STELLANTIS-SJEF: Carlos Tavares sier at elektrifisering er en teknologi som er valgt av politikerne, ikke av industrien.
STELLANTIS-SJEF: Carlos Tavares sier at elektrifisering er en teknologi som er valgt av politikerne, ikke av industrien.

«Høy risiko miljømessig og sosialt»:

Bilgigant advarer mot elbil-satsingen

– Det finnes både raskere og billigere veier til lavere karbonutslipp enn den retningen EU-kommisjonen har pekt ut med overgangen til elektriske biler.

Publisert Sist oppdatert

Det hevder Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet som med 15 bilmerker i porteføljen produserer rundt åtte millioner biler i året.

Portugiseren er allment anerkjent som en av bilindustriens dyktigste ledere, og under hans første år som toppsjef har aksjeverdien i Stellantis steget rundt 60 prosent.

Tavares presenterte i fjor en plan for å elektrifisere modellporteføljen til konsernets mange merker – med en økonomisk ramme på over 300 milliarder kroner.

Flere av Stellantis-merkene går over til å produsere utelukkende helelektriske biler i løpet av få år.

Men i et intervju med avisene Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera og El Mundo er Tavares dypt kritisk til de strategiske valgene Europas politikere har gjort for bilindustrien, skriver Automotive News.

Stor risiko

Han mener EU-kommisjonens strategi for å fase ut den klassiske forbrenningsmotoren til fordel for elbiler er et politisk valg som har stor risiko, både miljømessig og sosialt.

– Det er åpenbart at elektrifisering er en teknologi som er valgt av politikerne, ikke av industrien. Gitt dagens energimiks i Europa må en elektrisk bil kjøre 70.000 km for å kompensere for karbonavtrykket til produksjon av batteriet, før den starter å hente opp en hybridbil – som det bare koster halvparten så mye å lage, sier Tavares i intervjuet.

Han mener det haster voldsomt for verdens bilprodusenter å bygge om fabrikker og sikre nye leverandøravtaler – gitt et forbud mot biler med forbrenningsmotor fra 2035.

– Den brutale realiteten er at tempoet i denne endringen har en sosial risiko, sier Tavares – og sikter til hva omfattende nedbemanninger kan bringe med seg. Han har tidligere lovet at elbilskiftet ikke vil føre med seg nedleggelser av fabrikker i Europa, men han nyanserer den uttalelsen i intervjuet.

– Jeg står vanligvis ved de løftene jeg gir, men vi er nødt til å være konkurransedyktige om vi skal overleve. For eksempel er produksjonskostnadene ved flere av fabrikkene i Italia nå nesten dobbelt så høye som i andre land, primært på grunn av ublu høye energipriser, sier han.

Ny strategi

Tavares har varslet presentasjon av en ny strategisk langtidsplan for konsernet 1. mars.

Han har tidligere sagt at Stellantis må levere en kostnadseffektivisering på rundt 10 prosent årlig de neste årene, i en industri som har tradisjon for å klare 2-3 prosent forbedring i året.

– Fremtiden vil vise hvem som klarer dette og hvem som feiler. Men dette er utfordringer som vil teste grensene for hva som er mulig i dagens bilindustri, sa Tavares på et arrangement i desember.

PS: Stellantis-konsernet har over 300.000 ansatte. Blant merkene er blant annet Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.