FORBEHOLDER SEG RÅDERETT OVER DATA: En Nissan Leaf til lading i Washington i USA.Foto: JAN HELEBRANT, FLICKR
Tesla verst, Nissan «eklest»:
Fråtser i private opplysninger om helse og sex
Nissan ser på amerikanske bileieres seksuelle preferanser, helseopplysninger og personlige tro som fritt vilt – samt salgsvare – viser en undersøkelse fra USA.
La oss si det tydelig med en gang: I Europa har vi GDPR, personvernforordningen på norsk. Dette regelverket begrenser hvilke private opplysninger selskaper kan innhente, lagre og bruke.
USA har sine retningslinjer, men langt fra de samme. Den ideelle IT-organisasjonen Mozilla har sett på hva det kan føre til, i en vurdering av 25 bilmerker, som også er gjengitt av Vi Bilägare.
Selger data
Her er noen av konklusjonene:
● Biler er de verste produktene Mozilla har undersøkt i så måte. Mye verre enn mobiltelefoner, til og med klart drøyere enn de mye kritiserte helseappene.
«Alle nye biler i dag er integritetsmareritt på hjul, som samler inn enorme mengder med privat informasjon»
Jen Caltrider, leder av Mozillas «Privacy Not Included»-prosjekt
● Samtlige 25 merker falt gjennom.
● 92 prosent av merkene (Renault og Dacia er eneste unntak) gir i praksis bileierne null råderett over private opplysninger.
● De fleste (84 prosent) deler dataene de samler inn. 76 prosent sier de også kan selge dem. 56 prosent oppgir dessuten at en henvendelse fra myndighetene er nok til at de villig vekk deler også i den retningen – det kreves ikke et formelt pålegg eller en begjæring.
● Bare Mercedes-Benz, Honda og Ford svarte på noen av Mozillas spørsmål, men temmelig ufullstendig.
Annonse
Fra «topp» til bunnen
Her er de undersøkte bilmerkene, rangert fra minst ille til aller verst:
Renault
Dacia
BMW
Subaru
Fiat
Jeep
Chrysler
Dodge
Volkswagen
Toyota
Lexus
Ford
Lincoln
Audi
Mercedes-Benz
Honda
Acura
Kia
Chevrolet
Buick
GMC
Cadillac
Hyundai
Nissan
Tesla
Tesla får dårlig karakter på alt: Bruk av informasjon, kontroll på informasjon, rulleblad så langt, sikkerhet og anvendelse av kunstig intelligens. Komplett bunnscore har bare ett annet produkt fått, noensinne, en såkalt chatbot.
Nissan har ikke det samme problemet med kunstig intelligens, men utmerker seg som, sitat, «eklest av alle».
Vi lar Nissans formuleringer fra selskapets egen «privacy notice» tale for seg selv og nøyer oss med å oversette.
Under overskriften «kategorier av informasjon vi samler inn og deler», finnes blant annet dette punktet: «Sensitiv personlig informasjon, inkludert førerkortnummer, ID, statsborgerskap, immigrasjonsstatus, rase, opprinnelsesland, religiøs eller filosofisk overbevisning, seksuell legning, seksuell aktivitet, nøyaktig geolokalisering, helsediagnosedata og genetisk informasjon.»
Nissan er ikke helt alene om alt dette – også Kia forbeholder seg retten til å samle inn data om førernes sexliv.
Annonse
Ikke en privat sfære
Men hvor kommer så dataene fra? Vi forteller jo ikke bilene våre noe som helst, egentlig?
Jo, det gjør vi, dessverre. Med ordene til Jen Caltrider, leder for Mozilla-prosjektet:
– Mange har en forestilling om at bilen er et sted man har privatliv, der du kan ringe legen din, snakke med barna dine på veien til skolen eller gråte over et forhold. Kanskje vil du kjøre et sted der du ikke vil at noen skal vite at du befinner deg. Men slik fungerer det ikke. Alle nye biler i dag er integritetsmareritt på hjul, som samler inn enorme mengder med privat informasjon.
I teorien kan biler lytte til og kameraovervåke alt du sier og gjør i kupeen. Men dette er ikke engang nødvendig.
Bare bilens forbindelse med en telefon og tilgang til innholdet i den, samt summen av føreres handlinger i bilen, er mer enn nok i seg selv.
For eksempel bruker Volkswagen informasjon om eierens alder, bilbeltebruk og bremsevaner, som selvsagt registreres, til å skreddersy annonser.
Deltakerne i prosjektet, som til sammen har lagt ned over 600 timer på å undersøke datafangsten i kjøretøy, slår fast at biler er det verste produktet på markedet i så måte. Altså telefoner inkludert.
Her er samlesiden for alle testene og kommentarene, med en rekke øvrige problematiseringer.