FAMILIEBIL: Lars Bohinen fintet ut Franco Baresi, men fikk ikke lurt barnesetet inn i sin Porsche Taycan.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Lars Bohinen:
«Barnesete og Taycan var ingen god kombinasjon»
34 år etter at Lars Bohinen (55) scoret et spektakulært mål mot Italia på Ullevaal, har han som far til en toåring med «tungt hjerte» måttet bytte Porsche Taycan mot VW ID.4.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen teller vi ned til VM-kampen mot Italia med tidligere landslagshelt Lars Bohinen.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Jeg leaser en Volkswagen ID.4. Det er en familiebil, som jeg har hatt ett års tid. Før det hadde jeg Porsche Taycan, som med en to-åring og kone ikke var særlig barne- og familievennlig. Vi bor i Grimstad, og det blir mer korte turer i nærmiljøet enn langturer. Mest strekningene Arendal–Grimstad–Kristiansand. Innimellom kan det bli en tur til Oslo, som betyr snaut 300 kilometer hver vei. Drøyt tre timer én vei. I løpet av ett år kjører jeg 15.000 til 20.000 kilometer. Vi lader stort sett hjemme, selv om det tar litt tid. Jeg har en god leasingavtale over tre år med Gromstad Auto. Den koster 6000 til 7000 per måned, inkludert forsikring. I tillegg kommer bompasseringer, parkeringsavgifter og en og annen bot.
Lars Bohinen (55)
Inntil nylig trener for fotballklubben Jerv i Grimstad (siden oktober 2023). Før det trener for Stabæk, der han tidligere var sportsdirektør. Har også vært trener for Aalesund og Sarpsborg 08. Lang karriere som spiller i Norge og en rekke utenlandske klubber, blant annet engelske Nottingham Forest, Blackburn og Derby – og sveitsiske Young Boys. Sønnen Emil Bohinen (26) spiller i Italia.
Lars Bohinen spilte 49 A-landskamper for Norge i perioden 1989 til 1999, under «Drillo-epoken». Han scoret 10 mål, hvor av noen spektakulære – blant annet på Ullevaal Stadion da Norge vant 2–1 over Italia i EM-kvalifiseringen 5. juni 1991 og 2–0 mot England i VM-kvalifiseringen 2. juni 1993.
Fredag 6. juni spiller Norges herrelandslag VM-kvalifiseringskamp mot Italia på Ullevaal Stadion.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort?
– For vår del nå, er det viktig at bilen er stor og romslig, med tanke på barnesete og plass til barnevogn. Praktisk for oss som familie. Pluss at den skulle være lett og enkel å kjøre. Og elbil, det er viktig.
Velger eksperten
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Det er avhengig av tiden jeg har til rådighet. Det kan skje at jeg foretar en håndvask, men også at jeg gjør det i en maskin. Den blir vasket et par ganger i måneden, betinget av vær og tid på året. På vinteren vasker jeg den oftere innvendig enn ellers i året. Polering? Nei, egentlig ikke. Så svaret er med andre ord nei.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring?
– Det ligger i prisen fra forhandleren. Dekkene blir oppbevart og byttet hos dem. Siste gang jeg gjorde det selv, var noe sånt som i 2010. Jeg husker i alle fall hvilken type bil jeg hadde den gangen, og hvor det var. Det var en Audi A5 Coupé. Årsaken til at jeg gjorde det på egen hånd, var at de jeg ville skulle gjøre det, ikke kunne gi meg time da jeg ønsket det. Det er greit å slippe å gjøre det selv. Det er ingen god grunn til å bruke over en time på det, når det for en ekspert i et verksted tar tre minutter.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Jeg har én gang leaset en bil som var brukt, men aldri kjøpt bruktbil. Så det har jeg ikke noe forhold til. Hvor lang levetid en bil bør ha, har jeg ikke tenkt så mye på. Det går biler i dag som er 40 til 50 år gamle, og jeg ser at nyere biler ikke holder så lenge. Levetid for en bil bør kanskje være 30 år. Jeg har imidlertid aldri hatt en bil i 30 år. Det lengste jeg har hatt en og samme bil, er kanskje to til tre år. Min første bil var en Mitsubishi Colt, hvit og med 70 hestekrefter. Den hadde jeg da jeg spilte for Vålerenga (1988–89).
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Den står alltid parkert i garasjen. Det må den, fordi vi ikke har plass til den et annet sted der vi bor nå.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha?
– De siste årene har det vært firehjulstrekk. Cruisekontroll er behagelig, og så er det ålreit med trøkk og litt «motor». Handsfree er jo egentlig standard. Jeg liker sportslige biler. Men jeg er ikke der nå. Tiden har innhentet meg. I bilen lytter jeg til musikk, stort sett. Det går mye i 1980- og 1990-talls musikk. Har ikke kommet meg inn i podkastverdenen ennå.
DRØMMEN: – Jeg har veldig sans for den siste modellen fra Aston Martin. Men det får bli når jeg vinner i Lotto, konstaterer Lars Bohinen.Foto: PRIVAT
Ikke så glad i gul
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Den er blå. Det er litt tilfeldig. Det var fargen på bilen som passet best til våre ønsker og de hadde inne. Jeg er ikke så glad i gul bil, for eksempel. Det har jeg hatt én gang, da jeg spilte for Lillestrøm – og derfor litt «naturlig».
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Jeg hadde Porsche Taycan i to år. Det var ingen kjempeinvestering. Den ble så gal fordi jeg en stund trodde det var en god investering. Prisen gikk opp i noen måneder etter at jeg kjøpte den. Men da jeg skulle selge, var markedet stein dødt. Det tok lang tid å få den solgt, og det var med tungt hjerte at jeg gjorde det. Jeg likte Taycanen godt. Men vi ønsket å bytte fordi vi hadde fått barn. Barnesete og Taycan var ingen god kombinasjon. Vi «tok» tapet. Hvor stort det var, er ikke så nøye. Det var «nok». Jeg blir sur av å snakke om det.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg har veldig sans for den siste modellen fra Aston Martin. Men det får bli når jeg vinner i Lotto. Jeg har alltid likt Aston Martin, men aldri hatt det. Det har ikke vært så aktuelt å betale tre–fire millioner for en bil, selv om jeg har kastet bort altfor mange penger på bil. Jeg har vært bil- og motorinteressert siden tidlig 1990-tall og ser alltid Formel 1-løpene på TV. Jeg har deltatt i mange motorprogrammer opp gjennom årene. I «Broom Racing» kjørte jeg om kapp med Olaf Tufte. Og så har jeg motorsykkel.