RETT UT: Det er lett å tenke at firehjulstrekk
gir bedre grep under akselerasjon, men det er
fort gjort å vurdere feil. Flaks at vi kjørte på avstengt
bane – og at traktoren sto klar.Alle foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM
De beste piggdekkene i 2025:
Det er grepet som gjelder
Når vi tester piggdekk til store og tunge SUV-er, finner vi større forskjeller enn vanlig. Et av dekkene i testen har overhodet ikke grep på isen!
PS: Denne saken er korrigert 7. oktober. Vi skrev at Bridgestones Spike 3-dekk ikke er tilgjengelig. Det er feil. Dekket er å få i Norge, men er ikke med i testen fordi det ikke var å oppdrive blant svenske forhandlere, der innkjøpene av dekk til testen gjøres
Nye biler
blir stadig større og tyngre – spesielt SUVer. Det tvinger dekkprodusentene til
kompromisser. Med både
høyere tyngdepunkt og høyere dekksider stilles det store krav til dekkets
stabilitet i høy fart, samtidig som skandinaviske bileiere fortsatt ønsker et
mykt og føyelig dekk på glatte vinterveier.
Dimensjon: 235/60 R18
For å se
hvilke dekkprodusenter som har gjort hjemmeleksen sin, har vi i år valgt å
teste 18-tommers dekk til storselgeren Volvo XC60.
Dekkene i testen:
Continental IceContact3
Goodride IceMaster Spike Z-506
Goodyear Ultra Grip Arctic 2 SUV
Nexen WinGuard WinSpike 3
Michelin X-Ice North 4 SUV
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV
Pirelli Scorpion IceZero 2 Triangle IceLynk TI501
Dimensjonen
235/60 R18 passer også til Audi Q5, Mercedes GLC, Honda CR-V, Mazda CX-60,
Hyundai Ioniq 5 – for å nevne noen.
Mer interessert i piggfrie dekk? Se her, eller lenke nederst
Slurvete
arbeid
På
startstreken står flere kjente merker: Continental, Goodyear, Michelin, Nokian
og Pirelli. Men ett merke mangler.
Lesere med
god hukommelse husker kanskje at Bridgestone tok andreplassen i piggdekktesten
for 2024 med Spike 3. Til årets test fant vi derimot ingen slike dekk hos
forhandlerne i Sverige, der testen er gjort. Men Spike 3-dekket er å få i norske butikker.
Selv om
Bridgestone fikk en god plassering i fjorårets test, ga vi også kritikk for
slurvete arbeid med piggene – de pekte i ulike retninger og falt av.
Disse artiklene står også i Motor 3/2025.
De kjente
produsentene utfordres av noen mer prisgunstige alternativer. Fra
mellomsegmentet kommer sørkoreanske Nexen. Ved første øyekast ligner mønsteret
på Michelins piggdekk – og til halve prisen.
Enda
billigere er piggdekkene fra de kinesiske produsentene Goodride og Triangle.
Lave
priser er ekstra fristende for SUV-eiere, da dekkinvesteringene øker i takt med
bilens størrelse. Men ikke glem at betydningen av gode dekk øker med bilens
vekt.
Annonse
Vanskelig
balanse
Under
testukene våre – en vinteruke for vinterrundene og en våruke på bar asfalt –
ble det tydelig at det er vanskelig å finne riktig balanse mellom god
stabilitet på tørr asfalt og godt grep på is og snø.
Forskjellene
i resultatene er betydelig større med denne dimensjonen på Volvo XC60 enn det
vi har sett med mindre personbildekk.
Har du en annen dekkdimensjon?
Resultatene gjelder eksakt for denne dimensjonen (235/60 R18), men testen gir en god pekepinn på hvordan de ulike produsentene prioriterer sine produkter. Rangeringen kan variere mellom ulike dimensjoner.
Det
dårligste piggdekket sklir rundt på isen som om det var et utslitt piggfritt
dekk. Samtidig er det samme dekket best til å bremse på våt vei.
I en
firehjulsdrevet bil er det lett å feilbedømme underlaget og bli overrasket av
det glatte underlaget når det allerede er for sent.
Også
dårlige dekk akselererer raskt til høyere hastigheter. Selv om drivkraften
fordeles på fire hjul, er det primært to hjul som står for bremsing og styring.
Derfor kan man lett bli lurt av grepet under akselerasjon. Hånden på hjertet,
det gjelder oss også.
