RETT UT: Det er lett å tenke at firehjulstrekk gir bedre grep under akselerasjon, men det er fort gjort å vurdere feil. Flaks at vi kjørte på avstengt bane – og at traktoren sto klar.

De beste piggdekkene i 2025:

Det er grepet som gjelder

Når vi tester piggdekk til store og tunge SUV-er, finner vi større forskjeller enn vanlig. Et av dekkene i testen har overhodet ikke grep på isen!

Publisert Sist oppdatert

PS: Denne saken er korrigert 7. oktober. Vi skrev at Bridgestones Spike 3-dekk ikke er tilgjengelig. Det er feil. Dekket er å få i Norge, men er ikke med i testen fordi det ikke var å oppdrive blant svenske forhandlere, der innkjøpene av dekk til testen gjøres

Nye biler blir stadig større og tyngre – spesielt SUVer. Det tvinger dekk­produsentene til kompromisser. Med både høyere tyngdepunkt og høyere dekksider stilles det store krav til dekkets stabilitet i høy fart, samtidig som skandinaviske bileiere fortsatt ønsker et mykt og føyelig dekk på glatte vinterveier. 

Dimensjon: 235/60 R18

For å se hvilke dekkprodusenter som har gjort hjemmeleksen sin, har vi i år valgt å teste 18-tommers dekk til storselgeren Volvo XC60. 

Dekkene i testen:

  • Continental IceContact3 
  • Goodride IceMaster Spike Z-506 
  • Goodyear Ultra Grip Arctic 2 SUV 
  • Nexen WinGuard WinSpike 3 
  • Michelin X-Ice North 4 SUV 
  • Nokian Hakkapeliitta 10 SUV 
  • Pirelli Scorpion IceZero 2 Triangle IceLynk TI501

Dimensjonen 235/60 R18 passer også til Audi Q5, Mercedes GLC, Honda CR-V, Mazda CX-60, Hyundai Ioniq 5 – for å nevne noen. 

Mer interessert i piggfrie dekk? Se her, eller lenke nederst

Slurvete arbeid 

På startstreken står flere kjente merker: Continental, Goodyear, Michelin, Nokian og Pirelli. Men ett merke mangler. 

Lesere med god hukommelse husker kanskje at Bridgestone tok andreplassen i piggdekktesten for 2024 med Spike 3. Til årets test fant vi derimot ingen slike dekk hos forhandlerne i Sverige, der testen er gjort. Men Spike 3-dekket er å få i norske butikker.

Selv om Bridgestone fikk en god plassering i fjorårets test, ga vi også kritikk for slurvete arbeid med piggene – de pekte i ulike retninger og falt av. 

Disse artiklene står også i Motor 3/2025.

De kjente produsentene utfordres av noen mer prisgunstige alternativer. Fra mellomsegmentet kommer sør­koreanske Nexen. Ved første øyekast ligner mønsteret på Michelins piggdekk – og til halve prisen. 

Enda billigere er piggdekkene fra de kinesiske produsentene Goodride og Triangle. 

Lave priser er ekstra fristende for SUV-eiere, da dekkinvesteringene øker i takt med bilens størrelse. Men ikke glem at betydningen av gode dekk øker med bilens vekt. 

Vanskelig balanse 

Under testukene våre – en vinteruke for vinterrundene og en våruke på bar asfalt – ble det tydelig at det er vanskelig å finne riktig balanse mellom god stabilitet på tørr asfalt og godt grep på is og snø. 

Forskjellene i resultatene er betydelig større med denne dimensjonen på Volvo XC60 enn det vi har sett med mindre personbildekk. 

Har du en annen dekkdimensjon?

Resultatene gjelder eksakt for denne dimensjonen (235/60 R18), men testen gir en god pekepinn på hvordan de ulike produsentene prioriterer sine produkter. Rangeringen kan variere mellom ulike dimensjoner. 

Det dårligste piggdekket sklir rundt på isen som om det var et utslitt piggfritt dekk. Samtidig er det samme dekket best til å bremse på våt vei. 

I en firehjulsdrevet bil er det lett å feilbedømme underlaget og bli overrasket av det glatte underlaget når det allerede er for sent.

Også dårlige dekk akselererer raskt til høyere hastigheter. Selv om drivkraften fordeles på fire hjul, er det primært to hjul som står for bremsing og styring. Derfor kan man lett bli lurt av grepet under akselerasjon. Hånden på hjertet, det gjelder oss også. 

