
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
Nesten nye elbiler selges på Finn.no til godt over innkjøpspris til kjøpere som ikke vil vente. I USA har General Motors tatt grep for å stanse kjappe videresalg av attraktive biler.
Helt siden det tok fyr i det norske elbilmarkedet i 2017 og 2018 har du kunnet kjøpe nesten nye biler utenom de etablerte forhandlernettverkene – med et påslag.
Nå er ventelistene på de aller fleste nye elbilmodellene så lange at det kan gå over ett år før bilen du ønsker deg kan leveres. Og mange tjener gode penger på å videreselge nesten nye biler.
I USA har General Motors sett seg lei på kunder som reserverer nye, attraktive biler, bare for å selge dem videre med fortjeneste straks vogna er levert fra forhandler.
Nå har giganten bedt forhandlernettverket om å nekte kunder som videreselger etterspurte biler innen 12 måneder, muligheten til å gjøre nye bestillinger. Samtidig blir garantiordningene begrenset.
Hummer-forbud
GM har gitt beskjed om at ordningen i første omgang gjelder 2023-utgaven av Cadillac Escalade-V, Chevrolet Corvette Z06 og elektriske GMC Hummer EV, i tillegg til et knippe av de mest ettertraktede SUV-modellene, skriver Automotive News.
Bransjenettstedet skriver at både vanlige forbrukere og uautoriserte forhandlere gjør heftige påslag på de mest etterspurte modellene i en tid hvor tilgangen på nye biler er begrenset.
Både GM og flere produsenter har bedt forhandlerkjedene ta en fair pris, men har hittil møtt døve ører.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Nå tas det derfor mer håndfaste grep fordi GM er redd deres «merkevare blir ødelagt», som Steve Carlisle, konsernets sjef for det nordamerikanske markedet, skriver i en melding til forhandlerne.
Hos Harald A. Møller, Norges største bilimportør med ventelister lengre enn de fleste, har det ikke vært diskutert liknende tiltak, får Motor opplyst.
Eksport fra Norge
Samtidig er det tegn til vekst i eksporten av biler fra Norge, et fenomen som tidligere har vært mildt sagt lite utbredt.
I flere europeiske land har de ulike avgiftssystemene gitt muligheter for å tjene gode penger på eksport av elbiler. Norge har hatt en helt marginal eksport av bilene på grunn av de høye avgiftene, men avgiftsfritaket på elbiler gjør regnestykkene annerledes.
Bransjenettstedet Bilnytt.no skrev tidligere i sommer om en kraftig vekst i eksporten av elbiler de siste årene, riktignok stadig på ganske små volumer.
Eksporten går særlig til Ukraina og Polen, viser tall Bilnytt.no hentet inn. I krigsherjede Ukraina er importavgiften på brukte biler fjernet, noe som gjør brukte elbiler attraktive. Snittprisen på eksporterte elbiler i 2022 er rundt 105.000 kroner, hvilket indikerer at første generasjon VW e-Golf, Nissan Leaf og Renault Zoe er særlig populære.
Men avgiftsfritaket aktualiserer også salg av dyrere modeller i en tid hvor elbiler er i manko i de fleste europeiske markeder, stikk i strid med avgiftsfritakets intensjon.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen