ALLER BEST: Xpeng G9 kom lengst av alle, sammenliknet med WLTP.

Xpeng imponerte:

Kinesere først og sist i rekkeviddetesten

Glem alt prat om at kinesiske biler er så like. I årets rekkeviddetest var de både øverst og nederst på resultatlisten.

Publisert Sist oppdatert

Motor og NAFs rekkeviddetest tar med alle nye modeller på en rekkeviddetest to ganger (sommer og vinter), langs en fast rute fra Oslo og opp rundt Rondane.

I årets sommertest var det 12 kinesiske modeller innenfor hele prisregisteret fra under 350.000 kroner til tett på millionen.

Prestasjonene i testen sprikte like mye:

Xpeng G9 hadde et positivt avvik på 11,6 prosent, mest og best av alle.

BYD-skuffelse

I den andre enden hadde BYD to modeller – Han og Atto 3 – som begge var 15 prosent svakere enn lovet WLTP.

Under perfekte kjøreforhold var det negative avviket mer oppsiktsvekkende enn det positive, 15 prosent under lovet rekkevidde i varmt sommervær er rett og slett svakt.

Xpengs nye SUV hadde merke-selskap av en forbedret P7, som i tidlig har slitt med rekkevidde og lading.

Nå fremstår den kraftig oppgradert – med en kjøretur som gikk 9,4 prosent lengre enn WLTP.

Hongqi E-HS9 hadde en positiv sommertest. Rekkevidden var rundt WLTP, mens forbruket var dramatisk mye bedre enn i debuten i vinter.

STORT BATTERI, BRA REKKEVIDDE: Hongqi lirket seg hårfint over 50 mil.

NIO-variasjoner

NIOs tre biler i testen sprikte veldig i rekkeviddeprestasjonene:

EL7 fikk 14,6 prosent kortere enn WLTP, ET5 endte 8,9 prosent bak anslaget, mens ET7 endte såvidt over med stopp etter 589 km – lengst av alle de 12 kinesiske bilene.

Billigmerket MG hadde også tre biler, som alle leverte positivt. Det vil si, omtrent som lovet:

MG-STOPP: Hit, men ikke lenger.

MG4 gikk 1,2 prosent lengre, MG5 gikk 4,1 prosent lengre, mens MG Marvel stanset 1,2 prosent før WLTP-streken.

Ferske JAC avsluttet Kina-troppen med sin e-JS4.

Den gikk åtte prosent kortere enn WLTP.

HELT TOM: JAC-en rett etter at de aller siste meterne var unnagjort.