BEST I TEST: UHP-dekkene blir stadig mer populære, men hvilket er aller best?

Motors store test av sommerdekk 2023:

Åtte større sommer­dekk for større kjøreglede

Nye biler får stadig større hjul. Derfor har vi valgt å teste 18-tommers dekk for mellomklassebiler med dimensjonen 245/40 R18 – en størrelse for litt sportsligere biler der dekkprodusentene kommer med det beste de har. Hvilket passer best for ditt kjøremønster?

Publisert Sist oppdatert

Dekkdimensjon:

245/50 R18

SANTA CRUZ de la ZARZA (Motor/Vi Bilägare): Den 7,2 km lange ovalen er som en firefelts autostrada – som strekker seg så langt øyet rekker. Her har vi frie tøyler til å sjekke hvordan ulike dekk faktisk håndterer plutselige krisesituasjoner i motorveihastighet.

Vi utfører både forserte filskifter og ulike typer unnastyringsmanøvere. Forhåpentligvis skal du aldri måtte behøve å oppleve slike situasjoner i virkeligheten.

Det beste dekket er det du ikke tenker på. Det bare er der. En trygg tjener som mil etter mil holder bilen på veien. Derfor undersøker vi også hvordan dekket oppleves i den hverdagsbruken vi alle har bak rattet.

Er det retningsstabilt? Hvordan svarer det på små og store styreutslag? Har det forstyrrende lydfrekvenser som tretter ut hjernen på lengre kjøreturer?

NYTT TESTANLEGG: Årets sommertest ble gjennomført på Nokians nye anlegg utenfor Madrid.

HP eller UHP?

  • På hverdagsbilene deles dekkmarkedet inn i to større segmenter: «High Performance» (HP) og «Ultra High Performance» (UHP) der UHP er optimalisert for grep, mens HP har høyere prioritet på komfort og dekkets livslengde.

Nytt flaggskip

Vår test gjennomføres i løpet av en uke på en øde slette en times kjøretur sør for Madrid, omgitt av noen mindre gårder og jordbruksanlegg. Her ligger bilbransjens aller nyeste testanlegg. På et 3000 mål stort landområde er ti forskjellige banestrekninger bygget med ett eneste mål for øyet: test av dekk.

Banen heter Hakka Ring og er det finske Nokians nyeste flaggskip blant deres mange testanlegg, ferdigstilt så sent som i 2021. Her er det utsøkte forutsetninger for å få til rettferdige og like testforhold.

Til denne sommertesten har vi fokusert på dekkdimensjonen 245/50 R18. Dekkene i testen egner seg for mange bilmodeller, både elektriske og med forbrenningsmotor, og tilbys i mange ulike dimensjoner fra 17-tommer og oppover.

Denne saken kan du også finne i magasinet Motor, utgave 1/2023.

Nytt segment

Med denne størrelsen kommer vi inn i det dekksegmentet som kalles UHP – Ultra High Performance. Blant disse er de sportslige kvalitetene prioritert, med en tydeligere fokusering på grepsnivå og kjøreopplevelse.

Likefullt er dette dekk som er utviklet med tanke på vanlige biler både i Golf-klassen og blant de romsligere kombi-vognene.

I hjulstørrelser fra 17 tommer og oppover – som er dimensjonen som brukes på de fleste nye biler i dag – er UHP-dekkene de vanligste alternativene, etter hvert også i bruktmarkedet.

Det er ikke bare markedstrendene som gjør at vi vender oppmerksomheten mot UHP-segmentet. I denne klassen har også tilstrømningen av nyheter vært uvanlig stor. Bare de to siste årene har Bridgestone, Falken, Goodyear, Michelin og Nokian sluppet helt nye dekk i dette segmentet.

I vår test støter disse nykommerne på motstand fra Hankook og Pirelli, i tillegg til budsjettdekket Sunfull från Kina.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Karakter Maks poeng Goodyear Michelin Nokian Falken Hankook Pirelli Bridgestone Sunfull
Bremsing våt asfalt151212151215996
Svinggrep våt asfalt101010886886
Kjøring på våt asfalt15151512126993
Vannplaning1010108108888
Vannplaning, sving1010881010668
Bremsingtørr asfalt101081088884
Kjøring tørr asfalt151215991215153
Drivstofforbruk101088810842
Støy544532332
Totalt1009390838077747042
Plassering12345678

Slik tester vi

● Testen ble utført i løpet av en uke i begynnelsen av oktober 2022 på Hakka Ring i Santa Cruz de la Zarza like utenfor den spanske hovedstaden Madrid. Været var stort sett sol og drøyt 20 grader, representativt for en god skandinavisk sommerdag.

