
Rekord for bilgigant:
Nå vokser bilsalget igjen
Det globale bilsalget økte i juni, drevet av vekst i Kina. Samtidig melder flere av de store bilprodusentene om et økonomisk godt første halvår.
En eksplosiv økning i det kinesiske bilsalget i juni løfter det internasjonale bilsalget til et 12-måneders rullerende, sesongjustert volum på 85 millioner biler årlig i juni. Det reelle 2022-salget ligger likevel fortsatt 8,5 prosent under nivået fra fjoråret.
Det er salgsutviklingen i Kina de siste to månedene som har fått så store utslag.
Etter elendige tall på grunn av pandeminedstengning tidligere i år, steg salget i mai 65 prosent fra måneden før og fortsatte med ytterligere 35 prosent økning fra mai til juni.
2022-salget er 2,3 prosent bak fjoråret i Kina, mens salgstakten i juni tilsvarer et årsvolum på 32,9 millioner biler. Det er langt høyere enn ekspertene hadde ventet.
Det gjenstå å se om utviklingen fortsetter, slik at man kan snakke om en vekst for det globale bilmarkedet når årsstatus skal gjøres opp.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Rekordtall
I alle de andre store markedene er det fortsatt store flaskehalser på levering på grunn av delemangel og produksjonsutfordringer. Flere av de store bilprodusentene har imidlertid gitt signaler om at situasjonen er i ferd med å bedre seg.
Samtidig begynner halvårsresultatene å dryppe inn fra de ulike produsentene. Og det kunne gått verre, for å si det slik…
Stellantis – konsernet med 14 ulike merker i porteføljen, inkludert FiatChrysler og de tidligere PSA-merkene – hadde et rekordhøyt overskudd på 12,4 milliarder euro (122,5 milliarder kroner), etter seks måneder med en driftsmargin på 14,1 prosent. Konsernet hadde særlig gode tall i USA.
I Volkswagen-konsernet falt driftsoverskuddet i andre kvartal med 28 prosent til 4,7 milliarder euro (46,4 milliarder kroner), selv med en omsetningsvekst på 3,3 prosent. For årets seks første måneder samlet endte driftsoverskuddet på 13,2 milliarder euro (130,3 milliarder kroner). VWs finansdirektør Arno Antlitz sier samtidig at de venter en normalisering av produksjonen i løpet av annet halvår, og legger til at konsernet har en meget sterk ordereserve.
Ford varsler om et nettoresultat i annet kvartal på 667 millioner dollar (6,5 milliarder kroner), opp 19 prosent fra samme periode i fjor. Omsetningen steg med 50 prosent, til 40,2 milliarder dollar (392 milliarder kroner). Nettoresultatet er preget av en nedskrivning på 2,4 milliarder dollar (23,4 milliarder kroner) i oppstartsselskapet Rivian.
Blant de mindre produsentene er det ennå ikke kommet så mange halvårstall.
Men Jaguar Land Rover melder om tap i andre kvartal på 524 millioner pund (6,2 milliarder kroner), mot tap på 110 millioner pund (1,3 milliarder kroner) samme periode i fjor. Kvartalsomsetningen falt 11 prosent mot 2021.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen