GJENNOM SLIKE: Mercedes- og Tesla-apper ble brukt i eksemplene i saken, men andre merker har samme funksjonalitet.

Kontakter bil-toppsjefer:

Vil hindre at over­gripere misbruker bil-apper

Bil-apper blir brukt til å overvåke, stalke og plage. Amerikanske myndigheter har henvendt seg direkte til ni bil-toppsjefer for å bøte på problemet.

Publisert Sist oppdatert

Det er en historie formidlet av New York Times som er den direkte foranledningen: Christine Dowdall fra Los Angeles ville ut av et ti år langt ekteskap, på grunn av vold og utroskap fra mannens side. Hun satte seg i bilen, en Mercedes-Benz C300, og kjørte til datteren.

Men ganske snart oppdaget Dowdall at hun ble overvåket.

Først gjennom små meldinger på bilens skjerm, deretter fordi det ble klart at mannen rett og slett bedrev såkalt stalking.

I en annen historie fra San Francisco, her via en Tesla Model X, brukte en mann bilens app til å vekke sin ekspartner med bilens horn og gjøre temperaturen mest mulig ubehagelig – kald bil på kalde dager, varm bil på varme dager.

Kuttet nettverkfunksjonen

Både Mercedes og Tesla ble kontaktet gjentatte ganger av ofrene og deres representanter. Begge selskapene vendte hovedsakelig det døve øret til.

Dowdall valgte til slutt å ta med bilen til et verksted for å få kuttet dens forbindelse til omverdenen. 

Dermed mistet hun også navigasjon og sikkerhetsfunksjoner som bilens SOS-knapp, men hun så ingen annen utvei der og da.

På bakgrunn av artikkelen i New York Times har nå styrelederen i amerikanske Federal Communications Commission (FCC), Jessica Rosenworcel, sendt brev direkte til de amerikanske topplederne i Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan, Stellantis, Tesla og Toyota. 

I tillegg har FCC kontaktet mobil­operatørene AT&T, T-Mobile og Verizon.

Like viktig som telefon

Innholdet i brevene er ikke pålegg, men en lang rekke spørsmål om mulighetene for å misbruke biler i tråd med problem­stillingene som er skissert ovenfor. 

Intensjonen er likevel krystallklar: Noe må gjøres.

FCC har tidligere fått implementert lover og regler for å sikre at ofre for partnervold og andre utsatte skal kunne kommunisere trygt via sine telefoner.

Organet slår fast at biler og bilbruk er like viktig.

– Å ha tilgang til en bil er også en avgjørende livline. Det innebærer uavhengighet, og en fluktmetode. Ingen voldsofre skal være nødt til å velge mellom sin bil og muligheten for å bli forfulgt og skadet, skriver Rosenworcel i brevene til bilsjefene.

● Her er brevene til ledere som blant andre Fords Jim Farley og Teslas Elon Musk. Her er pressemeldingen fra FCC. Her Vi Bilägares sak om det samme.