BEST UTEN SNØ: MG4, her på asfalt i Paris.

Slaktet i vintertest:

Slik svarer MG på kritikken

Kinesiske MG fikk hard medfart i vintertesten til magasinet Vi Bilägare. «Det finnes rom for forbedring», svarer selskapet.

Publisert

Våre kolleger i Vi Bilägare hadde MG4 Standard og fire andre av sine langtestbiler på kjøring til fjellområdene i midt-Sverige inn mot Trøndelag.

De ble mer skremt enn imponert.

Et av problemene var at bilens kraftige regenerering skaper fare for sleng, også ved det laveste regenereringsnivået.

Velg Snow

«Aldri før har vi kjørt en bil som så raskt veksler opptreden fra full kontroll til kraftig sladd, selv med alle sikkerhetssystemer aktivert», skriver testsjåfør Nils Svärd.

MGs svar er bruk av Snow-modus, et kjøremodus som må kobles inn hver gang bilen startes.

«Informasjon om at regenereringsnivå 1 bør benyttes på glatt føre finnes i bilens instruksjonsbok, det informeres om i forbindelse med utlevering og det finnes på vår hjemmeside», skriver MG.

Men deres MG4 får sleng på glatt vei – også ved regenereringsnivå 1.

På alvor

I VBs test fikk også den automatiske filholderløsningen gjennomgå, ettersom bilen ofte lå feil i veien og styrte med brysk kraft i rattet enten ut av veien eller over i motsatt kjørebane.

Her svarer MG:

«Vi tar denne kritikken på alvor. Vi arbeider aktivt for å forbedre systemets løsninger og gjøre bedre tilpasninger for ulike kjørepreferanser og veiforhold».

Men, dersom bilens programvare behøver å oppdateres for en bedre løsning, så opplyser MG til Vi Bilägare at det må gjøres på verksted. Det kan ikke sendes ut noen «over-the-air»-oppdatering over nettet, slik mange andre merker her.

PS: Motor har fått respons om saken fra norske MG-eiere, som forteller om ulike erfaringer – noen i stil med Vi Bilägares test, andre uten noe å klage på.