CYBERCAB: Teslas selvkjørende bil er utstilt hos Tesla Skøyen i Oslo.

Viser Cybercab i Norge:

Din neste Tesla mangler ratt og pedaler

Har verdens investorer filla peiling på biler? De er i hvert fall overbevist om at du ser den firehjulete fremtiden på dette bildet. Teslas selv­kjørende Cybercab er nå i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Tesla-sjef Elon Musk har prioritert utviklingen av denne bilen fremfor alle alternative nyheter, små og store. Vill spekulasjon eller en godt begrunnet analyse?

Verdens investorer er ikke i fnugg av tvil. Teslas markedsverdi passerte nylig børsverdien av alle andre bilprodusenter til sammen. Og ingen av disse konkurrentene har så tydelig kommunisert at selvkjørende biler er morgendagen, ikke science fiction.

Om serieproduserte eksemplarer av den bilen som ut året står utstilt i Teslas lokaler i Oslo, er ett eller to eller tre år unna, er egentlig underordnet.

Viktigere er bilen som bevis på at Tesla har lagt alle krefter på dette selvkjøringssporet.

En kveld i oktober trillet 19 eksemplarer av Cybercab, pluss 29 selvkjørende Model Y-biler, mer enn 1300 turer i Los Angeles under Teslas store «We, Robot»-arrangement. Nå er en av de 19 i Oslo.

Trådløs lading

Rent fysisk er det snakk om en bil med to seter og en 21-tommers midtstilt skjerm, to koppholdere og sikkerhetsbelter – ingen pedaler eller ratt. 

Bilens saksedører åpnes og lukkes automatisk når du kommer nær, som på Model X. Tesla har ikke oppgitt eksakte opplysninger om størrelsen på bagasjerommet, utover at det har rikelig plass til to kofferter. Eller en sykkel.

Bilen er drøyt 440 cm lang og vel 160 cm bred, og versjonen som står utstilt, har 18-toms hjul fremme og 21-toms bak. Bilene gikk på 21-toms hjul både foran og bak under LA-eventet.

Batteristørrelse og rekkevidde er ikke kjent, men forbruk er anslått til 0,9 kWt på mila. Bilen har ikke ladeluke, fordi den lades trådløst.

Cybercab er hittil vist med gull-foliering og store hjuldeksler. Tesla har ikke kommunisert om bilen vil få en signaturfarge à la Cybertruck, eller om den kommer med valg innenfor Teslas ordinære fargekart.

Penger og sikkerhet

Tesla har en håndfull argumenter om hvorfor en selvkjørende 2-seter er svaret på våre transportutfordringer.

Det handler om penger, sikkerhet og bærekraft.

En Cybercab vil koste 30.000 dollar, i overkant av 300.000 kroner, men den blir tilgjengelig for hvem som helst gjennom Tesla-appen. Du kan enten få bidrag til investeringen gjennom å gjøre bilen tilgjengelig til leie for andre, eller droppe investeringen og heller booke en bil i Tesla-appen når du trenger.

En vanlig personbil står stille mer enn 90 prosent av tiden, men kostnadene er omtrent de samme – uansett om du kjører mye eller lite. En bil som går hele tiden, kan finansiere seg selv, samtidig som det samlede bilbehovet reduseres når kjøretøyene ikke står parkert som nå. Teslas tese er at Cybercab gir større fleksibilitet og lavere kostnader.

Data fra 8 millioner

Mer enn 1,3 millioner mennesker i trafikken hvert år. Tesla hevder selvkjøringsteknologien vil kunne redusere ulykkestallene dramatisk. Ifølge deres egne tall fra tredje kvartal i år, hadde sjåfører som brukte autopilotteknologi, ti ganger mindre sannsynlighet for å bli involvert i en kollisjon enn gjennomsnittsføreren (basert på amerikanske trafikkdata). 

Teslas selvkjørende biler baserer seg på kameraer, i tillegg til video og data fra den globale Tesla-flåten på mer enn 8 millioner biler. Selv om selvkjøringsteknologien i seg selv er ny, bygger Tesla på kjøredata som er samlet inn helt tilbake fra 2015.

Alle Tesla-modeller har i dag Autopilot som standard, med kapasitet for å operere selvkjørende når lovverket er på plass.

Mer enn 80 prosent av våre kjøreturer foregår med en eller to personer i bilen. Derfor har den første selvkjørende personbilen bare to seter. Parallelt har Tesla utviklet en selvkjørende såkalt Robovan som har 20 seter – og kan tilpasses kommersiell eller personlig bruk som buss, fritidskjøretøy eller for varetransport.