Peugeot E-208 GTi bruker den gamle formelen med å fiffe opp understell og drivverk slik at dette skal bli en bil for dem som ønsker noe mer enn en standardmodell. Og som navnet avslører, E-208 GTi er elektrisk.
Modellen har 280 hestekrefter, et dreiemoment på 345 newtonmeter og skal klare null til hundre på 5,7 sekunder.
Det kan jo nevnes at den aller første 205 GTi hadde 115 hestekrefter, mens en standard E-208 har 156 hestekrefter.
I tillegg er E-208 GTi senket med 30 millimeter sammenliknet med standardutgaven, mens sporvidden er økt med 56 millimeter foran og 27 millimeter bak.
Dette er den første elbilen Peugeot Sport, avdelingen som utvikler rally- og racingbilene til Peugeot, har fiklet med.
Det har ført til et spesialjustert understell med sportsfjæring, hydrauliske dempere, stivere krengningsstag og Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk. Pluss en integrert differensial og sportsmodus for ESP gir maksimal kontroll og kjøreglede.
Mye av dette finner man også på Alfa Romeo Junior Veloce – noe som ikke er så rart, da begge merkene er under Stellantis-paraplyen, som er kjent for å bruke den samme teknologien på tvers av de mange bilmerkene i selskapet.
GTI: Innvendig sier Peugeot det er flere detaljer som minner om 205 GTi.Foto: PEUGEOT
LAVERE: 208 GTi er senket sammenliknet med standardmodellenFoto: PEUGEOT
Som med Junior Veloce er det noe begrenset rekkevidde, riktignok går Peugeoten litt lenger, men 350 kilometer er ikke all verden.
Annonse
Rødt
Ladefarten er heller ikke noe skryte av, 100 kilowatt, men da hjelper det at bilen har et forholdsvis lite batteri på 54 kWt. Peugeot sier at 20 til 80 prosent lading skal ta noe under 30 minutter.
Designmessig skal de ha hentet inspirasjon fra originalen, 205 GTi, gjennom detaljer som rød dekor i hjulbuene, frontspoileren og en unik rødfarge som kun skal brukes i GTi-modellen. Interiøret følger opp med røde sikkerhetsbelter, gulvmatter og detaljer, samt sportseter i en design som minner om det man fant i 205 GTi.
Kupéen har Peugeots karakteristiske i-Cockpit. Rattet skal være kompakt, gjort i perforert skinn, med røde detaljer. Det digitale instrumentpanelet har det Peugeot kaller en egen «GTi-visning.»
Pressemeldingen sier ingenting om pris, men den norske importøren antar at E-208 GTi vil være på plass mot slutten av året.