FORBEDRES: Store Maxus Euniq 5 får noen forbedringer som kanskje kan øke salget.

Oppgradert Maxus Euniq 5:

Flere mil og færre seter skal løfte det skuffende salget

En 92.-plass på registreringslistene er langt under forventningene. Større batteri og ny seteløsning skal friste barnefamiliene tilbake.

Publisert Sist oppdatert

På papiret var dette en spennende nykommer, som også kom godt ut av Motors test. Men salgstallene fra 2021 viser at den kinesiske nykommeren ikke traff en norsk kundemasse.

Noe handlet nok om skepsisen til et helt nytt kinesisk bilmerke, og noe handlet sikkert om det merkelige utseendet. Men den største ulempen var trolig den begrensede rekkevidden.

Noen mil mer

En stor familiebil skal selvsagt også mestre noen lange etapper. Men en offisiell rekkevidde på 260 kilometer blir for snaut når bilen skal fylles med folk og bagasje og varme fra klimaanlegget.

Nå økes dette tallet med 85 kilometer – til 345 kilometer. Det skyldes blant annet at batterikapasiteten har økt fra 52,5 kWt til 70 kWt.

ØKT KOMFORT: Passasjerene på andre rad får nå disse setene, noe som øker komforten mange hakk.

Bra standardutstyr

I tillegg kan bilen også leveres som seksseter, i tillegg til den opprinnelige versjonen med sju seter. Det gir naturligvis svært forbedret komfort på andre rad.

Seksseteren koster fra 420.000, sjuseteren er 20.000 rimeligere (priser ekskl. omkostninger).

Da er blant annet Apple CarPlay, panorama soltak og trådløs mobillading inkludert i prisen.

– De første bilene av denne utgaven vil komme i løpet av januar og vil være leveringsklare raskt, sier salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen.

MODERNE: Maxus Euniq er personbilaktig å kjøre, med moderne design og bra kvalitetsfølelse til å være så rimelig.