Aldri før har vi måttet ha hjelp ut av snøfonnene så ofte som i år. 

HYPPIGE SKIFTER: Nytt dekk monteres.
PRESISJON: Måling av piggutstikk.

Når vi har kjørt tohjulsdrevne biler, har det kunnet bli en liten touch i brøytekanten her og der, men med en firehjulsdrevet Volvo XC60 ble selv små feilvurderinger raskt til kraftige avkjøringer, fordi både fart og krefter er større. Heldigvis har vi privilegiet å teste på avstengte baner uten trafikk. 

Den luksusen har ikke du. Velg derfor dekk med omhu. 

Husk: en tung, firehjulsdrevet bil kommer alltid med et ekstra stort ansvar. 

Slik testet vi

Kjøretestene på is og snø ble gjennomført med firehjulsdrevet Volvo XC60 B4 AWD på en test­bane i Älvsbyn i Sverige i slutten av februar. Elektroniske hjelpe­systemer som ABS og antiskrens (ESP) var aktivert, men ESP var satt i sportmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd – for å bedre kunne vurdere dekkenes kjøreegenskaper.

Brems- og akselerasjonstester på snø og is startet og sluttet ved 5 km/t i stedet for stillestående. Dette ble gjort for å redusere feilmarginer fra bilens systemer (som ABS og antispinn).

Testrundene på tørr og våt asfalt ble gjennomført på samme test­bane i Älvsbyn i midten av mai med Volvo XC60. Støymålingene ble gjort på offentlig vei utenfor Älvsbyn med en helelektrisk Volvo EX30. Forbruk og vannplaning ble testet i Tammerfors i Finland, med en VW Tiguan.

Under hele testen ble et referanse­dekk kjørt med jevne mellomrom. Dette dekket var ikke med i selve vurderingen, men fungerte som målepunkt for endringer i under­laget. Alle måleresultater ble deretter justert ut fra referanse­dekkets ytelse.

Dimensjon er altså 235/60 R18. Hastighetsindeks: H (210 km/t), T (190 km/t), S (180 km/t) eller R (170 km/t).

Se alle detaljene fra test­resultatene her, eller via link helt nederst på siden. Det er også lenker i enkelttestene.

Motstå fristelsen 

Store biler, store dekk, store prislapper.

Ta vare på dekkene

  • Lagring: Oppbevar dekkene mørkt og kjølig, helst uten store temperatur­variasjoner eller UV-eksponering. Skyll dekkene med lunkent vann før lagring for å fjerne salt og forurensning. 
  • Kjøring: Akselerer mykt og kjør rolig i rund­kjøringer. Ikke drei rattet når bilen står stille – la hjulene rulle lett under parkering, særlig viktig for piggdekk. 
  • Hjulvinkler: Sjekk hjul­innstillingen! Skjev slitasje reduserer levetiden betraktelig. En justering koster under tusenlappen hos de fleste verksteder. 

Det er lett å la seg friste av budsjettdekk, særlig som SUV-eier. Men sannsynligvis er det ingen annen utgift i år som er like avgjørende som dekkvalget ditt. 

Kanskje er du villig til å kompromisse med din egen sikkerhet, men husk at du også har ansvar for dem du møter i trafikken. 

Når vi tester dekk til tyngre biler, ser vi hvordan forskjellene er større enn noen gang. Du må ikke nødvendigvis velge testvinneren, men vær en aktiv forbruker – og let etter gode kampanjer på de beste dekkene. 

Les om enkeltdekkene under.

Klikk på testene for å lese mer om dekkene!

I enkelttestene finner du også tabeller med poengoversikt, og du kan klikke deg videre hvis du virkelig  vil ned på detaljnivå.

Poengberegning og vurdering

● Hver deltest får karakter fra 1 til 5, basert på måleresultater og hvor mye de avviker fra snittet og beste resultat.

● Kjøreegenskaper og støy vurderes også subjektivt.

● Noen deltester vektes høyere, som brems og kjøreegenskaper på is, der poengscore multipliseres med tre og maksscore er opptil 15 poeng, mens f.eks. bremsing på tørr vei maksimalt gir 5 poeng.

● Sluttresultatet prioriterer vinteregenskaper høyest, fordi forskjellene der er størst.

● Tips: Ikke se deg blind på totalpoeng – velg dekk basert på hvilke forhold som er viktigst for deg.

Karakterskala:

5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Middels. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.

Powered by Labrador CMS