TID OG PENGER SPART: 200.000 kjøretøyeiere slipper nå turene til og fra trafikkstasjonene for av- eller påregistrering av sesongkjøretøyet. Det gleder vegvesen-direktør Bodil Rønning Dreyer og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.Click to add image captionFoto: HARALD WISLØFF
Avregistrering på nett:
Denne løsningen er det mange som har ventet på
I dag lanserer Statens vegvesen en etterlengtet digital tjeneste, som gjør at du kan av- eller påregistrere kjøretøyet på nett.
Hvert år tar nær 200.000 personer turen til en av landets 72 trafikkstasjoner for å få ordnet det du heretter kan fikse på mobilen. For alle som har et sesongkjøretøy – motorsykkel, bobil, cabriolet eller annet som bare ruller deler av året – betyr den nye ordningen at du slipper timebestilling og reise til trafikkstasjonen.
Det praktiske bryderiet med den gamle ordningen gjorde at mange heller tok kostnadene for trafikkforsikringsavgiften hele året gjennom.
Men nå som avgiften beregnes per dag og betales inn sammen med den ordinære forsikringen, blir det en slump penger det er vel verdt å finne fram mobilen for. Biler uten partikkelfilter har en dagsats på 9,57 kroner, med partikkelfilter 8,15 kroner og for MC 5,93 kroner. For veterankjøretøy er avgiften 1,38 kroner per dag.
Du beholder skiltene hjemme mens de er av. Husk at alle forsikringer automatisk sies opp når bilen avregistreres (ikke bare ansvarsforsikringen), så du må kontakte ditt forsikringsselskap hvis kjøretøyet skal forsikres mens skiltene er av, og må tegne ny forsikring når kjøretøyet skal på veien igjen.
– Dette er en hyggelig melding for alle dem med sesongkjøretøy, som gjør at de slipper å dra på trafikkstasjonen, sier Bodil Rønning Dreyer, direktør for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.
– De som har slike kjøretøy er ofte godt vant med tingene man uansett må huske på; at kjøretøyet ikke er forsikret når det er avregistrert, at kjennemerkene må tas av så ingen andre bruker kjøretøyet i når det ikke skal på veien, og at kjøretøyet ikke hensettes på en offentlig plass hvor det kan være til fare for andre på noe vis, slik at du kan komme i forsikringsansvar, legger hun til – og sier slike påminnelser vil komme i den digitale løsningen.
Siden 2001 har vegvesenet introdusert 43 forskjellige slike selvbetjeningsløsninger, og i dag er det 1,2 millioner færre besøk ved trafikkstasjonene enn for 10 år siden.
Vegvesenet selv har fått beregnet besparelsene til 316 millioner kroner årlig.
Er du på jakt etter ny bil, er nybilvelgeren kjekk å være klar over. Her er daglig oppdatert informasjon om alle nye biler som er til salgs i Norge.
Muligheten for av- og påregistrering av kjøretøy er den nest siste store IT-løsningen som skal på plass. Neste år håper vegvesenet at også muligheten er på plass for at din fastlege kan sende helseattesten digitalt til Statens vegvesen, hvis du er en av de 180.000 som må fremvise helseattest for å få fornyet førerkortet.
– Arbeidet med denne stoppet litt opp under pandemien, for da måtte helseetatene prioritere litt andre ting. Vi er avhengig av at disse systemene snakker sammen, så vi pusher på for å få det heldigitalisert i 2023. Veisiden av løsningen er klar, må nå kobles med helsesiden, sier Bodil Rønning Dreyer.
Digital dominans
– Vi har tatt digitaliseringsmeldingene fra Stortinget på alvor. Vi har spurt oss hvilke tjenester vi kan digitalisere; prioritert etter hva det er mange etterspør, hva det er lett å gjøre noe med, hva som krever endringer av regelverket og så videre, sier Bodil Rønning Dreyer, direktør i Statens vegvesen.
– I dag er det forventninger hos forbrukerne om at slike løsninger skal være på plass, naturlig nok. De samfunnsøkonomiske besparelsene er store, når du slipper fire reiser og vente- og behandlingstiden på trafikkstasjonene, med forurensningen og veislitasjen som følger av alle turene. Så det er en god vinn-vinn for oss alle, sier hun.
Juli-tallene fra Statens vegvesen viser at 87,97 prosent av alle kjøretøysaker ved trafikkstasjonene ble håndtert digitalt, bare 12,03 prosent skjedde ved fysisk oppmøte.
Førerkortbestilling, som er en av tjenestene som ble digitalt tilgjengelig høsten 2014, foregår i dag nesten utelukkende gjennom selvbetjeningsløsningen på nettet. For bestilling av oppkjøring er utviklingen den samme.
Kurvene for fysisk oppmøte og bruk digital av salgsmelding krysset hverandre våren 2017, og i dag skjer det nesten 100 prosent digitalt. Rundt ti ganger så mange kjøretøyregistreringssaker skjer på nett som ved fysisk oppmøte.
To av løsningene er app-basert: Førerkort- og Bil og henger-appen. De to er lastet ned henholdsvis vel 2,6 millioner og drøyt 350.000 ganger.
– Vi registrerer antall tjenestehandlinger på trafikkstasjonene, og dimensjonerer litt etter det. Det er blant annet en del av bakgrunnen for at vi har innført timebestilling, slik at vi med hjelp av digitaliseringen kan bruke ressursene våre på en effektiv måte, sier Rønning Dreyer.
Annonse
En god historie
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er begeistret over det arbeidet som er gjort.
– Her har det vært en god historie, når teknologien har gjort stadig flere ting mulig samtidig som befolkningens kompetanse har blitt stadig bedre. Det er blitt veldig mye enklere enn det var for noen tiår siden. Jeg synes Statens vegvesen jobber godt, og er veldig fremoverlent på dette området, sier han.
– Det er viktig å fortelle den gode historien om hvilken samfunnsnytte denne digitaliseringen innebærer. Sparte penger er én ting, men det betyr mye for folk i hverdagen at de er lett tilgjengelig og at de fungerer. Jeg tror de fleste av oss har testet dette, og vet at det fungerer veldig godt.
– Du kan få avsløre en favoritt…
– Hehe, jeg har brukt flere av dem, omregistrering blant annet.
– Så du har ikke en bobil stående på lur som du nå sparer litt penger på?
– Nei, jeg har ikke det.
– Ikke en liten cabriolet, engang?
– Nei, ikke det heller. Men sønnen min har en motorsykkel! Så det er relevant i familien. Og man vet jo hvem som betaler forsikringen … Tiltaket som nå kommer med avregistrering av sesongkjøretøy, er et stort fremskritt som betyr mye for de som har den type kjøretøy. Jeg ble overrasket selv over hvilke volumer vi snakker om her: 200.000 mennesker som har troppet opp på trafikkstasjonene for å levere og få ut igjen skiltene. Det er bare å tenke seg hvordan dette sparer folk for tid og penger – og effektiviserer etaten, selvfølgelig.