KRIGEN I UKRAINA: En ødelagt bil på plassen foran rådhuset i den ukrainske byen Kharkiv.

Ukraina-krigen:

Uvisst om sanksjoner betyr forsinkelser i Norge

Flere av bilgigantene stanser produksjonen, fordi krigen i Ukraina skaper mangel på deler og råvarer. Norges største bilimportør forventer konsekvenser for leveringene hit.

Publisert

Volkswagen, Europas største produsent, har stanset samlebåndet ved elbil-fabrikkene i Zwickau og Dresden, hvor de blant annet produserer VW ID.3, ID.4 og ID.5, samt Cupra Born og Audi Q4 e-tron.

Også ved Skoda-fabrikken i tsjekkiske Mlada Boleslav er det stans. Her produseres elbilen Skoda Enyaq.

– Enkelte fabrikker må holde stengt denne uka, og vi vet ikke hvordan det vil forplante seg. Vi vet heller ikke hvor lang tid det eventuelt vil ta å finne alternative leverandørløsninger som gjør at produksjonen kan starte opp igjen, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør i Harald A. Møller.

Stenger mer

Volkswagen-konsernet stengte først ned ved elbil-fabrikkene, men har senere varslet at det blir stans også ved hovedbølet i Wolfsburg fra kommende mandag. Også i Emden og Hannover blir det nedstengning.

Volkswagen måtte gå til produksjonsstans flere ganger også i 2021 på grunn av delemangel og koronakomplikasjoner, men det er allerede klart at produksjonsvolumet vil bli lavere i 2022 enn det var i fjor.

VW-konsernet produserer flere av de mest etterspurte bilene blant norske kjøpere. Allerede før Ukraina-krigen var det gode 10 måneders ventetid på en Skoda Enyaq, ørlite kortere for en VW ID.4 GTX.

– Jeg regner med at dette vil påvirke oss også, men hvor stor forsinkelsen blir, er for tidlig å si, sier Skovli til Motor.

Toyota-pause

Men Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra er på ingen måte de eneste merkene som rammes.

Toyota stenger fabrikken i St. Petersburg, og varsler samtidig at alle aktiviteter i Ukraina stanses inntil videre. I en pressemelding skriver selskapet at dette ikke vil påvirke produksjonen i andre europeiske land.

Bilene som Toyota lager i St. Petersburg, er for det russiske hjemmemarkedet, ved siden av import til Hviterussland, Kazakhstan og Armenia. De store tyske merkene produserte i fjor 171.000 biler i Russland, i all hovedsak for salg i Russland.

Men det er konsekvensene for tilgangen på deler og råvarer som bekymrer den europeiske bilindustrien, ikke minst leveringen av neongass, palladium og nikkel.

«Det er vanskelig å gi et pålitelig anslag i en situasjon som kan endre seg så hurtig, men én ting er klart: Det kommer til å bli flere forstyrrelser for bilproduksjonen i Tyskland», het det i en uttalelse fra sammenslutningen av tyske bilprodusenter.

Mest eksponert

Franske Renault er kanskje det europeiske bilmerket som er aller mest eksponert i det russiske markedet, og aksjekursen har falt hele 37 prosent siden midten av februar.

Russland er Renaults nest største marked, der de omsetter for om lag 50 milliarder kroner årlig. Det er rundt 12 prosent av konsernets omsetning.

For alle de tre tyske gigantene, BMW, Mercedes-Benz og Volkswagen, står det russiske markedet for rundt 2 prosent av salgsvolumet.

Også Hyundai har stengt ned sin fabrikk i St. Petersburg.