ØDELAGT KLØTSJ: Den ødelagte kløtsjen på denne Toyotaen har skapt mange problemer for Kristina Sæbø.

Verkstedkjeder reagerer på Toyota:

Så mye kunne Kristina spart på verkstedjobben

Verkstedkjeder forstår ikke hvorfor Toyota sa at Kristina Sæbø først måtte vente 16 måneder på å få skifte kløtsjen. NAF mener Toyota ikke er løsningsorienterte.

Publisert Sist oppdatert

Motors artikkel om Kristina Sæbø har skapt stor oppmerksomhet. Toyota-verkstedet hennes ba henne vente 16 måneder på å få skifte en kløtsj.

Først i oktober 2023 kunne de reparere, sa de til henne i juni.

Motor kontaktet verkstedet på Toyota Asker og Bærum, og bare 57 minutter senere har de funnet deler og ledig verkstedtime bare et par dager senere.

Pristilbudet for reparasjonen er på 30.000 kroner.

Steilet

Prisen fikk verkstedfolk og bilkjennere til å steile. Motor fikk mange henvendelser om at skifte av kløtsj ikke kan koste så mye – og at merkeverkstedet tar seg altfor godt betalt.

Hvor mye koster den samme reparasjonen hos Toyotas konkurrenter; verkstedkjedene Bilxtra og Meca?

Vi spurte, og de svarte:

Meca:

19.500 kroner for kløtsjskifte med utløserlager.

– Toyota har tatt med skifte av simring og pakning, samt skifte av girolje. Det mener vi ikke er nødvendig, såfremt ikke oljen er svart og fæl. Vår pris på identisk jobb som hos Toyota er 22.300 kroner, sier Rune Svevad, som er forretningsutvikler for de egeneide Meca-verkstedene.

Bilxtra:

I underkant av 25.000 kroner, eksklusiv skifte av motorolje, som Bilxtra mener ikke er nødvendig. Oljeskift har Toyota prissatt til rundt 1000 kroner.

– Komplisert

Flere bileksperter som har kontaktet Motor, mener kløtsjskifte bør koste langt mindre enn dette, også. Men Bilxtra sier at kløtsjskifte på denne bilmodellen er komplisert.

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF sier kløtsjskifte koster fra 15.000 kroner på de billigste bilmodellene og oppover. Han kan ikke si hvor mye det bør koste på Kristina Sæbøs Toyota.

Forstår ikke

Hverken NAF, Meca eller Bilxtra forstår hvorfor det først skulle ta 16 måneder å få tak i deler.

– Toyota fremsto ikke som løsningsorienterte da. De burde enten skaffet uoriginale deler, eventuelt anbefalt at kunden kontakter andre verksteder, sier Audun Bergerud i NAF, og legger til:

– Det er ikke overraskende at det reageres i denne saken. 30.000 kroner er en relativt høy pris, i tillegg til beskjeden om at det ikke var mulig å reparere på lenge.

– Avgjørende

Bilxtras eierfirma Sørensen og Balchen sier at tilgang på reservedeler er helt avgjørende.

– Gjennom pandemien, og nå krigen, har det vært veldig krevende å skaffe deler. Det er mangel på råvarer, stor etterspørsel og et krevende fraktmarked, skriver produktdirektør Janicke Sonberg i en epost til Motor, før hun understreker:

– Vi så tidlig dette, og var derfor raskt ute med å bygge opp et større sikkerhetslager for alle våre reservedeler.

– Har sjekket

Kløtsjer har de god tilgang på.

– Vi har leverandører slik at vi hele tiden kan fylle hull i sortimentet, sier produktsjef Gro Bøhlerengen i Sørensen og Balchen.

Toyota Asker og Bærum fastholder imidlertid at de opplever varemangel.

Ettermarkedsleder Dag Erik Haraldsen skriver i en epost til Motor at de «selvsagt sjekket tilgang på uoriginale deler» hos fem tilbydere, og at ingen av disse hadde kløtsj til Sæbøs bil.

Motor spurte han også om hva han synes om prisene til konkurrentene. Dette svarte han ikke på.

Overrasket

Kristina Sæbø selv er overrasket over Toyota.

– Jeg lurer jo veldig på hva jeg betaler ekstra for hos Toyota. Jeg undrer meg også litt over om Toyota ikke vil eller ikke kan finne løsninger, sier Sæbø – som fortsatt ikke har fått reparert bilen sin.

Hun ble raskt innkalt etter forrige artikkel, og fikk til og med lånebil.

– Men nå sier de at de har fått problemer med reparasjonen. Jeg håper min opplevelse motiverer Toyota til å finne bedre løsninger for andre bileiere i samme situasjon.

PS.

Etter publisering har BilExtra beklaget at de først ga Motor feil opplysninger om akkurat denne kløtsjen.

– Modelltypen til Sæbøs bil viser seg å være svært utfordrende å skaffe, og for øyeblikket er alle våre tre forskjellige produsenter tomme for denne typen kløtsj, skriver BilExtra i en epost til Motor mandag ettermiddag.