
«30 modeller innen 2030»:
Se bildene av alle elbilene som Toyota skal lansere
Toyota har vist fram produksjons- eller konseptvarianter av 17 nye elbiler som konsernet skal lansere de neste årene. Her er bildene av de 17 bilene.
Konsernsjefen Akio Toyoda sa tirsdag at Toyota og Lexus skal lansere tilsammen 30 helelektriske modeller innen 2030, og han anslo at disse nullutslippsbilene vil stå for om lag en tredjedel av konsernets samlede volum ved slutten av dette tiåret.
Foreløpig er bare én modell presentert i detalj – bZ4X, en SUV i RAV4-størrelse som kommer på markedet tidlig i 2022.
Tirsdag var Toyoda relativt konkret om de fire modellene som antagelig er nærmest i løypa, uten at han avslørte noe om lanseringstidspunkt.
Her er de fem første …




Effektivitet
Nøkkelen for å produsere elbiler uten at prisen fyker i taket, handler om kontroll på batterikostnadene. Eller for å si det med Akio Toyoda: hvordan kan man forbedre energieffektiviteten mest mulig?
Han varslet tirsdag en ambisjon om at den lille kompakt-SUV-en skal ha et forbruk ned mot 12,5 kWh/100 km – et tall som ingen av dagens konkurrenter har kunnet matche til nå.



Kritikk
Toyota har fått kritikk fra enkelte for at ikke konsernet har tatt en mer offensiv posisjon i elbil-kappløpet.
Men den japanske bilgiganten har avfeid dette, og gjentok beskjeden nå på tirsdag:
– Det er ikke produsentenes antagelser som bestemmer fremtidens markeder, men kundenes beslutninger. Vi vil gi et tilbud til alle og være forberedt på all slags utvikling – avhengig av hva kundene og markedene ønsker. Vi skal ikke ta beslutningen for dem, vår strategi er å tilby et utvalg for alle, ifølge Akio Toyoda.
Han måtte glise da han på pressekonferansen fikk spørsmål om han egentlig ikke er så begeistret for elbiler?
– Godt spørsmål! De elbilene vi laget før, var jeg ikke så begeistret for, svarte han – med henvisning til den elektriske RAV4-utgaven fra 1996 som aldri ble noen suksess.
– Men det er annerledes med de elbilene som kommer nå, la han til.


Har du lest disse sakene?
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
Lexus først
Toyota har en produktportefølje med drøyt 100 forskjellige modeller og selger biler i 190 land. Luksusbrandet Lexus har omlag 30 modeller i drøyt 90 ulike markeder.
Og nettopp Lexus blir spydspissen i utrullingen av konsernets elektriske modeller.
Innen 2030 skal alt Lexus-salg i Europa, USA og Kina – verdens tre største bilmarkeder – være rene elbiler. Senest fem år senere skal elbilene utgjøre 100 prosent av de globale salget.
Utrullingen starter med RZ – en lekker SUV som Lexus viste bilde av for aller første gang under lanseringen på tirsdag. Selv om den inntok en ren statistrolle i den presentasjonen, er ikke Lexus-sjefen Koji Sato snauere enn at han kaller RZ selskapets «første dedikerte batteridrevne elbil».
Så mye for utskjelte UX 300e, som ble lansert i 2020 og har vært deres mest solgte elbil til nå …
Åpenbaringen
Forventningene til RZ, som lanseres i løpet av noen måneder, kunne knapt vært større.
Lexus har ambisjon om å selge en million elektriske biler i året, og det er lekre RZ som skal introdusere merket til dem som ikke allerede er innenfor menigheten.
På tirsdag viste Toyoda frem ytterligere en Lexus-SUV og to ulike sportsmodeller med Lexus-logo.
Toyota viste 17 ulike modeller på tirsdagens presentasjon, inkludert tre by-modeller utenfor personbilmarkedet (Mid Box, Micro Box og e-Palette).
I USA kommer nå elektriske pickuper på løpende bånd – først Hummer EV, senere Rivian RT1, Fords F-150 Lightning og ikke minst Tesla Cybertruck. Også Toyota har en elektrisk pickup på beddingen, uten at Akio Toyoda sa noe om modellen på tirsdagens visning skal gå Hilux i næringen.
Ytterligere et vel halvdusin ble vist frem, uten at det kom detaljer om modeller. Bildene nedenfor er det eneste vi kan fortelle om bilene, inntil videre …






Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere











