NEDSLITT: Slik så dekkene ut etter i underkant av to sesonger.

Se slitasjen:

Tesla-dekkene tålte bare to sesonger

To av sommerdekkene ble slitt helt ned til strien. Tesla nektet likevel for at det var feil på hjulstillingen.

Publisert

Flere Tesla-eiere har tidligere klaget på skjevslitte dekk, og dekk som slites ned unormalt raskt. Nå har Forbrukerklageutvalget tatt stilling i en klagesak og gitt bileieren fullt medhold.

En bærumsmann kjøpte en ny Tesla Model X 2018-modell til nærmere 900.000 kroner. Da han skulle skifte hjul halvannet år senere, oppdaget han at begge de bakre sommerdekkene var slitt helt ned til strien på innsiden.

Sommerdekkene var da bare blitt brukt i underkant av to sommerhalvår.

NAF-uttalelse

Siden slitasjen var helt lik på begge dekkene, mente Tesla-eieren det måtte være feil på hjulstillingen fra da bilen var ny. På utsiden av dekkene er det igjen mye mønster.

Etter en firehjulskontroll foretatt av Tesla, hvor hjulstillingen ble justert, ble det dessuten brått slutt på skjevslitasjen.

Tesla-eieren fikk NAFs erfarne tekniske konsulent Audun Bergerud til å vurdere dekkene og slitasjen.

Bergerud skrev i en rapport at slitasjen er meget stor, og at årsaken trolig er hjulstillingen.

NAF-eksperten skriver i sin uttalelse at det kan ha skjedd ved ytre påvirkning eller skade, men at det da i så fall normalt ville vært spor etter dette på dekkene og felgene.

Slike spor er det ikke.

TESLA MODEL X: Bileieren eide en bil av denne Tesla-modellen

Tesla avslo

Tesla ville imidlertid ikke erstatte kjøp av nye dekk. Tesla skriver i en uttalelse at unormal dekkslitasje kan skyldes både kjørestil og manglende vedlikehold. Tesla hevder også at eieren av bilen ikke har dokumentert at hjulstillingen på bilen var feil.

Men Tesla Norge har ikke fått medhold hos forbrukermyndighetene.

Da Tesla ikke ville erstatte dekkene, klaget bileieren til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp.

Fikk medhold

Forbrukerklageutvalget viser til at det ikke var skjevslitasje etter at Tesla utførte firehjulskontrollen, og at Tesla ikke har bevist at det er noe annet enn feil hjulstilling som er årsaken.

Forbrukerklageutvalget mener det er lite sannsynlig at bruken av bilen har forårsaket skadene.

De har derfor vedtatt at bileieren skal få erstatning på 4400 kroner for kjøp av tilsvarende brukte sommerdekk.

Også tidligere har Forbrukerklageutvalget behandlet unormal dekkslitasje på en Tesla og gitt kunden medhold.

NAF har tidligere uttalt at ved normal kjøring skal dekk holde i tre–fire sesonger.