Aldri før
har vi måttet ha hjelp ut av snøfonnene så ofte som i år.
HYPPIGE SKIFTER: Nytt dekk monteres.
PRESISJON: Måling av piggutstikk.
Når vi har
kjørt tohjulsdrevne biler, har det kunnet bli en liten touch i brøytekanten her
og der, men med en firehjulsdrevet Volvo XC60 ble selv små feilvurderinger
raskt til kraftige avkjøringer, fordi både fart og krefter er større. Heldigvis
har vi privilegiet å teste på avstengte baner uten trafikk.
Den
luksusen har ikke du. Velg derfor dekk med omhu.
Husk: en
tung, firehjulsdrevet bil kommer alltid med et ekstra stort ansvar.
Slik testet vi
Kjøretestene på is og snø ble gjennomført med firehjulsdrevet Volvo XC60 B4 AWD på en testbane i Älvsbyn i Sverige i slutten av februar. Elektroniske hjelpesystemer som ABS og antiskrens (ESP) var aktivert, men ESP var satt i sportmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd – for å bedre kunne vurdere dekkenes kjøreegenskaper.
Brems- og akselerasjonstester på snø og is startet og sluttet ved 5 km/t i stedet for stillestående. Dette ble gjort for å redusere feilmarginer fra bilens systemer (som ABS og antispinn).
Testrundene på tørr og våt asfalt ble gjennomført på samme testbane i Älvsbyn i midten av mai med Volvo XC60. Støymålingene ble gjort på offentlig vei utenfor Älvsbyn med en helelektrisk Volvo EX30. Forbruk og vannplaning ble testet i Tammerfors i Finland, med en VW Tiguan.
Under hele testen ble et referansedekk kjørt med jevne mellomrom. Dette dekket var ikke med i selve vurderingen, men fungerte som målepunkt for endringer i underlaget. Alle måleresultater ble deretter justert ut fra referansedekkets ytelse.
Dimensjon er altså 235/60 R18. Hastighetsindeks: H (210 km/t), T (190 km/t), S (180 km/t) eller R (170 km/t).
Se alle detaljene fra testresultatene her, eller via link helt nederst på siden. Det er også lenker i enkelttestene.
Motstå
fristelsen
Store
biler, store dekk, store prislapper.
Ta vare på dekkene
Lagring: Oppbevar dekkene mørkt og kjølig, helst uten store temperaturvariasjoner eller UV-eksponering. Skyll dekkene med lunkent vann før lagring for å fjerne salt og forurensning.
Kjøring: Akselerer mykt og kjør rolig i rundkjøringer. Ikke drei rattet når bilen står stille – la hjulene rulle lett under parkering, særlig viktig for piggdekk.
Hjulvinkler: Sjekk hjulinnstillingen! Skjev slitasje reduserer levetiden betraktelig. En justering koster under tusenlappen hos de fleste verksteder.
Det er
lett å la seg friste av budsjettdekk, særlig som SUV-eier. Men sannsynligvis er
det ingen annen utgift i år som er like avgjørende som dekkvalget ditt.
Kanskje er
du villig til å kompromisse med din egen sikkerhet, men husk at du også har
ansvar for dem du møter i trafikken.
Når vi
tester dekk til tyngre biler, ser vi hvordan forskjellene er større enn noen
gang. Du må ikke nødvendigvis velge testvinneren, men vær en aktiv
forbruker – og let etter gode kampanjer på de beste dekkene.
Les om enkeltdekkene under.
Annonse
Klikk på testene for å lese mer om dekkene!
I enkelttestene finner du også tabeller med poengoversikt, og du kan klikke deg videre hvis du virkelig vil ned på detaljnivå.
● Hver deltest får karakter fra 1 til 5, basert på måleresultater og hvor mye de avviker fra snittet og beste resultat.
● Kjøreegenskaper og støy vurderes også subjektivt.
● Noen deltester vektes høyere, som brems og kjøreegenskaper på is, der poengscore multipliseres med tre og maksscore er opptil 15 poeng, mens f.eks. bremsing på tørr vei maksimalt gir 5 poeng.
● Sluttresultatet prioriterer vinteregenskaper høyest, fordi forskjellene der er størst.
● Tips: Ikke se deg blind på totalpoeng – velg dekk basert på hvilke forhold som er viktigst for deg.