler er ikke for de store massene, og denne bilen er ikke noe subsidiert produkt. Vi er rett og slett et annet dyr, det er det vi prøver å få europeiske myndigheter til å forstå, sier Wayne Griffiths.