● Alle tester innledes og avsluttes med kjøring av referansedekk, noen ganger kjøres det også referansedekk innemellom testdekkene hvios det er behov. Alle resultater avstemmes med hvordan referansedekkets resultater endrer seg i løpet av dagen. Slik kan måleverdiene korrigeres ut fra hvordan grepsnivået påvirkes av ytre omstendigheter.

● To Audi A4 Avant med automatkasse ble anvendt i testene, Vi tester med ABS-system i gang, men med antisladd-systemet i sportsmodus for at vi bedre skalø kunne kjenne dekkets balanse under kjøretesten.

● Vi har ikke tatt hensyn til prisnivået i poengsettingen.

Endret vekting

Vær oppmerksom på at vi har vektet opp poengverdien for kjøreegenskaper på tørr asfalt fra 10 til 15 prosent av totalen.

Dette er fordi disse dekkene er rettet mot en kjøpegruppe som stiller høyere krav til kjøreglede enn den mer komfort-innrettede «High Performance»-segmentet vi har undersøkt tidligere.

Men dette handler ikke bare om raskest mulig rundetid på en bane, men inkluderer også en subjektiv vurdering av styrefølelsen og – fremfor alt – evnen til å hjelpe føreren å beholde kontroll over bilen når det inntreffer noe uventet i trafikken.

SJEKKER VARENE: Testansvarlig Nils Svärd (t.h.) med kollega Anders Helgesson – og en stabel dekk.

Tett konkurranse

Den tøffe konkurransen, med mange nye biler, merkes på testresultatene.

Nesten alle leverer på et uvanlig høyt nivå med relativt små forskjeller i måledataene. Det er bare budsjettdekket som faller gjennom i visse kritiske disipliner.

Men det er like fullt forskjeller mellom disse dekkene, når alle måleresultater summeres opp. Dekkene har ulike egenskaper og karakterer som passer for ulike bilførere.

Studér gjerne vår rangering av de åtte, men kast et ekstra blikk på resultatene i de enkelte testdisiplinene. Kanskje finner du da en annen kandidat enn vår vinner som er bedre på de egenskapene som du prioriterer.

SJEKKER LYDEN: I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien

EUs dekkmerking

  • Alle dekk som selges i EU/EØS må merkes med informasjon om drivstofforbruk, våtgrep og dekkstøy (utenfor bilen). På produktarket til hvert dekk skal det være en QR-kode du kan scanne for å komme til en side med mer informasjon. I merkingen brukes samme bokstavsystem som på for eksempel hvitevarer, der A er best og G er dårligst.

  • Drivstofforbruk innebærer at man måler rullemotstand. De beste dekkene i denne testen er merket med en B, de andre med C og E. En tommelfingerregel er at det skiller 0,1 liter/100 km mellom hver bokstav. For elbiler er forskjellen mellom de karakterstegene ca 15 km.

  • Grep på våt asfalt angis for bremsing fra 80 til 0 km/t. Fra A til B øker bremsestrekningen med tre meter, fra B til C med ytterligere fire og E kan ha opptil 12 meter lengre bremsestrekning enn et A-merket dekk. Mellom toppkarakter A til bunnkarakter F skiller det 18 meter på bremsestrekningen, men man sier også at forskjellen i bremsestrekning fra en bokstavkarakter til neste er omtrent en billengde (dvs fra tre til seks meter).

  • Støymerkingen er basert på veilyden målt utenfor bilen når den kjører forbi. Høyttalersymbolets ulikt tykke streker viser om støyen er minst tre decibel lavere enn grenseverdien som ble innført i 2016 (en tjukk strek/1-tall), eller om det er likt med grenseverdien (to tjukke streker/2-tall), eventuelt om det er likt med grenseverdien fra 2001 (tre tjukke streker/3-tall).