LUKSUSVERSJON: Lexus RZ 450e er en mer luksuriøs versjon av Toyota bZ4X.

Lexus RZ 450e:

Dette blir prisen – rekkevidden uforandret

Med RZ 450e – en forfinet utgave av Toyota bZ4X – legger Lexus seg prismessig litt over Audi og litt under BMW og Mercedes.

Publisert Sist oppdatert

Rimeligste utgave (Comfort) har en startpris på 599.000. Men ønsker du litt mer luksusfølelse enn du får med manuelt justerbare stoffseter, så må du opp på neste utstyrstrinn – fra 633.000. Vi tipper de aller fleste hopper dit.

Med vinterhjul og metallic lakk, blir en relevant pris rundt 670.000 kroner. Modellen kommer i totalt seks utstyrsversjoner, der den dyreste starter på 733.000.

ANNEN DESIGN: Innvendig er RZ litt mer konservativ enn bZ4X, spesielt med det tradisjonelle rattet. Bilen kommer også med såkalt yoke-ratt.

100.000 under Mercedes

Ser vi på relevante konkurrenter, så legger Lexus seg litt over for eksempel Audi Q4 Sportback med firehjulsdrift, en del under BMW i4, der du må ha sportsversjonen M50 for å få firehjulsdrift – og cirka 100.000 under Mercedes EQE med firehjulsdrift.

LIKHETER: Det er enkelt å se på hovedlinjen at dette er samme konstruksjon som bZ4X og Subaru Solterra.

Rekkevidde

Greit nok på papiret. Men spørsmålet alle stiller seg, er naturligvis om den oppgraderte versjonen av bZ4X har med seg de dårlige rekkevidde- og ladetallene. I pressemeldingen Lexus sendte ut i morgentimene onsdag, sto det ingen ting om eventuelle forbedringer rundt dette.

Tidligere har Lexus kommunisert rekkeviddetall med formuleringen «forventer at RZ vil kunne kjøre mer enn 400 km etter WLTP-syklusen».

De første demo- og utstillingsbilene vil være på plass hos Lexus-forhandlerne allerede i april.