NYE MATERIALER: Det oransje dørhåndtaket og setetrekket er i laboratorieframstilte materialer som kan erstatte plastikk og skinn.

Mercedes' framtidsinteriør:

Skinn laget av bilgummi og silke fra bakterier

Mercedes kommer med materialer som skal være gjenvinnbare og erstatte nylon, polyester og skinn.

Publisert Sist oppdatert

AFFALTERBACH (Motor): Under en storstilt visning av konseptbilen Mercedes-AMG GT XX, på AMG-fabrikken i Affalterbach utenfor Stuttgart nylig, var det ikke bare en spektakulær bil som ble presentert.

Mercedes og AMG hadde og flere nyskapende oppfinnelser på lur, som ble vist fram i interiøret i AMG GT XX. 

Silke

Bilens innvendige dørhåndtak er framstilt av et materiale Mercedes har kalt Labfiber Biotech Silk Alternative.

Det er laget for å gjenskape edderkopp­silke, og det skal være sterkere og lettere enn tradisjonelle materialer som nylon eller polyester. 

Det produseres ved å høste silkeproteiner fra genmodifiserte bakterier med silkeproduserende krefter, som bearbeider det til et sterkt, skinnende garn. Representanten fra Mercedes sa at det er 100 prosent biologisk nedbrytbart, justerbart og skalerbart.

SILKE: Mercedes' alternativ til silke, kan erstatte plastbaserte materialer i bilenes interiør.

Også setene har en teknologi som skal være skånsomt mot miljøet.

Ved hjelp av en kjemisk resirkulerings­prosess produseres pyrolyseolje, først ved hjelp av gamle dekk og sertifisert biometan fra landbruksavfall. 

Dette bearbeides så til plastfibre i samsvar med massebalansemetoden.

Massebalansemetoden er et system for å spore og dokumentere bruken av fornybare eller resirkulerte råvarer i produksjonsprosesser, spesielt når disse blandes med fossile råvarer.

Racingdekk

Mikrofibrene brukes igjen til å lage et halvfabrikat der vegetabilske proteiner og biobaserte polymerer tilsettes.

Gummien som brukes, stammer fra brukte GT3-racingdekk. Ett kassert dekk kan bli til rundt fire kvadratmeter med nytt «skinn.»

Mercedes sier dette, i motsetning til kunstskinn, har den samme strukturen som ekte skinn og kan også bearbeides som ekte skinn i garvingsprosesser.

Dette skal gjøre at både kvalitet og følelse skal være på lik linje med naturskinn, og materialet skal også ha de samme aldringsegenskapene som skinn.

SKINN FRA GUMMI: Mercedes kommer med et alternativ til skinn i interiøret, som har sitt utgangspunkt i gummien fra racingdekk.

Materialet kalles Labfiber Biotech Leather Alternative.

Det skal, som skinn, være pustende og vanntett, og i tillegg lettere enn ekte skinn. 

Strekkfastheten skal være dobbelt så høy som ekte skinn, og dermed svært robust. I tillegg skal varmeledningsevnen være lav, slik at materialet ikke blir glohett om sommeren.

Selvsagt er det også resirkulerbart.

Målet til Mercedes og AMG er ikke bare å vise fram de nye materialene i en heftig konseptbil, men å kunne gjøre dem til et tilgjengelig alternativ i framtidens bilmodeller.