ENKELT: Med Plug&Charge koblet opp mot flere ulike leverandører, blir det enkelt å lade en BMW i4.

BMW får Plug&Charge hos flere operatører:

Dette gjør ladingen svært mye enklere

Plug&Charge er særdeles enkelt – forutsatt at du alltid lader hos samme ladeleverandør. Med BMW får du nå muligheten til koble deg til minst fem ulike leverandører.

Publisert

Fra midten av 2023 vil de første helelektriske BMW-modellene komme med Plug&Charge, altså systemet der du bare kobler kabelen til bilen, lader det du ønsker, og belastes en konto.

Du trenger altså ikke ladebrikke eller app, eller i verste fall knotete SMS-løsninger, for å sette i gang og avslutte ladingen.

Minst fem avtaler

Teknologien brukes allerede av mange bilprodusenter, men BMW blir de første som gir mulighet for flere ladeavtaler i Plug&Charge-løsningen. Vanligvis er disse knyttet til en enkelt leverandør. BMW-kundene vil etter hvert kunne inngå avtaler fra minst fem ulike leverandører.

Forutsetningen er at ladestasjonene må være koblet til Hubjects Europadekkende e-Roaming-nettverk.

ENKELT: Plug&Charge er så enkelt som det høres ut: Du setter inn laderen, lader, og blir fakturert automatisk. Inne brikke, app eller sms.

Store aktører

Ladeleverandøren Ionity er motoren i den kommende Plug&Charge-funksjonen til BMW, slik den også er for flere andre produsenter. Sammen med størrelser som Volkswagen-konsernet, Ford og Mercedes, lanserte de samarbeidsprosjektet Ionity i 2017.

iX1 er neste

Senere har også flere bilprodusenter sluttet seg til selskapet som utvikler, etablerer og drifter et nettverk av hurtig- og lynladere for elbiler over hele Europa. I Norge finnes det nå total 22 Ionity-stasjoner, med totalt 138 ladepunkt.

BMW har som målsetting at over 90 prosent av de ulike segmentene skal være dekket med elbiler. Etter den store SUV-en iX og den mer sporty familiekombikupeen i4, er det nå kompakt-SUV-en iX1 som står for tur.