MÜNCHEN (Motor): Med Seal U, en SUV på 4,78 meter, plasserer BYD seg også i den aller mest attraktive klassen av familiebiler – der vi finner bestselgeren Tesla Model Y, og andre sterke konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq og Volvo XC40.
Venter på pris
Fra tidligere kjenner vi sjuseteren Tang, BYDs første modell i Norge. Ganske nylig kom Atto 3 (les test her), som er litt større en for eksempel VW ID.3.
Snart kommer også den litt mindre Dolphin til landet (les prøvekjøring her), men her er ennå ikke prisen klar.
Det betyr altså at BYD kan tilby SUV-er fra den minste delen av kompaktklassen til de største sjuseterne.
Men – og det er alltid like stort når temaet er firehjulsdrift: Bare den aller største, altså sjuseteren Tang, trekker på alle fire.
Selv Seal U, som rent størrelsesmessig kommer nærmest Mercedes EQC av dagens kjente SUV-er, kommer kun med tohjulstrekk. Det vil si, forhjulstrekk – som jo er det dårligste av tre alternativer.
Ser flest plusser
Frank Dunvold, sjef for BYD-importør RSA, utelukker ikke en mer norgesvennlig drivlinje etter hvert, men bekrefter at de første bilene har forhjulstrekk.
Bortsett fra det opplagte minuset for mange norske kunder, ser han bare plusser:
– Folk vil ha SUV, og her vil du få en bil med premiumfølelse, bra rekkevidde og alt av utstyr, fastslår han.
Annonse
Litt overrasket
Han registrerer med glede hvordan BYD bykser oppover på salgsstatistikken på alle viktige markeder. Litt overrasket er han, også.
– Jeg trodde ikke vi skulle selge så bra. Det trodde nok ikke BYD selv, heller.
Han sier at SUV-segmentet er i ferd med å bli størst også i Kina, etter at sedanene har dominert statistikkene i alle år. Det betyr at BYD prioriterer utviklingen av SUV-er, som igjen kommer det europeiske markedet til gode.
I tillegg til de fire nevnte modellene, er sedanen BYD Han allerede lansert. Og Seal i sedan-utgave kommer også til Norge før SUV-en Seal U.