INGEN HIT I SVERIGE: MG4 får hard medfart i svensk test.

«Farlig på vinterføre»:

Kinesisk bestselger slaktes i svensk stortest

MG4 er bestselgende kinesiske elbil i Norge. Men i en ny svensk vintertest blir bilen slaktet fullstendig. «Rett og slett farlig på vinterføre», konkluderer Vi Bilägare.

Publisert Sist oppdatert

MG4 er den eneste kinesiske modellen som har over 1000 nybilregistreringer siden 1. januar 2023 (hvis vi for godt mål regner Volvo og Polestar som svenske) – og er for tiden nummer 17 på registreringsstatistikken med 1860 registreringer.

Attraktiv pris og moderne teknologi har fristet mange, ikke minst når nyeste versjon lokker med over 50 mil rekkevidde.

Magasinet Vi Bilägare har tradisjon for langtest av aktuelle biler over ett år (abonnement, red. anm) – med fem ulike modeller som de tester under en serie ulike forutsetninger. I dette inngår vintertesten med start i Stockholmsområdet og ferd inn i fjelltraktene mot grensen (på høyde med Røros), med kjøring opp over 1000 meters høyde, i to-siffret antall minusgrader og på snødekte veier.

For MG4 – her i innstegsversjonen Standard – kunne testen vanskelig gått dårligere.

Dobbelt av C-HR

En ting var at 60 prosent av batterikapasiteten forsvant på 10 mils motorveikjøring fra Uppsala til Gävle – og at rekkevidden forsvant i enda raskere tempo da temperaturen falt ned mot 20 minus i Härjedalen.

Kostnadene for drivstoff/energi for MG4 var nesten dobbelt så høye som for en Toyota C-HR på en reise tur-retur Uppsala-Funäsdalen (snaut 100 mil).

Men da har vi enda ikke kommet til de virkelige problemene.

Brå inngripen

Vi Bilägare gir tommel opp for MG4-opplevelsen ved bykjøring, med fin smidighet og kvikk respons som bidrar til testfeltets beste veifølelse (også Honda CR-V, Mercedes E-klasse og Hyundai i10 er med, samt C-HR og MG4).

Men så:

«MG er tydeligvis så gøyal å kjøre at bilen vil være med selv» – og med snø på veien «tror filholdersystemet at bilen ligger feil i veien og styrer med brysk kraft i rattet enten ut av veien eller over i motsatt kjørebane».

– Maken til brå inngripen har vi sjelden vært med på, skriver VBs testsjåfør Nils Svärd.

«Sett den bort»

Og verre skal det bli på glatt vei, der bilens anti-skrenssystem på ingen måte får godkjent.

«Aldri før har vi kjørt en bil som så raskt veksler opptreden fra full kontroll til kraftig sladd, selv med alle sikkerhetssystemer aktivert», skriver Vi Bilägare – og fortsetter:

«Det er årtier siden vi hadde med en bil på vintertest som er så langt utenfor sin komfortsone i fjellet som MG4».

Tommy Wahlström, som er testansvarlig hos Vi Bilägare og en av de fem sjåførene i testen, konkluderer i sin oppsummering:

– MG4 gjør man best i å sette vekk om vinteren.

– Den er rett og slett farlig på vinterføre, skriver VBs redaksjonssjef Fredrik Diits Vikström.

PS: MG4 – i den nye versjonen Trophy Extended Range – var med i vår rekkeviddetest nylig, og hadde der resultater midt på treet med et negativt rekkeviddeavvik på 23,2 prosent. Vi målte snittforbruket til 17,9 kWt/100 km, mens Vi Bilägare målte forbruk på over 27 i sin test.