FRA ONKEL I AMERIKA: Fords elektriske Explorer trekker kraftige veksler på merkets amerikanske arv.

Fords nye elbil:

Elektrisk Explorer støtter seg på både arv og miljø

Ford lener seg tungt på amerikansk arv og europeiske konkurrenter når deres elbil nummer to omsider lanseres. Bilen får en startpris på under 500.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

KÖLN (Motor): Etter debuten med Mustang Mach-e, elbilen bygget på Ford-merkets mest ikoniske merkevare, lanseres nå en elektrisk Explorer etter litt av samme oppskrift:

Fords identitet som et lite stykke Amerika skal friste kjøperne. Markedskampanjene som vil lose denne bilen ut i butikkene vil være tunge av påminnelser om hvilken tradisjon både merket og modellnavnet representerer.

Og det skjer etter hjelp fra en av deres mest opplagte konkurrenter. Den mellomstore crossoveren Explorer er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform, det er slik de har fått klar et produkt etter års diskusjoner om retning og produktutvikling. Vi snakker altså om en Ford-ifisert ID.4.

Som om dette ikke var utfordringer nok:

Modellen kommer i det eneste elbil-segmentet hvor konkurransen har rukket å tilspisse seg for alvor – og hvor de fleste produsentene tjener penger på elbilene de lager: Blant de mellomstore SUVene finnes det modeller for enhver smak. Med kinesernes inntreden i vårt marked finnes de også for nesten enhver lommebok.

Godt utstyrt svar

Ford svarer på dette med å tilby en standardmodell som er mer enn alminnelig godt utstyrt:

Oppvarmet ratt og forseter, elektrisk justerbart førersete med massasje og minnefunksjon, LED-lys, adaptiv fartsholder, filskifteassistent og blindsonevarsling. Den skal komme i to utstyrsvarianter, Explorer og Explorer Premium.

Ford Norge hevder at utstyrsnivået handler om mer enn konkurransebildet.

– Tiden er over for å tilby biler med stor kompleksitet. Vi prøver å gjøre det enkelt å velge, det er bra for oss og det er bra for kunden. Denne standardutrustningen kommer først og fremst ut fra hva kundene sier at de ønsker, sier Per Gunnar Berg, adm. direktør i Ford Motor Norge, til Motor.

Ukjent rekkevidde

Ford har ikke gjort kjent hva slags batteristørrelse og rekkevidde bilen har – fordi de offisielle tallene ikke er klare.

Batteriet skal kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på 25 minutter, så det er ikke noe vilt tips at vi kan vente batteristørrelse rundt 80 kWh og rekkevidde pluss/minus 50 mil, omtrent på par med det produsentene nå leverer i denne klassen. Men vi holder det for mest sannsynlig at eventuelle overraskelser fra anslaget kommer på oversiden.

Ford klassifiserer bilen som en 5-seter, bare 445 cm lang og med så korte overheng at den fremstår som en kraftig, liten plugg.

Den har ikke den originale Explorerens kompromissløse og røffe design, selv om de svarte hjulbuene og de svarte kanalskjørtene nederst mellom akslingene er bevart, om noe mindre iøynefallende.

I mangel av en klassisk grill har Ford-designerne latt lyktene få et mer dominerende uttrykk, og den u-formede frontfangeren bidrar til gjenkjennelighet og karakter.

Explorer kommer med 19-, 20- eller 21-toms hjul – og i seks forskjellige farger: To blå varianter, hvit, grå, svart og rød.

Begge utstyrsvariantene blir tilgjengelig med både bakhjulstrekk og firehjulsdrift. Den får varmepumpe som tilvalg.

Hemmelig rom

Explorer har en 14,6 tommers stor berøringsskjerm – som kan heves og senkes i en vinkel på mer enn 30 grader, med en konfigurerbar hjemskjerm. Men det er mer ved denne skjermen enn det du kan se:

Skjermplaten kan både åpnes og låses, slik at den fungerer som et hemmelig skap. Med skjermen låst i laveste posisjon vil ingen se eller ha tilgang til dette låste rommet.

I midtkonsollen har Ford ryddet plass til et 17 liter stort rom, med plass til tre 1,5 liters flasker – eller 15-tommers laptop.

Explorer har også en haptisk styreplate, hvor du kan regulere lydvolum og bilens parkeringsteknologi.

REGULERBAR: Den stående infoskjermen kan skyves 30 grader opp og ned, og har en smart løsning med et rom bak som låses med skjermen.
SNART UTØRST: Rommet i midtkonsollen er på 17 liter, nok til tre 1.5 litersflasker – og litt til, ifølge Ford.
SKILUKE: Bagasjerommet er på 450 liter, men øker til drøyt 1400 med nedslåtte bakseter.

Filskifte

Den er utstyrt med 12 sensorer, fem kameraer og tre radarer, og er første europeiske Ford med en filsentreringsteknologi som lar bilen skifte fil automatisk. Filskifte skjer når sjåføren aktiverer funksjonen med blinklyset – etter at bilens radar har sjekket blindsonen.

Bilen har ryggekamera som standard, med parkeringsassistent for lukeparkering og parallellparkering i P-anlegg som tilvalg.

Den skal dessuten få blendfrie fjernlys, med en funksjon som sikrer at et bredere område av veibanen blir opplyst når det er dårlig vær og vanskeligere sikt.

Store mål

Ford Motor Norge kommuniserer ingen offisielle salgsmål. Men det er ikke tvil om at forventningene er store, Norge har tross alt stått for 22 prosent av Mustang Mach-e-salget i Europa.

– For oss er denne modellen kjempeviktig, det er utvilsomt den viktigste og største lanseringen for Ford i Europa i året som kommer, sier Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge, og legger til:

– Vi har aldri hatt en bil som har testet bedre i kundeundersøkelsene enn denne.

Lykkelig valg

Det er ikke mange som er mer tilfreds med Fords strategiske valg om å profilere den amerikanske tradisjonen, enn nettopp Per Gunnar Berg.

– Vi har altfor lenge stått med lua i hånda når det gjelder vår amerikanske arv. Det har alltid vært en diskusjon i Ford i Europa om hvordan dette skal prioriteres, men jeg tror det er viktig å være stolte av at vi er et amerikansk merke. Det gir veldig gjenklang her i Norge, interessen for den amerikanske bilkulturen er viktig her i landet, sier Berg.

Han mener det er nødvendig for Ford å være tydeligere i kommunikasjon og profil.

– Det er viktigere enn noen gang før. Noe av utfordringen vår har vært at vi har skullet være noe for alle. Resultatet har blitt kompromisser og utydelighet om hva vi står for. Vi har hatt en lang og demokratisk prosess på dette i Ford-systemet i Europa – med den konklusjonen vi nå ser. Og jeg har definitivt stemt for det valget vi har tatt, avslutter Per Gunnar Berg.