PLUTSELIG AKSELERASJON: Redningsmannskaper ved ulykkesbilen i København onsdag.

Ny hendelse med VW ID.3:

Mistet kontroll over bilen, tolv personer skadet

En eldre sjåfør i en VW ID.3 kjørte ned 12 personer i København onsdag. Politiet hevder sjåføren tok feil av gass og brems. Tre er kritisk skadd. 

Publisert

Hendelsen skjedde i et populært strøk ved Sortedam dossering på Nørrebro. 

Et øyenvitne forteller til dansk TV 2 at bilen svingte brått og kjørte på en ung mann som ble kastet opp i luften. Deretter rammet bilen et langbord på en fortauskafe mellom bakerikjeden Lagkakehuset og og Original Coffee. 

Ifølge den danske avisen Ekstra Bladet ble sjåføren hjulpet ut av bilen og lagt på en båre. 

Dansk politi har siktet og varetektsfengslet den 75 år gamle sjåføren for uaktsom kroppsskade, samt for ikke å være i stand til å føre kjøretøyet.

Sjåføren nekter straffskyld. 

– Det er formentlig oppstått en kort forvirring hos føreren, en 75 år gammel mann, som tok feil av gass og brems, opplyser politiet på X.

Mannen ble avhørt torsdag morgen.  12 personer ble skadet, tre av dem kritisk. En person er fortsatt i kritisk tilstand torsdag morgen, ifølge politiet.

Det har ikke lykkes Motor å komme i kontakt med føreren for å høre hans side av saken. 

Drøbak

Hendelser med ID.3 og ID.4

Påsken 2021: Helge Sagen fra Oslo hevder at han ikke klarte å stanse bilen ved en parkeringsmanøver i Oslo. Bilen skadet syv andre kjøretøy. Sagen hevder at han bremset for harde livet, men bilen ville ikke stoppe. Data som viste 100 % gasspådrag ble innhentet fra produsent, som konkluderte med førerfeil. Saken ble likevel henlagt etter lengre tid da teknisk svikt likevel ikke kunne utelukkes sikkert.

23. juli 2023: En ID.3 raser gjennom Torggata i Drøbak og skader syv mennesker. Sjåføren hevder han ikke klarte å stoppe bilen. Saken skal opp for retten i sommer. 

1. september 2023: En ID.3 krasjer inn i en småbarnsfamilie på en parkeringsplass i Bergen. Statens vegvesen foretok ingen undersøkelser. Saken mot fører ble etter lengre tid henlagt fordi teknisk feil ikke kunne utelukkes. Saken ble omtalt i lokalaviser.

September 2023: Per Einar Karlsen hevder at bilen skjøt fart ved parkering. Han måtte kjempe hardt med bremsen for å få bilen til å stoppe. 

2023: Trafikklærer Dag W. Cappelen opplevde to hendelser der han ikke klarte å overstyre elevens gasspådrag i en ID.4 skolebil. Nye retningslinjer gjør at ID.4 ikke lenger blir godkjent til bruk ved førerprøve før produsenten har løst problemet.

Mars 2023: En kvinne i Växjö kjørte ned og drepte en annen kvinne på en parkeringsplass. Sjåføren er nå frikjent i to rettsinstanser fordi retten ikke kan utelukke teknisk feil ved bilen som mulig årsak.

Februar 2025: En ID.4 kolliderte i en kiosk i Narvik. Sjåføren har hevdet teknisk svikt. Bilen undersøkes av Statens vegvesen, og saken er fortsatt under etterforsking.

Se lenker lengre nede i denne saken

En lignende hendelse med samme biltype skjedde i Drøbak sommeren 2023. 

En eldre sjåfør med en VW ID.3 svingte inn i Torggata, da han mistet kontroll over bilen. Totalt sju personer ble skadet. 

Politiet har siktet mannen for uaktsom kjøring. Sjåføren selv hevder at han for harde livet forsøkte å stoppe bilen, uten å lykkes, og at hendelsen må skyldes en teknisk feil ved bilen. 

Saken skal opp for Nordre Follo Tingrett før sommeren. Det knytter seg stor spenning til hvordan retten vil vurdere sjåførens forklaring opp mot aktors påstand om uaktsom kjøring. 

Flere saker

Motor har skrevet mange saker der sjåførene hevder at bilen akselererte av seg selv eller at bremsene ikke virket. 

Trafikklærer Dag W. Cappelen fikk sjokk da han oppdaget at bremsen ikke overstyrer gass på VW ID.4. Det samme gjelder på ID.3. 

Per Einar Karlsen på Hamar klamret seg fast til rattet og bremset for harde livet. Likevel fortsatte hans ID.3 framover.

Også sjåføren i Drøbak hevder at teknisk svikt kan være årsak til hendelsen. Advokat Yasmine Halnes i NAF Advokat forsvarer mannen og har funnet fram til flere lignende hendelser.

– Vi får stadig kjennskap til nye tilfeller av plutselig bremsesvikt og akselerasjon. Med våre begrensede etterforskingsmetoder, teller vi nå 18 unike førere som har beskrevet sammenfallende forløp med den aktuelle bilmodellen, påpeker Halnes.