RÅEST: Folkebilen Hyundai Ioniq 5 kommer nå med 650 hester.

Her er Hyundai Ioniq 5 N:

Det gode svaret på spørsmålet ingen har stilt

Først kom ryktene. Så kom spionbildene. Så kom de maskerte bilene. Og nå kan ikke familieferien komme fort nok.

Publisert Sist oppdatert

FRANKFURT (Motor): Her ser du altså de første bildene av Hyundai Ioniq 5 – bilen vi i Motor kåret til årets beste bilkjøp i 2021 – med alt det sportslige raffinementet du får fra ingeniørene og teknikerne som holder til i den delen av lokalene til Hyundai der det er påbudt med hjelm og racerbriller – og helst en N tatovert godt synlig.

Hyundai Ioniq 5 N

  • Pris: Ikke klar
  • Motor/drivlinje: 84 kWt-batteri, to elmotorer med effekt på 650 hk/770 Nm (boost på 10 sek.), ettrinnsautomat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde: Ikke klart.
  • 0–100 km/t: 3,4 sek.
  • Toppfart: 258 km/t.
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 472/194/159
  • Dekkdimensjon: 275/35-21
  • Bagasjerom/hengerfeste: 480 liter/nei
  • Konkurrenter: Tesla Model Y Performance, BMW i4 M50, KIA EV6 GT, Ford Mustang Mach-E GT

Vi kan ikke påstå at Ioniq 5 N tilfredsstiller et behov. Men vi ser ikke bort fra at den skaper et. Det er nemlig lett å forsvare påstanden om at de mest spennende elbilene for tiden, kommer fra Sør-Korea.

N er for Hyundai hva M er for BMW eller AMG er for Mercedes-Benz. Altså noen få, store bokstaver som forteller noe om mengder med entusiasme.

Markerer seg kraftig

Her får du flere hestekrefter, kraftigere bremser, stivere fjæring, bredere dekk, smalere stoler, lavere bakkeklaring, forsterkede slitedeler, kanskje noen færre tunge komponenter, men desto flere effekter som skal skille bilen fra en standardversjon.

Spesielt på det siste punktet markerer Hyundai seg kraftig i denne lille spesialklassen. I stor kontrast til en opplagt konkurrent: Tesla Model Y.

Andre kopierer

Til å være født og oppfostret i USA, framstår Model Y som særdeles diskret. Også i versjonen som kjører fra det meste, kalt Performance. Bortsett fra røde bremsecalipere og en svart spoiler på bakluka som knapt synes, så følger utseendet på Performance filosofien vi finner inne i bilen – og som de fleste produsenter kopierer for tiden: Less is more.

FAMILIEBIL: Her ser vi at det fortsatt er familiepreg over Ioniq 5, selv i den mest hårete versjonen. Her ser vi også at spoileren over bakruta har vokst. N kan velges i ti ulike farger. Dette er Performance Blue Matte.

Raskest i klassen

Men Hyundai ønsker å distansere seg. N-versjonen er fullrigget med spoilere, luftekanaler, kontrastfarger og merketypiske effekter som skal vise at dette er en bil helt utenom det vanlige.

Og koreanerne kan med god samvittighet slå seg på panseret. 650 hester betyr 3,4 sekunder i den meningsløse, men fortsatt svært så prestisjetunge, øvelsen 0–100 kmt/t. Det er best av alle.

Makseffekten får du i en 10 sekunder lang boost-sekvens, som Hyundai kaller NGB (N Grin («glis») Boost).

INTIMT: En standard Ioniq 5 preges av luft og rene linjer innvendig. I sportsversjon er midtkonsollen bygget om og løftet i forkant, for å skape en mer intim cockpit. Rattet er også helt nytt, grafikken på skjermene er mer detaljrike og fargesterke, og selvsagt er det et mer sportslig design på pedalene.

Intim cockpit

Og ja, selv etter en såkalt statisk visning i Frankfurt – altså at bilen kan røres, ikke kjøres – er vi ganske sikret på at vi kommer til å glise bredt når dette skal testes ut på norske veier.

Konkurrentene da? Model Y Performance: 534 hk/3,7 sek. BMW i4 M50: 544 hk/3,9 sek. Mustang Mach-E: 601 hk/4,4 sek.

Innvendig har det allerede ganske så omfangsrike instrumentpanelet fått ny og mer sportslig grafikk, midtkonsollen har fått en opphøyning i framkant for å gjøre cockpiten mer intim, og rattet har fått et mer kantete design med betjeningsknapper som faktisk framstår litt bedre enn dagens.

STORE HJUL: 21-toms felger med dekk i dimensjonen 275/35 og forsterkede bremser med kledelige calipere i rødt.

Paradoks

I god racingtradisjon finner du selvsagt også noen hengende frukter fra rattnavet i form av hurtigknapper til ulike kjøremoduser.

Vi registrerer også et pussig paradoks: Eiere av de mer siviliserte Ioniq 5 har etterlyst bakrutepusser helt siden de første bilene kom på vårparten for over to år siden. Men de måtte altså vente til Hyundai kom med en nærmest reinspikka racerbil.

OPTIMALISERT: Regulerbare flaps og diverse kanaler styrer lufstrømmen og skal gi både bedre marktrykk og bedre kjøleevne. Men noe er også bare pynt, som rillene i øvre del av av støtfangerne. De er helt tette.
VINDUSPUSSER: Det måtte altså en racerbil til for å få bakrutepusser ... De røde kontraststripene går igjen over alt. Også det karakteristiske kubemønsteret vi kjenner fra standardversjonen av Ioniq 5.

Riktig priortering

For som du ser: Ioniq 5 N har pusser bak. Det du ikke ser, er at den mangler elektrisk justerbare for- og bakseter. Her har man trolig gjort en brukerstyrt vekting av de tre elektriske motorene, og endt opp med at bakrutepusseren er viktigst. Vi er helt enig. På standardversjonene av Ioniq 5 vil du selvsagt få alt. Det går uansett raskere å justere baksetet manuelt enn elektrisk.

SKYVBART: Baksetet er like praktisk som på de mer siviliserte utgavene, bortsett fra at Hyundai har fjernet vekten av en motoren som gir elektrisk regulering. Det er like greit, den elektriske reguleringen er altfor treg for en rask bil som dette.

Kunstig motorlyd

Mye av fascinasjonen ved Ioniq 5 N handler om nettopp det fornuftsbaserte. Skal man tolke signalene som gis fra de ulike kjøreprogrammene, med muligheter for individuelle oppsett av motorkarakteristikk, understell, kunstige girskift, kunstig motorlyd, grader av regenering og valgfri hjelp av førerassistanse, så er dette en racerbil som også kan frakte en familie.

Familiebil

Og prestasjonene sier mer enn nok om akkurat det. Men vi velger likevel å snu det litt på hodet:

Dette er en familiebil med skyvbare bakseter, romslig bagasjeplass, vindupusser på bakruten, bra utsyn – og så mye krefter at ungene i baksetet ikke rekker å si Balder eller Speed Monster eller noe annet hysterisk fornøyelig før bilen er oppe i hundre og softisen oppe i halsen.