
Ukraina-krigen:
Uvisst om sanksjoner betyr forsinkelser i Norge
Flere av bilgigantene stanser produksjonen, fordi krigen i Ukraina skaper mangel på deler og råvarer. Norges største bilimportør forventer konsekvenser for leveringene hit.
Volkswagen, Europas største produsent, har stanset samlebåndet ved elbil-fabrikkene i Zwickau og Dresden, hvor de blant annet produserer VW ID.3, ID.4 og ID.5, samt Cupra Born og Audi Q4 e-tron.
Også ved Skoda-fabrikken i tsjekkiske Mlada Boleslav er det stans. Her produseres elbilen Skoda Enyaq.
– Enkelte fabrikker må holde stengt denne uka, og vi vet ikke hvordan det vil forplante seg. Vi vet heller ikke hvor lang tid det eventuelt vil ta å finne alternative leverandørløsninger som gjør at produksjonen kan starte opp igjen, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonsdirektør i Harald A. Møller.
Stenger mer
Volkswagen-konsernet stengte først ned ved elbil-fabrikkene, men har senere varslet at det blir stans også ved hovedbølet i Wolfsburg fra kommende mandag. Også i Emden og Hannover blir det nedstengning.
Volkswagen måtte gå til produksjonsstans flere ganger også i 2021 på grunn av delemangel og koronakomplikasjoner, men det er allerede klart at produksjonsvolumet vil bli lavere i 2022 enn det var i fjor.
VW-konsernet produserer flere av de mest etterspurte bilene blant norske kjøpere. Allerede før Ukraina-krigen var det gode 10 måneders ventetid på en Skoda Enyaq, ørlite kortere for en VW ID.4 GTX.
– Jeg regner med at dette vil påvirke oss også, men hvor stor forsinkelsen blir, er for tidlig å si, sier Skovli til Motor.
Har du lest disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Toyota-pause
Men Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra er på ingen måte de eneste merkene som rammes.
Toyota stenger fabrikken i St. Petersburg, og varsler samtidig at alle aktiviteter i Ukraina stanses inntil videre. I en pressemelding skriver selskapet at dette ikke vil påvirke produksjonen i andre europeiske land.
Bilene som Toyota lager i St. Petersburg, er for det russiske hjemmemarkedet, ved siden av import til Hviterussland, Kazakhstan og Armenia. De store tyske merkene produserte i fjor 171.000 biler i Russland, i all hovedsak for salg i Russland.
Men det er konsekvensene for tilgangen på deler og råvarer som bekymrer den europeiske bilindustrien, ikke minst leveringen av neongass, palladium og nikkel.
«Det er vanskelig å gi et pålitelig anslag i en situasjon som kan endre seg så hurtig, men én ting er klart: Det kommer til å bli flere forstyrrelser for bilproduksjonen i Tyskland», het det i en uttalelse fra sammenslutningen av tyske bilprodusenter.
Mest eksponert
Franske Renault er kanskje det europeiske bilmerket som er aller mest eksponert i det russiske markedet, og aksjekursen har falt hele 37 prosent siden midten av februar.
Russland er Renaults nest største marked, der de omsetter for om lag 50 milliarder kroner årlig. Det er rundt 12 prosent av konsernets omsetning.
For alle de tre tyske gigantene, BMW, Mercedes-Benz og Volkswagen, står det russiske markedet for rundt 2 prosent av salgsvolumet.
Også Hyundai har stengt ned sin fabrikk i St. Petersburg.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler