FYSISKE KNAPPER: Rattet i den nye GLC-modellen til Mercedes-Benz har en flere hjul og knapper som styrer funksjoner på den digre skjermen.Foto: MERCEDES-BENZ
Mer enn berøringsskjerm:
Mercedes gjeninnfører knapper i interiøret
Mercedes vil ha mest mulig skjerm og teknologi i sine kommende bilmodeller, men det skal være mulig å styre det med knapper.
Mercedes-Benz viste nylig fram sin neste generasjon elbiler, på bilutstillingen i München – med CLA og GLC.
Interiørene er preget av svært mye skjerm, men programvaresjefen til Mercedes-Benz, Magnus Östberg, sier til Autocar at dette ikke skal betyr at alt skal skje på skjerm:
Dette viser seg først og fremst på rattene i de nye modellene.
Disse er utstyrt med en rekke knapper og hjul.
Retningen de har valgt, har utviklet seg så mye at det er forskjeller mellom CLA, som ble klar først, og GLC.
– Du kan se en forskjell hvis du går fra CLA, som har berøringsskjerm og færre fysiske knapper, til GLC, hvor vi har satt tilbake hjulene og knappene, fordi vi ser i dataene at hjulene og disse fysiske knappene er svært viktige for visse aldersgrupper og visse befolkningsgrupper, sier Östberg.
Kommentarene kommer samtidig som Mercedes har utstyrt den nye GLC med sin største skjerm noensinne. En skjerm som er 39,1 tommer og dekker hele bredden av SUV-ens dashbord.
De nye modellen skal være en såkalte programvaredefinert bil, hvilket betyr at den skal være helt i spissen når det gjelder ny teknologi. Samtidig ønsker Mercedes-Benz et funksjonelt brukergrensesnitt.
Annonse
Balanse
– Så det er ekstremt viktig for oss å ha balansen mellom fysiske knapper og berøring. Vi er fullstendig datadrevne, og informasjonen vi har, viser at de fysiske knappene er bedre, og det er derfor vi har satt dem inn igjen.
Systemene gjør også at Mercedes-Benz har full tilgang til å se hvordan brukerne faktisk gjør det, slik at de eventuelt kan tilpasse mengden fysiske knapper i forlengelsen av dette.
SKJERM ER VIKTIG: Mercedes-Benz har ingen planer om å gå ned i skjermstørrelse, men ønsker et best mulig brukergrensesnitt. Her fra den nye CLA-modellen.Mercedes-Benz AG – Communicati
Informasjonen viser blant annet at det er ulike ønsker, avhengig av hvor markedet er: Europeere liker knapper, mens asiatiske sjåfører foretrekker berøringsskjerm og stemmekontroller.
Östberg sier at Mercedes også vurderer å legge til flere fysiske kontroller andre steder i kupeen for fremtidige modeller, men dette vil mest sannsynlig være forbeholdt SUV-er, hvor det er mer plass
I tillegg mener Östberg at kjøpere av disse bilene «bryr seg mer om knapper».