INGEN NYE SPRELL? Bildet viser en Tesla-butikk i Shanghai.

Konkurransetilsynet følger med:

Tesla og 15 kinesiske bil­produsenter har avtalt å unngå priskrig

– Hvis dette fører til høyere bilpriser for norske forbrukere, vil vi se om det er noe vi kan gjøre, sier Konkurransetilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert 8. juli: Se siste utvikling i saken her.

16 store bilprodusenter, deriblant Tesla, Nio, BYD, Xpeng og Geely, sier de fra nå av vil avstå fra «unormal prissetting», etter et møte i Shanghai torsdag.

De 16 avsluttet med en høytidelig signering av en felles uttalelse med fire punkter.

Vil unngå å lyve ...

Produsentene skal:

● Følge regler og lover for bilindustrien, regulere PR-arbeidet, opprettholde rettferdig konkurranse og unngå å ødelegge for rettferdig konkurranse gjennom unormale priser.

● Være oppmerksomme på metodene for PR og annonsering og ikke overdrive bruken av false publicity – falsk publisitet, i praksis informasjon som ikke er sann – for å få kundenes oppmerksomhet.

● Sette kvalitet først og bidra til å heve kundenes livskvalitet gjennom produkter og service av høy kvalitet.

● Aktiv ta sosialt ansvar, bidra til stabil, økonomisk vekst og forebygge det motsatte.

Tesla-rystelser i markedet

Kinas industri- og IT-departement var initiativtaker til møtet, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Avtalen skal være ikke-bindende og har derfor uklar rekkevidde.

Det er også høyst uklart hva som ligger i «unormal prissetting», men det er neppe tilfeldig at Tesla er inkludert i samarbeidet. Den amerikanske bilprodusenten rystet verdens bilmarkeder da den satte prisene ned i midten av januar i år. Ringvirkningene er fortsatt til å ta og føle på.

Spørsmålet er hvor langt et slikt samarbeid strekker seg, siden de aller fleste land har strenge regler som forbyr samarbeid om prissetting.

KRITISK: Avdelingsdirektør Hanne Dahl Amundsen i Konkurransetilsynet.

«Vil normalt være skadelig og ulovlig»

– Det er forbudt for konkurrenter å samarbeide på en måte som begrenser konkurransen. Et samarbeid om å ikke sette ned prisene vil normalt være skadelig og ulovlig, sier Hanne Dahl Amundsen, avdelingsdirektør for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet.

– Hvis vi får informasjon som tilsier at konkurrenter samarbeider om pris, og dette fører til høyere bilpriser for norske forbrukere, vil vi se om det er noe vi kan gjøre, sier hun.

Amundsen opplyser at en slik sak, som potensielt berører mange land, neppe vil bli fremmet av nasjonale organer. Det kan i stedet bli en oppgave for Europakommisjonen.

Alle de store

Listen over de kinesiske bilfabrikantene er, om ikke komplett, så ganske omfattende. Og i tillegg har den altså et innslag fra USA.

Deltakerne var

  • China FAW
  • Dongfeng Moto
  • SAIC Motor
  • Changan Automobile
  • BAIC
  • GAC
  • China National Heavy Duty Truck
  • Chery
  • JAC
  • Geely
  • Great Wall Motor
  • BYD
  • NIO
  • Li Auto
  • XPeng Motors
  • Tesla

Mange av disse konsernene har undermerker, for eksempel er Geely eier av Volvo og Polestar – blant mye annet. Amundsen i Konkurransetilsynet understreker at prissamarbeid mellom foretak som er en del av samme konsern, er helt uproblematisk.