
Se Motors store oversikt:
Så mye må strømprisen stige for at diesel skal bli billigst
Sannsynlig? Nei, ikke nå. – Men vær oppmerksom på toppene i strømprisen, advarer kraftanalytiker. Her er Motors oversikt over ladepriser sammenlignet med dieselpriser.
Strømprisene må tredoble seg fra dagens nivå før det blir billigere å kjøre dieselbil.
– Det er ganske usannsynlig, konkluderer kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insight.
Nå koster strømmen for folk flest to kroner per kilowatt-time, inkludert nettleie, påslag og alle avgifter. En gjennomsnittlig elbil bruker 1,7 kilowatt-timer per mil, eller 17 kilowatt-timer på 100 kilometer.
Men med en normal strømpris på én krone per kilowatt-time, slik vi tradisjonelt har hatt i mange år, vil en kjøretur på 100 kilometer koste 17 kroner.
Les de siste nyhetene om elbiler
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
-
Elbil fra Vietnam:
Nytt elbil-merke styrer unna Norge
-
Regnskap Norge:
Mener elbil-moms vil kreve lovendring
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
-
Første Greenstation åpnet:
Satser globalt med nytt ladestasjon-konsept
Med dagens strømpris for folk flest, på to kroner per kilowatt-time, koster den samme kjøreturen 34 kroner, dersom du har en gjennomsnittlig strømavtale og lader hjemme.
– I verste fall ...
I vinter kan strømprisen ut til kundene bli enda høyere:
– I verste fall blir strømprisen på opp mot tre kroner per kilowatt-time kommende vinter, dersom det er lite vann i magasinene, sier Lilleholt.
Skjer det, vil 100 kilometer med en gjennomsnittselbil koste 51 kroner ved hjemmelading.

Her er oversikten over hvor mye strømmen vil koste for en kjøretur på 100 kilometer, med en strømpris på henholdsvis 1, 2, 3 og 4 kroner per kilowatt-time, og for elbiler som bruker henholdsvis 1,5, 1,7, 2 og 2,3 kilowatt-time per mil:
Priser for kjøretur på 100 kilometer
Strømpris inkludert nettleie, påslag og alle avgifter | Forbruk i kWt per mil | Kostnad for 100 km, i kr |
Pris elbillading med normal strømpris, 1 kr/kWt | 1,5 | 15 |
1,7 | 17 | |
2 | 20 | |
2,3 | 23 | |
Pris elbillading med dagens strømpris, 2 kr/kWt | 1,5 | 30 |
1,7 | 34 | |
2 | 40 | |
2,3 | 46 | |
Pris elbillading med strømpris 3 kr/kWt | 1,5 | 45 |
1,7 | 51 | |
2 | 60 | |
2,3 | 69 | |
Pris elbillading med strømpris 4 kr/kWt | 1,5 | 60 |
1,7 | 68 | |
2 | 80 | |
2,3 | 92 |
En gjennomsnittlig dieselbil bruker 0,6 liter per mil. Med dagens dieselpris på cirka 17 kroner literen, vil en kjøretur på 100 kilometer koste 102 kroner.
Det er seks ganger mer enn å kjøre en gjennomsnittlig elbil med en normal strømpris på én krone, og tre ganger mer enn dagens strømpris på to kroner.
Det er også dobbelt så mye sammenlignet med en strømpris på tre kroner per kilowatt-time, som vi altså kan få i vinter, i verste fall.
Dette er kostnaden for å bruke en dieselbil, avhengig av forbruket til bilen, med en dieselpris på 17 kr/literen:
Kostnad, dieselbil
Forbruk liter per mil | Kostnad for 100 km, i kr |
0,5 | 85 |
0,6 | 102 |
0,7 | 119 |
Tredobbelt av dagens nivå
For at det skal bli like dyrt å kjøre en gjennomsnittlig elbil ladet hjemme som å kjøre en dieselbil, må strømprisen opp i hele seks kroner per kilowatt-time.
Det er det tredobbelte av dagens rekordnivå på to kroner per kilowatt-time.
Her er oversikten over hvor høy strømprisen må bli, før det blir like dyrt å kjøre elbil som en gjennomsnittlig dieselbil, som bruker 0,6 liter per mil:
- Bruker elbilen 1,5 kWt/mil, må strømprisen bli 6,80 kr/kWt før det blir like dyrt å kjøre elbil som å kjøre en gjennomsnittlig dieselbil.
- Bruker elbilen 1,7 kWt/mil, må strømprisen bli 6 kr/kWt.
- Bruker elbilen 2 kWt/mil, må strømprisen bli 5,10 kr/kWt.
- Bruker elbilen 2,3 kWt/mil, må strømprisen bli 4,43 kr/kWt.
Strømprisen er nå på et rekordhøyt nivå. At den skal tredoble seg er ikke sannsynlig.
Et slikt prisnivå har vi aldri hatt i Norge, og vi får det neppe heller – i hvert fall ikke i vinter.
– Ja, det er ganske usannsynlig, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insight.
Forbrukerrådgiver Anette Berve i NAF mener denne oversikten setter to streker under svaret om at elbil, selv med høye strømpriser, gir bedre hverdagsøkonomi enn biler på bensin og diesel.
Les våre siste biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
– Dessverre er mange ikke klar over at regnestykkene er slik. Spesielt de som ikke har elbil, tror lading blir dyrt når strømprisene er høye, sier Berve.
Det er imidlertid slik at kraftprisene svinger gjennom døgnet, og på enkelte dager kan toppene bli veldig høye.
Kraftanalytiker Tore Reier Lilleholt advarer mot disse høye toppene på enkelte tidspunkter av døgnet, på enkelte dager, til vinteren.
– Midtvinters kan vi få priser i kortere perioder på rundt seks kroner per kilowatt-time. Det er det greit å være oppmerksom på.
Lyn- og hurtigladere: mindre forskjell
80 prosent av elbilladingen skjer hjemme. Cirka 20 prosent lader på offentlige ladere som kan være svært billige, eller på langt dyrere hurtig- og lynladere.
Med dagens ladepriser på hurtig- og lynladere, priser som flere av operatørene sier de ikke vil endre, er forskjellen opp til kostnaden for å kjøre dieselbil mindre.
Men dette regnestykket er svært avhengig av hvor mye du må betale på lyn- og hurtigladestasjonene.
På Tesla-laderne koster ladingen i gjennomsnitt 2,57 kr/kWt. En gjennomsnittlig elbil må dermed betale 44 kroner for en tur på 100 kilometer.
De aller dyreste stasjonene
Gjennomsnittsprisen på lyn- og hurtiglading er 4–5 kr/kWt.
Men en pris på 4,50 kr/kwt, som Circle K tar på sine stasjoner, koster strøm til 100 kilometer 77 kroner for en gjennomsnittsbil.
De siste sakene fra Motor
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Forbudt-skilt kommer opp:
Forbyr å parkere på ladeplasser
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
Først når du lader på de dyreste stasjonene, som Ionitys ladere – som uten rabatter tar 8,40 kr/kWt, blir strømmen dyrere enn dieselen.
På disse laderne må en gjennomsnittlig elbileier betale 143 kroner for strøm til 100 kilometer. Det er 41 kroner mer enn det dieseleieren med 0,6-forbruk må betale for samme distanse.
Her er oversikten over hvor mye strøm til 100 kilometer koster for henholdsvis rimelig Tesla-lading til 2,57 kr/kWt, gjennomsnittspris på 4,50 kr/kWt, og høy lynladepris på 8,40 kr/kWt, med priser både for elbiler som bruker 1,5, 1,7, 2 og 2,3 kwt per mil:
Priser på lyn- og hurtiglading
Ladepris per kwt | Kwt og liter per mil | Kostnad for 100 km, i kr |
Lyn/hurtiglading til 2,57 kr/kwt (Teslas superladere) | 1,5 | 39 |
1,7 | 44 | |
2 | 51 | |
2,3 | 59 | |
Lyn/hurtiglading til 4,5 kr/kwt (Circle Ks ladere) | 1,5 | 68 |
1,7 | 77 | |
2 | 90 | |
2,3 | 104 | |
Lyn/hurtiglading til 8,40 kr/kwt (Ionitys ladere) | 1,5 | 126 |
1,7 | 143 | |
2 | 168 | |
2,3 | 193 |