Motor og NAFs rekkeviddetest tar med alle nye modeller på en rekkeviddetest to
ganger (sommer og vinter), langs en fast rute fra Oslo og opp rundt Rondane.
I årets sommertest var det 12 kinesiske modeller innenfor hele prisregisteret
fra under 350.000 kroner til tett på millionen.
Prestasjonene i testen sprikte like mye:
Xpeng G9 hadde et positivt avvik på 11,6 prosent, mest og best av alle.
I den andre enden hadde BYD to modeller – Han og Atto 3 – som
begge var 15 prosent svakere enn lovet WLTP.
Under perfekte kjøreforhold var det negative avviket mer oppsiktsvekkende enn
det positive, 15 prosent under lovet rekkevidde i varmt sommervær er rett og slett svakt.
Xpengs nye SUV hadde merke-selskap av en forbedret P7, som i tidlig har slitt
med rekkevidde og lading.
Nå fremstår den kraftig oppgradert – med en kjøretur som
gikk 9,4 prosent lengre enn WLTP.
Hongqi E-HS9 hadde en positiv sommertest. Rekkevidden var rundt WLTP, mens
forbruket var dramatisk mye bedre enn i debuten i vinter.
Annonse
NIO-variasjoner
NIOs tre biler i testen sprikte veldig i rekkeviddeprestasjonene:
EL7 fikk 14,6 prosent kortere enn WLTP, ET5 endte 8,9 prosent bak anslaget,
mens ET7 endte såvidt over med stopp etter 589 km – lengst av alle de 12 kinesiske
bilene.
Billigmerket MG hadde også tre biler, som alle leverte positivt. Det vil si,
omtrent som lovet:
MG4 gikk 1,2 prosent lengre, MG5 gikk 4,1 prosent lengre, mens MG Marvel
stanset 1,2 prosent før WLTP-streken.