PLUGGER INN: Toyota-sjef Koji Sato lover fart på elbil-produksjonen.

«Det handler om liv eller død»:

Toyota-sjefen lover gigantisk elbil-vekst

Toyota skal produsere 1,5 millioner helelektriske biler årlig innen tre år, lover den nye Toyota-sjefen. Det er nesten like mange som Tesla og Volkswagen laget til sammen i 2022.

Publisert

Den japanske verdenslederen har høstet kritikk for at selskapet ikke har prioritert elbilene tidligere, en kritikk de har avvist med at et bredere utvalg av løsninger møter den globale etterspørselen bedre.

Nå skal elbilene prioriteres – med 10 nye modeller fra Toyota og Lexus innen 2026.

På sin første pressekonferanse som Toyota-sjef nå i påsken sa Koji Sato, som kommer fra lederjobben i Lexus, at Toyota-konsernet fortsatt skal ha et bredt teknologiutvalg, men målsatte samtidig en elbilproduksjon på 1,5 millioner biler i 2026.

Det vil være en kraftig vekst for Toyota, men definitivt ikke ta dem til en global tetposisjon på elbiler.

Liv og død

Tesla leverte ut drøyt 1,3 millioner elbiler i 2022, en vekst på 40 prosent fra året før og ventes å tredoble produksjonen innen 2025. Volkswagen-konsernet har planlagt for heftig vekst, med uttalt ambisjon om å gå forbi Tesla i 2025. Og i Kina vokser produksjonen hos BYD – som allerede i 2022 var verdens største på ladbare biler.

– Det er en kamp på liv og død i den internasjonale bilindustrien, konstaterer Toyota-sjef Sato – og foreskriver et behov for å tenke helt nytt.

– Hovedbudskapet er at vi må endre fremtidens bruk av biler, vi må øke verdien av bilene, og etablere nye mobilitets- og digitaliseringsløsninger, sier han.

bZ i Europa

Samtidig skal Toyota, som den mest globale bilprodusenten av dem alle, fortsatt levere ulike produkter til ulike markeder og høste stadig bedre økonomiske marginer av den hybridteknologien de har utviklet gjennom mer enn 20 år, skriver Automotive News.

I Europa og USA vil mye av den nærmeste utviklingen knytte seg til den elektriske bZ-porteføljen, mens småbiler og elektriske varebiler har prioritet i Sørøst-Asia.

Men mye av endringsjobben skal skje på eget fabrikkgulv, lover Sato. Og til den jobben har han håndplukket en mann som ifølge Automotive News internt går under oppnavnet «bulldoseren», teknologi- og produksjonssjef Hiroaki Nakajima.

Fullstendig forvandling

Han lover omfattende kostnadskutt gjennom radikale automatiserings­løsninger.

– Vi vil forandre produksjonsanleggene våre fullstendig. Neste generasjon elbiler vil produseres på en helt annen måte enn vi lager biler i dag, sier Nakajima.

Som del av forandringene skal Toyotas produksjon bli karbonnøytral i 2035, og selskapet hevder at deres nye biler i 2035 vil ha bare halvparten så store CO2-utslipp som de hadde i 2019.