TAR PAUSE: Fra produksjon av en Audi Q4 e-tron på VW-.konsernets store fabrikk i Zwickau.
TAR PAUSE: Fra produksjon av en Audi Q4 e-tron på VW-.konsernets store fabrikk i Zwickau.

Ukraina-krigen:

VW stanser elbil-produksjon etter delemangel

Volkswagen-konsernet stanser produksjonen av elbiler, i første omgang bare for noen dager, som følge av mangel på deler som normalt leveres fra Ukraina. Krigen vil også ha stor effekt på dekkindustrien.

Publisert

Ukraina-krigen får betydning for bilindustrien på flere nivåer, og det norske markedet ligger an til å påvirkes på særlig to områder:

  • Produksjonen stanses ved verdens største elbilfabrikk, i Zwickau i Tyskland, der flere av de mest populære elbilene som leveres til Norge produseres.

  • Nærmere 30 prosent av den norske dekkimporten kommer fra Russland. Denne blir stanset på ubestemt tid.

Volkswagen-konsernet har to store elbil-fabrikker, i Zwickau og Dresden i det gamle Øst-Tyskland. Der stanses nå produksjonen, i første omgang for noen få dager.

Historisk lavt

«Volkswagen-konsernet har over 40.000 underleverandører, inkludert noen som er stasjonert i Vest-Ukraina. Slik situasjonen er nå, vil det trolig bli forstyrrelser i den leverandørkjeden», heter det i en uttalelse fra VW-ledelsen.

Ved fabrikken i Zwickau produseres blant annet VW ID.3, VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Cupra Born. På en vanlig dag har Zwickau-fabrikken en produksjon på om lag 1200 biler.

Flere av modellene som nå får produksjonsstans, er blant de mest etterspurte på det norske markedet.

Det er uklart hvor store forsinkelser dette fører til i et norsk marked hvor det allerede er en leveringstid på over 12 måneder på de mest populære modellene. Nybilregistreringene i Norge er nå på det laveste nivået det har vært på mange år.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PÅ LØPENDE BÅND: </span>Fra pre-produksjonen av ID.3-modeller i Zwickau.
PÅ LØPENDE BÅND: Fra pre-produksjonen av ID.3-modeller i Zwickau.

Dekkbrems

Det er derimot helt på det rene at drivstoffprisene ikke vil falle slik utviklingen er nå.

Pumpeprisen har nådd rekordnivåer i vinter, og med økte råvarepriser er det all grunn til å vente at trenden holder seg – selv om det ikke er en helt direkte link mellom råvarepris og pumpepris.

Usikkerhet er det også om importen av dekk.

Det blir importert dekk fra Russland for over en milliard kroner i året. Om lag 30 prosent av importen av dekk kommer fra fabrikker i Russland, skriver nettstedet bilnytt.no.

Blant de store merkene som har betydelig produksjon i Russland, er Nokian, Michelin, Pirelli, Continental og Yokohama.

Luftetur

Bilindustrien har fått seg en real luftetur de siste årene – med følgene av pandemien, økte råvarepriser, kaos i transportmarkedet og ikke minst mangelen på databrikker, som har truffet bilbransjen hardere enn de aller fleste andre næringer.

Med sin eksport av palladium fra Russland og neongass fra Ukraina leverer de to landene råvarer som brukes i produksjonen av databrikker (halvledere), men det er for tidlig å si hvor kraftig en krig vil påvirke disse leveransene.

Prisen på aluminum steg til det høyeste nivået noensinne ved råvarebørsen i London, opp nær fem prosent. Også nikkelprisen har steget til det høyeste nivået siden 2011. Det er helt uvisst om sanksjoner vil innebære vedvarende høye priser.