NEKTES NYE KJØP: General Motors, her med deres vidunderlige Chevy Camaro, er lei av kjappe videresalg.

GM tar affære:

Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler

Nesten nye elbiler selges på Finn.no til godt over innkjøpspris til kjøpere som ikke vil vente. I USA har General Motors tatt grep for å stanse kjappe videresalg av attraktive biler.

Publisert

Helt siden det tok fyr i det norske elbilmarkedet i 2017 og 2018 har du kunnet kjøpe nesten nye biler utenom de etablerte forhandlernettverkene – med et påslag.

Nå er ventelistene på de aller fleste nye elbilmodellene så lange at det kan gå over ett år før bilen du ønsker deg kan leveres. Og mange tjener gode penger på å videreselge nesten nye biler.

I USA har General Motors sett seg lei på kunder som reserverer nye, attraktive biler, bare for å selge dem videre med fortjeneste straks vogna er levert fra forhandler.

Nå har giganten bedt forhandlernettverket om å nekte kunder som videreselger etterspurte biler innen 12 måneder, muligheten til å gjøre nye bestillinger. Samtidig blir garantiordningene begrenset.

Hummer-forbud

GM har gitt beskjed om at ordningen i første omgang gjelder 2023-utgaven av Cadillac Escalade-V, Chevrolet Corvette Z06 og elektriske GMC Hummer EV, i tillegg til et knippe av de mest ettertraktede SUV-modellene, skriver Automotive News.

Bransjenettstedet skriver at både vanlige forbrukere og uautoriserte forhandlere gjør heftige påslag på de mest etterspurte modellene i en tid hvor tilgangen på nye biler er begrenset.

Både GM og flere produsenter har bedt forhandlerkjedene ta en fair pris, men har hittil møtt døve ører.

Nå tas det derfor mer håndfaste grep fordi GM er redd deres «merkevare blir ødelagt», som Steve Carlisle, konsernets sjef for det nordamerikanske markedet, skriver i en melding til forhandlerne.

Hos Harald A. Møller, Norges største bilimportør med ventelister lengre enn de fleste, har det ikke vært diskutert liknende tiltak, får Motor opplyst.

Eksport fra Norge

Samtidig er det tegn til vekst i eksporten av biler fra Norge, et fenomen som tidligere har vært mildt sagt lite utbredt.

I flere europeiske land har de ulike avgiftssystemene gitt muligheter for å tjene gode penger på eksport av elbiler. Norge har hatt en helt marginal eksport av bilene på grunn av de høye avgiftene, men avgiftsfritaket på elbiler gjør regnestykkene annerledes.

Bransjenettstedet Bilnytt.no skrev tidligere i sommer om en kraftig vekst i eksporten av elbiler de siste årene, riktignok stadig på ganske små volumer.

Eksporten går særlig til Ukraina og Polen, viser tall Bilnytt.no hentet inn. I krigsherjede Ukraina er importavgiften på brukte biler fjernet, noe som gjør brukte elbiler attraktive. Snittprisen på eksporterte elbiler i 2022 er rundt 105.000 kroner, hvilket indikerer at første generasjon VW e-Golf, Nissan Leaf og Renault Zoe er særlig populære.

Men avgiftsfritaket aktualiserer også salg av dyrere modeller i en tid hvor elbiler er i manko i de fleste europeiske markeder, stikk i strid med avgiftsfritakets intensjon.