
Strømsjokk gir ladesjokk:
Hjemmelading av elbil tre ganger dyrere på 18 måneder
Nå kan det snart lønne seg å hurtiglade i stedet for å lade hjemme.
I mars i fjor kostet det bare 69 øre per kilowatt-time å lade en elbil hjemme. Nå i september, 18 måneder senere, koster det to kroner – tre ganger så mye.
Nettstedet Europower har kommet frem til at den totale strømprisen, inkludert både selve strømmen, nettleie og avgifter, nå i september er på to kroner per kilowatt-time.
Det er dramatisk mye mer enn for halvannet år siden, i mars i fjor. Da kostet strømmen med de samme forutsetningene kun 69 øre, ifølge Europower.
Det betyr at strømmen nå koster nesten tre ganger så mye som i fjor vår.
Mer stoff om elbil:
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
To kroner
I fjor vår var strømprisene historisk lave på grunn av hydrologiske forhold.
Nå er strømprisene historisk høye, fordi det er rekordhøye priser på gass og kull i Europa, lite vindkraftproduksjon og tørt vær med lite vann i magasinene.
Utover høsten kan strømprisene stige enda mer.
Nå utgjør selve strømprisen, uten offentlige avgifter og nettleie, 110 øre per kWt. Analysesjef Tor Reier Lilleholt i Volue Insight uttalte til Nettavisen nylig at strømprisen kan stige til opp mot to kroner kilowatt-timen, før nettleie og offentlige avgifter.
Lade borte
De høye strømprisene fører til at det nå kan lønne seg å lade elbilene og hybridbilene på lyn- og hurtigladere.
Tesla tar i gjennomsnitt 2,57 kr/kWt på sine anlegg for både lynlading og hurtiglading, mens de andre tilbyderne ligger rundt fire kroner per kilowatt-time.
– Dersom ladeoperatørene ikke setter opp prisene, bør man vurdere om man heller lader på ladestasjonene enn hjemme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, og legger til:
– På ladestasjonene går jo også ladingen mye raskere.
Les tester av de nyeste bilene!
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Bor du i Oslo, lønner det seg nå i enda større grad å lade på de kommunale laderne med høy effekt. Da kan det koste ned mot 22 øre per kilowatt-time.
For mange vil ladeprisen per kWt ligge på under 50 øre, altså en fjerdedel av strømprisen hjemme.
Populær avtale
Strømprisene varierer svært mye mellom landsdelene. Det er også store forskjeller avhengig av hvilken strømavtale du har. Nå er strømmen billig i nord og dyr i sør.
For å komme frem til prisen per kilowatt-time, har Europower tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig strømpris for Sør-Norge på kraftbørsen Nord Pool fra 1. til og med 22. september.
De har brukt påslaget som Hafslund Strøm bruker i sin mest populære avtale, som heter «Strøm».
Nettleien er beregnet etter Elvias tariffer for Oslo og Viken, som har en lav nettleie sammenlignet med andre nettselskaper.
Det årlige forbruket er beregnet til 20.000 kWt.
Har du en dårligere strømavtale, koster strømmen enda mer per kilowatt-time.