Siste Multipla rullet av samlebåndet i 2010. I bilhistorien vil den alltid bli omtalt som en nyskapende og praktisk bil, blant annet med tre seter på første rad, bakseter som kunne tas ut, høyt monterte fjernlys og utsøkt oversikt fra førerplass.
Kniver i teten
Men altså med et mildt sagt omdiskutert utseende. Her kan du lese Motors kåring av verdens styggeste biler. Du finner ikke en eneste liknende kåring der Multipla ikke kniver helt i teten. Eller i bånn, avhengig av hvordan du ser på bilen.
Annonse
TO GENERASJONER: Fra 2004 kom Multipla med en kraftig facelift. Bilentusiast Knut Fossum har både første og andre generasjon, og tilfeldigvis med registreringsnummer etter hverandre. Les mer her: Norges styggeste eller peneste bil?Foto: NILS M. PEDERSEN
Mange ser på den med kjærlighet. Blant andre en eller annen – sannsynligvis europeer – som nå har fått registrert en fabrikkny Multipla. I juli ble denne registrert i Europa, skriver Boosted, og refererer til tyske Dataforce – som overvåker nybilsalget på alle 27 markeder innenfor EU.
Årsmodellen vet vi ikke. Men vi vil tippe før 2004, da Multipla fikk en facelift for å gjøre den mer attraktive for et bredere lag. Som så ofte i bilhistorien, ble forsøket mest trist.
EKSKLUSIV: BMW Z8.Foto: FLICKR
2001-MODELL: Honda Prelude.Foto: FLICKR
23 år gammel Honda
Det er flere interessante funn på listen fra Dataforce. Blant annet ble det registrert en ny BMW Z8 – raodsteren som ble bygget i bare 5000 eksemplarer, og som gikk ut av produksjon for 21 år siden, men som teknisk sett er helt ny.
Volvo fikk registrert en V50, som forsvant i 2012 – og Honda fikk registrert en 23 år gammel Prelude.
Annonse
ELDST: Rolls-Royce Corniche.Foto: FLICKR
Fra 1995
Men aller eldst av nyregistreringene: Rolls-Royce Corniche. Siste utgave ble bygget i 1995. Altså året da Brønnøysunds avis slår Dagbladet med to dager, og blir Norges første nettavis. Og Blackburn blir seriemester i England.