
Heftig etterspørsel:
Jekker opp prisene på BMWs elbil-favoritter
BMW skrur opp prisen på to av bilmarkedets aller mest etterspurte modeller akkurat nå.
BMW iX xDrive50 og BMW i4 M50 får en prisøkning på henholdsvis 80.000 og 40.000 kroner på nye bestillinger, opplyser kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge til Motor.
BMW presenterte sine elbilmodeller nummer tre og fire til relativt gunstige priser tidligere i år, og det er de to mest etterspurte modellvariantene som nå får nye priser innenfor en ny kampanjestruktur.
Men én ting er at prisene øker.
Noe annet er at leveringstidene også blir stadig lengre.
– Vi er åpne på at for BMW i4 M50 og BMW iX xDrive50 som bestilles nå, kan vi dessverre ikke levere biler før første kvartal 2023 grunnet den svært høye etterspørselen. Derfor kommer også prisjusteringen nå, med høyde for økte råvarepriser og andre faktorer gjennom 2022, skriver Tegneby i en e-post.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
Gamle priser gjelder
Alle kontrakter som er signert før 31. oktober, får prisen som gjaldt på kontraktstidspunktet – selv om leveringene for enkelte modeller kan strekke seg langt frem i tid.
BMW opplyser ikke mer detaljert om salget enn at det er solgt et firesiffret antall biler av både i4 og iX.
Bestillingene for stor-SUV-en iX åpnet i mars, men det er lanseringsstart først 11. november. De første kundene får bil i november. BMW løfter ikke prisen på iX xDrive40 (starter på 659.000 kroner), og opplyser samtidig at denne modellen kan leveres i første kvartal 2022.
For Tesla Model 3-utfordreren i4 har Norge fått forskuttere den internasjonale lanseringen i februar, og de første bilene skal etter planen utleveres i desember. Enkleste i4-variant (eDrive40) starter på 489.900 kroner, og det vil dermed skille nær 90.000 kroner i startpris opp til bestselgeren i4 M50.
Ventet moms-avklaring
– Da vi åpnet for bestilling av disse modellene, var det til svært attraktive priser. Frem til nå har vi ikke hatt noen endringer i bilenes grunnpriser, selv om kampanjene og kampanjeutvalget naturlig nok har blitt noe endret underveis. Vi ønsket en nærmere avklaring rundt mulig moms over 600.000 kroner i statsbudsjettet for 2022 før vi introduserte nye priser, derfor har heller ikke disse prisøkningene kommet før nå, sier Marius Tegneby.
Avklaringen om momsen har strengt tatt ennå ikke kommet, ettersom finansminister Trygve Slagsvold Vedum først på mandag presenterer tilleggsproposisjonene om endringer i budsjettet.
Men det har vært relativt klare indikasjoner på at momsinnføringen for elbiler vil utstå til 2023.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang