TRØBBEL: Flere eiere av Hongqi E-HS9 varsler nå søksmål med advokatbistand.

Har engasjert Elden-advokat:

Frustrerte Hongqi-eiere oppfordrer til gruppesøksmål 

Landets mest kjente advokatfirma er hyret inn for å bistå Honqgi-eiere i et søksmål mot den største forhandleren.

Publisert Sist oppdatert

Hongqi-eieren som har tatt initiativet til søksmålet, opplyser blant annet at han har tre Hongqier, og at «de andre som står bak søksmålet, har fire». Vedkommende har publisert et langt innlegg i eierforumet HONGQI E-HS9 på Facebook, der han oppfordrer frustrerte eiere til å melde seg på et gruppesøksmål mot Hongqi-forhandleren Motor Forum.

Avsender har valgt å være anonym, og begrunner det med at «dette potensielt kan skape en del sinne hos flere fordi det kan bidra til negativ omtale».

Bare 60–86 kW

Dårlig lading vinterstid er den viktigste årsaken til søksmålet. Men også mange feil og uriktig markedsført rekkevidde, oppgis som grunner. 

I innlegget som har overskriften «Oppfordring til gruppesøksmål» kan vi blant annet lese følgende: 

«Etter å ha kjørt bilene i alle sesonger, opplever vi at spesielt lading ikke fungerer som tiltenkt. Dette er med på å drastisk redusere nytteverdien for kjøretøyet, og lading på 60–86 kW for våre biler om vinter er absolutt ikke innafor forventet ladeevne».

LADEPROBLEMER: Dårlig ladeeffekt er hovedmotivet bak søksmålet. Her er Hongqi ved ladestolpen under elbiltesten til NAF og Motor.

19 forretninger

I innlegget uttrykkes det forståelse for at man må forvente en del små feil og mangler ved ny bil, slik mange i forumet opplever. Men videre står det:

«Det som derimot ikke er greit, er at når man absolutt ikke får den hjelpen man har rett på og behov for i sånne situasjoner. Det har vært flere feil ved mine biler, som f.eks. det kjente 12 volts-problemet, men fremhever her spesielt det med lading».

Søksmålet er rettet mot forhandleren Motor Forum, som har virksomhet i store deler av landet, primært på Østlandet og Vestlandet. 19 av Motor Forums forretninger selger Hongqi. 

KVALITETSFØLELSE: Interiøret i Hongqi har kvalitetsfølelse på aller ypperste nivå. Men en del av bilens øvrige egenskaper er ikke av samme klasse, slo Motor fast i denne testen.

Elden-advokat

I innlegget står det beskrevet en lang prosess med forsøk på å få utbedret feil, og etterhvert få hevet kjøp – noe som skal ha blitt avvist av Motor Forums advokater. Konklusjonen er denne:

«Vi ønsker derfor å oppfordre alle til å bli med på gruppesøksmål mot Motorforum ved Elden Advokatfirma i forbindelse med lade­problematikken primært, men også de utbredte feilene og markedsført rekkevidde sekundært». 

Advokatene Terese Eriksen Eldholm og Tony A. Vangen hos Elden Advokatfirma bekrefter overfor Motor at de har blitt kontaktet for å vurdere eventuelle mangler ved Hongqi-biler. 

Naturlig å vurdere

De har ingen ytterligere kommentarer til saken nå, men sier på generelt grunnlag at dersom mange forbrukere har den samme opplevelsen av mangler ved en vare eller tjeneste, er det naturlig i slike saker å vurdere om det finnes grunnlag for et gruppesøksmål mot produsent eller leverandør.

    Ikke kjent

    Motor har stilt spørsmål til ledelsen i Motor Gruppen, som har Motor Forum som forhandlere, hvordan de stiller seg til et eventuelt gruppesøksmål fra Hongqi-eierne.

    I en e-post til Motor, svarer Hans Petter Aalmo, markeds- og PR-direktør hos Hongqi-importør HBI Norge, dette:

    «Vi er ikke kjent med at det foreligger et gruppesøksmål. Dette er derfor et hypotetisk spørsmål vi ikke kan ta stilling til før et eventuelt søksmål foreligger. Det er for øvrig fritt frem for enhver å skrive hva som helst på slike forum».